Formel E:

Elektrisk motorsport i fremmarsj

Kan Formel E bli den nye folke-motorsporten?

ELEKTRISK FARTSKAMP: 22 førere i 22 elektriske formelbiler kriger i opptil 280 km/t for å være raskest på banen. Foto: Nissan
ELEKTRISK FARTSKAMP: 22 førere i 22 elektriske formelbiler kriger i opptil 280 km/t for å være raskest på banen. Foto: Nissan Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Motorsporten Formel E blir stadig mer populær, og 22. juni fant denne sesongens 11. løp sted i Bern, Sveits.

Og nei, det er ikke en skrivefeil, for Formel E, altså en slags elektrisk versjon av Formel 1, er på fremmarsj.

Men hva er det?

Elektriske superbiler

FIA Formel E hadde sin spede start i Bejing i 2014, der skeptikerne hadde liten tro på den nye miljøvennlige motorsporten - uten den rungende motorlyden, som motorsporten er både forbundet med og elsket for.

Men på bare fire år hadde den en enorm popularitetsøkning og er i dag verdens nest mest populære motorsport.

Formel E arrangeres av Federation Internationale de l'Automobile (FIA), eller oversatt til det internasjonale bilsportforbundet.

Formel E-navnet viser til bilenes elektriske drivlinje, altså Formel Elektrisk. I likhet med søstersporten Formel 1, består formel E kort fortalt av raske formel-biler som konkurrerer mot hverandre på baner.

I de første løpene var bilene prisgitt rekkevidden, levert av et 27 kWh batteri. For å kunne fullføre et løp hadde hver fører to biler de benyttet seg av. De måtte altså bytte bil midtveis i løpet, på grunn av manglende rekkevidde.

Etterhvert som batteriteknologien har utviklet seg, har også bilene fått batterier som holder løpet ut. Dette er altså ikke gjort ved å sette inn et større batteri, men ved å øke energitettheten, og opprettholde den eksisterende fysiske batteristørrelsen.

Bilene

Lagene får utlevert en standardbil før hver sesong, laget av produsenten Spark. En gjennomsnittsbil koster svimlende 800.000 euro å produsere, og må veie minst 900 kg når fører er ombord.

SUPERBIL: Bilene i Formel E har en toppfart på 280 km/t. Foto: Nissan
SUPERBIL: Bilene i Formel E har en toppfart på 280 km/t. Foto: Nissan Vis mer

Chassiset og batteriet er standard for alle lag, og kan ikke endres. Det samme gjelder dekkene og hjulopphenget foran.

Det som kan endres, dersom man skulle ønske det, er motoren, girene, hjulopphenget bak, støtdempere og fjæringer foran og bak, samt bremsesystemene.

Bilen har nå et 40 kWh batteri, levert av McLaren, og 250 tilgjengelige hestekrefter. Dette gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder og en toppfart på 280 km/t.

Førerne har imidlertid kun 200 av disse hestekreftene tilgjengelige gjennom hele løpet. De resterende blir låst opp i begrensede perioder, gjennom ulike kjøremoduser utover i løpet.

Batteriet kan ikke lades underveis i hovedrunden, så for å få utnyttet maksimal effekt gjennom hele løpet må ikke bare føreren ha en stor forståelse for elbiler, bilens programvare må også få ut det beste fra bilens systemer.

Lagene har to sett med hjul de kan bruke både i kvalifiseringsrunder og i selve løpet, derfor må disse brukes med omhu. Der Formel 1 har ulik mønsterdybde for tørt og vått vær, bruker Formel E-bilene de samme dekkene uansett føre.

PIT: Bilene forberedes før hvert løp, og programvaren oppdateres for optimal kjøring. Foto: Christina Honningsvåg
PIT: Bilene forberedes før hvert løp, og programvaren oppdateres for optimal kjøring. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Løpene

Formel E-prix Championship er et verdensmesterskap, som kårer både beste fører og beste produsent.

E-prix består av tretten løp i løpet av sesongen, plassert i, eller i nærheten av, bykjernen i tolv store byer, heriblant Berlin, Paris og Monaco. Hvert løp består av kvalifiserende runder og hovedrunde. De kvalifiserende rundene avgjør hvilken plassering du får i feltet i hovedrunden.

