Frankfurt Motor Show 2019:

Elektrisk offroader har droner som frontlykter

Audi AI:Trail kan kjøre i en halv meter vann, og får veien lyst opp av fem tilhørende droner.

AI:Trail: Elektrisk offroader fra Audi ble vist under Frankfurt motor show 2019: Foto: Fred Magne Skillebæk
AI:Trail: Elektrisk offroader fra Audi ble vist under Frankfurt motor show 2019: Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24/Frankfurt): En av bilene vi har sett fram til å se under Frankfurt Motor Show 2019 er den nye offroaderen til Audi.

Audi AI: Trail er den fjerde i rekken av AI-biler fra merket. AI står for artificial intelligence, eller kunstig intelligens, og fra før har de modellene Aicon, AI: ME og AI: Race. Felles for de er at de bruker kunstig intelligens for å gi føreren en bedre og enklere kjøreopplevelse.

AI: Trail ble vist som konseptbil, og produsenten kunne by på en del detaljer.

Offroader med rekkevidde

Bilen er 4,15 meter lang med en bredde på 2,15 meter. Takhøyden er 1,67 meter, og bilen har fått 22 tommers hjul med 850 brede dekk.

Med en bakkeklaring på 34 cm skal den kunne vade i mer enn en halvmeters dypt vann.

Fordi lav vekt og maksimal karosseristivhet er viktige elementer for en offroader, er AI: Trail laget av en miks mellom høyfast stål, aluminium og karbonfiber. Vekten er derfor 1 750 kg, inkludert høykapasitetsbatteriet.

Når det gjelder batteriet, er det integrert i det hevede gulvet. Kapasiteten er ikke oppgitt, men produsenten har et mål om at bilen skal ha en rekkevidde på 4–500 km på vanlige veier.

I tungt offroadterreng anslår de en rekkevidde på inntil 250 kilometer. Begge anslagene er etter WLTP-standarden.

For å klare denne rekkevidda har de begrenset toppfarten til 130 km/h.

Den er utstyrt med fire motorer montert ved hvert hjul. Disse gir en ytelse på maksimalt 520 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er 1000 Nm.

Helikopter-inspirert

Bilen kommer med plass til fire personer. Selve kabinen i bilen er laget av glass, som strekker seg helt ned til dørkarmene. Dette har Audi gjort for å gi fører og passasjerer en panoramautsikt til omgivelsene.

Frontruten er svøpt rundt fronten på bilen, og skal være inspirert av cockpiten på et helikopter.

Også nesten hele taket, fra frontrute til hekkspoiler, er i glass, og gir panoramautsikt til himmel og landskap.

– Med AI: TRAIL viser vi et offroadkonsept med utslippsfri elektrisk drivlinje, for en ny kjøreopplevelse utenfor veier med fast dekke. I trå med dette, har vi designet et monolittisk, enkelt karosseri – med maksimale vindusflater for å skape en intens forbindelse med omgivelsene, sier Audis sjefdesigner, Marc Lichte.

Tilpasset underlaget

Dekkene har en sensorstyrt trykkregulering. Optiske sensorer arbeider sammen med den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) for å kartlegge underlaget ilen kjører på, og dekktrykket justeres etter forholdene.

Bak de kraftige dekkene finnes en struktur av støttefjærer, som er integrert i dekket kord. Konstruksjonen tillater at dekkene bidrar med 60 mm økt fjæringsvei.

Kraftige bærearmer og McPherson-fjærbein skal gi robusthet og sikre kjøreegenskaper.

Bilen har støtte for selvkjøring på nivå fire på vanlige veier, eller i lett offroadterreng, og nivå 3 når terrenget blir vanskeligere å navigere i.

Artikkelen fortsetter under bildegalleriet.

Audi AI:TRAIL quattro
Audi AI:TRAIL quattro
Audi AI:TRAIL quattro
Audi AI:TRAIL quattro
Audi AI:TRAIL quattro

(Trykk på den grå firkanten for flere bilder)

Resirkulert materiale

Interiøret i AI: Trail er sparsommelig, og bilen har bare noen få synlige kontrollelementer. En smarttelefon kan festes til styresøylen inni bilen, og fungere som display og kontrollsenter for kjøretøyfunksjoner og navigasjon.

Baksetene i bilen er utformet som hengekøyer, som skal gi en komfortabel sittestøtte når tøystykket strammes rundt rammen sin. Men setene kan også tas ut av bilen og brukes som utemøbler.

Audis designere har også brukt resirkulerte materialer. Teppene i bilen er laget reprosessert ull med resirkulert lær. som i tillegg til å være bærekraftig og slitesterkt, også skal ha gode akustiske og klimatiske egenskaper.

Droner som lykter

Istedenfor tradisjonelle frontlykter, sitter det selvstendige lyskilder under A-stolpene foran, og der baklyktene tradisjonelt er plassert. Disse kan skinne både utover og innover, og kan brukes både til interiørlys og for å lyse opp veien foran kjøretøyet.

Bilen er også utstyrt med fem rotorfrie, triangelformede droner med integrerte «matrix LED»-elementer. De kan lande på taket, der de lades ved induksjon. De har fått navnet «Audi Light Pathfinders», og genererer løft på samme måte som bladløse vifter.

Ifølge produsenten bruker de lite energi, og kan fly foran bilen og lyse opp veien – og dermed erstatte frontlyktene. Om ønskelig, kan kamera på dronene overføre bilder til skjermen foran føreren.

DRONER: Audi har gitt AI:Trail droner som erstatter konvensjonelle fjernlys. Foto: Audi
DRONER: Audi har gitt AI:Trail droner som erstatter konvensjonelle fjernlys. Foto: Audi Vis mer

Gruppen på fem droner kan også brukes til å lyse opp området rundt bilen. Passasjerene kan velge ønsket lyscenario fra sine smarttelefoner.

«Audi Light Companion» er en annen lyskilde på bilen, som likner en lommelykt. Den har for eksempel flere kameraer, med mulighet for direkte opplasting til sosiale media. Og når den koples sammen med bilens navigasjonssystem, kan den projisere retningssymboler og tekst på bakken, slik at du får hjelp til å finne veien også på fottur.