START: Bilene står oppstilt i rekkefølge før løpsstart. Foto: Christina Honningsvåg
START: Bilene står oppstilt i rekkefølge før løpsstart. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

I hovedrunden kjører bilene mot hverandre i 45 minutter, pluss en siste runde. Hvor langt dette er vil selvsagt avhenge av runden, temperatur osv. Men i gjennomsnitt kjører de rundt 30 til 35 runder på banen.

Gjennomsnittstiden på en runde er i overkant av et minutt.

Farten varierer fra rundt 20 km/t i de krappeste svingene, til maksimalt 280 på de rette strekkene. På en bane med mye svinger kan makshastigheten begrense seg til 230 - 250 km/t.

Kjøringen

Selv om førerne har en maksimumseffekt på 200 kW gjennom løpet, kan de få ekstra motoreffekt gjennom to ulike elementer; Attack Mode og Fanboost.

Attack Mode kan aktiviseres av føreren i to perioder på fire minutter hver. Da vil det låses opp ekstra 25 kWh, som kan gi de en fordel. Lagene velger selv når i løpet det skal aktiviseres, noe som bestemmes ut ifra taktikk.

FanBoost er en annen måte å låse opp ekstra motorkraft, men her trenger førerne publikums hjelp. I de seks dagene før et løp kan publikum stemme på sin favorittfører, gjennom Formel E's nettsider. De fem som 15 minutter før konkurransestart har fått flest stemmer, får en FanBoost de kan bruke i siste halvdel av hovedrunden.

Også dette gir en økt motoreffekt.

Energistyringen er sentral i Formel E. Alle førerne starter med 52 kWh kapasitet i bilene, men da det ikke lades under løpet, må de bruke energien riktig.

Regenereringen, altså energien som føres tilbake til batteriet under bremsing, produseres kun av bakhjulene, og det er begrenset hvor mye som er lov å regenerere. Men uten regenereringen ville bilene kun kommet omlag en tredel av løpet før batteriet var tomt.

Hele 70 prosent av energien bilen bruker i løpet er regenerert, så om de kjører lite effektivt, så når de ikke målstreken.

Lagene

Det finnes per i dag elleve lag. Mens noen av disse er lag fra bilprodusenter, som japanske Nissan eller engelske Jaguar, er andre lag fra energiselskaper som Envision.

Hvert lag har to biler hver, og to førere. I alt er det dermed 22 biler og førere som konkurrerer i hvert løp.

Lag og førere 2018/19-sesongen:
LagFørere
Audi Sport ABT Schaeffler (Tyskland)Daniel Abt
Lucas Di Grassi
BMW i Andretti Motorsport (USA)António Félix Da Costa
Alexander Sims
DS Techeetah Formula E team (Kina)Jean-Éric Vergne
André Lotterer
Envision Virgin Racing (England)Sam Bird
Robin Frijns
Geox Dragon (USA)José María Lopez
Maximillian Günther
HWA RACELAB (Tyskland)Stoffel Vandoorne
Gary Paffett
Mahindra Racing (India)Jérôme D'Ambrosio
Pascal Wehrlein
NIO Formula E Team (England)Oliver Turvey
Tom Dillmann
Nissan e.dams (Japan)Oliver Rowland
Sébastian Buemi
Panasonic Jaguar Racing (England)Mitch Evans
Alexander Lynn
Venturi Formula E Team (Monaco)Felipe Massa
Edoardo Mortara

Førerne har i ofte samme bakgrunn som førerne i Formel 1, flere av dem har også konkurrert i søstersporten.

Andre er formelførere av fossilbiler på lave nivåer enn den øverste Formel 1, men har byttet over til den elektriske versjonen.

Målet er selvsagt å komme først i mål, men det er hvordan dette gjøres som skiller seg mest fra Formel 1.

Tilskuerne

For tilskuere ser løpet tilnærmet likt ut, selv om hastigheten er noe lavere. Der en Formel 1 bil har enn topphastighet på 370 km/t, har en Formel E-bil 280 km/t som høyeste mulig hastighet.

ØKENDE: Stadig flere vil se på Formel E. Her fra den tiende runden i Berlin. Foto: Christina Honningsvåg
ØKENDE: Stadig flere vil se på Formel E. Her fra den tiende runden i Berlin. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Den største forskjellen for tilskueren er imidlertid lyden. Formel E biler mangler, som andre elbiler, motorlyden som Formel 1 er kjent for. De lager lyd, men denne kan kanskje mest sammenlignes med en høy hvining, og stammer fra den øvrige drivlinjen.

Selv om Formel E har opplevd en økende popularitet, kan det foreløpig ikke sammenliknes med Formel 1. Men i følge FIA er det bare et spørsmål om tid.

Tilskuerantallet er ventet å øke med 35 prosent for hvert år, og omlag 10.000 tilskuere dukker nå opp på hvert løp.

Man ser også en annen følgerskare her enn for Formel 1.

Mens gjennomsnittstilskueren i Formel 1 er 55 år gammel, er alderen 27 for Formel E. Og der Formel 1-tilskuerne er dominert av menn, ser man stadig flere familier - og spesielt kvinner - på Formel E-løpene. Faktisk er mellom 40 og 50 prosent av tilskuerne i Formel E kvinner.

I 2015 ble det også sikret flere medieavtaler for Formel E, som gjør at sporten nå kan sees på TV og digitale plattformer.

KØ: Køene for å komme inn på Formel E-løp blir stadig lengre på grunn av den økende interessen. Foto: Christina Honningsvåg
KØ: Køene for å komme inn på Formel E-løp blir stadig lengre på grunn av den økende interessen. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

FIA tror at den økende miljøbevisstheten i samfunnet kan være en av grunnene til at stadig flere ser på elektrisk motorsport, og ser at hovedmengden av tilskuerne er svært opptatt av bærekraftighet.

Dette er noe Formel E prøver å dra nytte av, og selv om de vil vise at motorsport kan være gøy selv om det er elektrisk, er hovedmålet å vise hva som er muligheten ved elektriske drivlinjer i tiden fremover.

Hvorfor?

Men hvorfor laget man en elektrisk versjon av Formel 1? Målet var ikke alene å tilby en ny miljøvennlig motorsport. Det overordnede målet er å vise hvilke muligheter som finnes i elektrisk mobilitet.

Og man vil også vise, og kanskje overbevise, den jevne publikummer om at elektrisk mobilitet kan være gøy, raskt og ikke minst et godt alternativ til fossile biler.

Gjennom teknologien i bilene, prøver produsentene også å finne nye løsninger også for fremtidens produksjonsbiler.

Det er stort sett hele motivasjonen til bilprodusentene som deltar i Formel E, å høste kunnskap som også kan gjøre nytte i ordinære biler for forbrukermarkedet.

En elektrisk fremtid

Formel E er så populært at det neste sesong utvides med to nye løp. Sesongen starter med dobbeltløp i Saudi Arabia i november 2019 og avsluttes med dobbeltløp i London i mai 2020.

Men også andre motorsporter går i elektrisk retning.

Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, annonserte nylig at det populære World Rallycross Championship(WRX) skal inkludere elektriske biler fra 2021.

electrive.com skriver at det ifølge FIA vil være en gradvis introduksjon av elbiler, og i alle fall det første året vil de elektriske bilene konkurrere side om side med bilene med ordinær forbrenningsmotor.

Elbiler med to motorer som tilsammen skal kunne gi mellom 400 og 500 kW skal være ideelt for kortere distanser, og slike distanser vil derfor legges inn i løpene.

Også i juniorklassene av rallycross vil det bli elektriske biler. Et elektrisk løp er allerede på trappene, også dette fra 2021.

Det tradisjonelle World Rally Championship, der norske Petter Solberg hadde sin storhetstid på starten av 2000-tallet, går også i elektrisk retning. Fra 2022 vil vil bilene som brukes være hybridbiler, og målet er at de skal kjøres på kun elektrisitet i urbane områder fra 2024.