Porsche Taycan Cross Turismo:

Elektrisk stasjonsvogn fra Porsche før sommeren

Taycan Cross Turismo ble i dag avduket, og har fått en kanongod pris. Til sommeren er den i Norge.

SNART I NORGE: Porsche Taycan Cross Turismo blir en storselger for Porsche i Norge. Snart er den her. Foto: Porsche
SNART I NORGE: Porsche Taycan Cross Turismo blir en storselger for Porsche i Norge. Snart er den her. Foto: Porsche Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Porsche offentliggjorde i dag elbilen som antagelig blir importørens bestselger de neste par årene. Jeg snakker naturligvis om Porsche Taycan Cross Turismo – en slags stasjonsvogn basert på den ordinære Taycan.

Med en startpris på 848.000 kroner ligger alt til rette for at bilen blir en suksess.

Spesielt når vi vet at firehjulsdrift, luftfjæring og hysterisk morsomme kjøreegenskaper står oppført på listen over standardutstyr. Det samme gjør det store Performance + batteriet på 93,4 kWh. Dermed er også rekkevidden sikret.

Elbil24 har allerede prøvekjørt bilen, som var på en hemmelig snarvisitt litt tidligere i vinter.

Større og mer fleksibel

Cross Turismo er basert på den eksisterende Taycan, men har fått strukket taklinjen enda lenger bakover, og i tillegg fått en stor bagasjreomsluke som også inkluderer bakruten for større åpning. Vi så Porsche ta de samme grepene den gang de lanserte Panamera Sport Turismo.

I Cross Turismo vil du blant annet få en ekstra takhøyde i baksetet på 47 millimeter, sammenlignet med en standard Taycan.

Om du velger Taycan Cross Turismo 4 eller 4S, får du et bagasjerom på har også mer plass å by på, med et bagasjerom på 446 liter, mot 407 liter i den ordinære Taycan. I tillegg kan du legge ned baksetene, og får med dette et volum på opptil 1212 liter å fylle.

I Cross Turismo Turbo og Turbo S er bagasjerommet noe mindre med respektive 405 og 1171 liter.

Sport eller offroad?

Ettersom bilen per i dag kun leveres med firehjulsdrift, og har fått etternavet Cross Turismo, har Porsche satt inn trekammers luftfjærer som standard. Dette i kombinasjon med PASM, Porsche Active Susepension Management), med blant annet elektronisk demperkontroll.

Bilen ruller i normalposisjon med 20 millimeter høyere bakkeklaring enn en Taycan sedan, og du har i tillegg mulighet for å heve den til 30 millimeter mer enn den Taycan som ruller på veiene i dag.

Dette gjennom kjøreprogrammet Gravel Mode, som også jobber med Porsche Traction Management (PTM), Porsche Torque Vectoring (PTV), og stabilitetssystemet (PSM).

Det er også dette som gjør den til en Cross Turismo, og ikke en Sport Turismo, som med Panamera. Derfor har du også et kjøreprogram kalt Gravel Mode, noe eksempelvis Panamera ikke har.

HYTTERACER: Og det både sommer som vinter. Foto: Porsche
HYTTERACER: Og det både sommer som vinter. Foto: Porsche Vis mer

Mer effektiv

Men mye skjer på kort tid når det gjelder elbiler. Dette resulterer blant annet i at Corss Turismo på noen områder faktisk yter bedre enn Taycan sedan. Den har blant annet bedre akselerasjon, i enkelte konfigurasjoner, og den har mer regenerering.

Mens Taycan kunne regenerere opptil 265 kW, kan Cross Turismo levere hele 290 kW gjennom regenerering, fortalte Mr. Taycan, Stefan Weckbach under lanseringen.

I et webmøte med blant andre Elbil24 kunne han fortelle at det aller meste av teknologien er identisk, men at også sedanutgavene av Taycan vil dra nytte av oppgraderingene.

Det han derimot ikke var like villig til å dele var hvorvidt vi vil se flere andre karosseriversjoner av Taycan, eller om det vil komme andre utgaver av de to modellene som til nå er lansert.

Vi ser eksempelvis at Corss Turismo finnes i en ren Taycan Cross Turismo 4, mens sedanutgaven med firehjulsdrift først starter på Taycan 4S. Sedanen har med andre ord ikke versjonen med firehjulsdrift og minste motoreffekt - enda.

Det norske markedet har trykket Taycan til sitt bryst, og forventningene til Cross Turismo er høye. Det er også derfor Porsche regner Norge som et av de fem viktigste markedene.

Se ikke bort fra at det etter hvert også dukker opp noen brukte Taycan sedan på Finn.no, for vi er ikke i tvil om at mange av de som til nå har en sedan heller vil ha en Cross Turismo i garasjen - eller aller helst ute på veien.

Begge valgene er fullt forståelig.

I dag åpent Porsche salget av bilen, og løftene er at de første kundene vil få bilene sine før sommeren. Priser og spesifikasjoner finner du i tabellen under.

Tekniske data og priser:

. Cross Turismo 4 Cross Turismo 4S Cross Turismo Turbo Cross Turismo Turbo S
Motor:2 x synkron2 x synkron2 x synkron2 x synkron
Maks effekt:380 / 476 hk (m/boost)490 / 571 hk (m/boost)625 / 680 hk (m/boost)625 / 761 hk
Dreiemoment:500 Nm650 Nm850 Nm1050 Nm
Batteri:Litium-ionLitium-ionLitium-ionLitium-ion
Batterikapasitet brutto93,4 kWh93,4 kWh93,4 kWh93,4 kWh
Batterikapasitet netto83,7 kWh83,7 kWh83,7 kWh83,7 kWh
Ombordlading:11 kW11 kW11 kW11 kW
Hurtiglading:270 kW (800 volt)270 kW (800 volt)270 kW (800 volt)270 kW (800 volt)
Systemspenning:800 volt800 volt800 volt800 volt
Hjuldrift:FireFireFireFire
Girkasse:2 trinn bak2 trinn bak2 trinn bak2 trinn bak
0-100 km/t:5,1 sek.4,1 sek3,3 sek2,7 sek.
0-160 km/t:10,1 sek8,6 sek7,0 sek2,9 sek.
0-200 km/t15,6 sek13 sek10,7 sek9,7 sek.
0-400m (1/4 miles):13,1 sek12,2 sek11,1 sek10,7 sek.
Toppfart:220 km/t240 km/t250 km/t250 km/t
Forbruk (WLTP):2,64 - 2,24 kWh/mil2,64 - 2,26 kWh/mil2,59 - 2,26 kWh/mil2,64 - 2,44 kWh/mil
Rekkevidde (WLTP):456 - 389 km452 - 388 km452 - 395 km419 - 388 km
Luftmotstand (Cd):0,260,260,260,26
Vekt:22452245 kg2320 kg2320 kg.
Tillatt taklast:75 kg75 kg75 kg75 kg
Bagasjerom foran:84 liter84 liter84 liter84 liter
Bagasjerom bak:446 - 1212 liter446 - 1212 liter405 - 1171 liter405 - 1171 liter
LxBxH (cm.)4974x1409x2144 mm4974x1409x2144 mm4974x1409x2144 mm4974x1409x2144 mm
Akselavstand:2904 mm2904 mm2904 mm2904 mm
Sporvidde front:1718 mm1718 mm1710 mm1710 mm
Sporvidde bak:1698 mm1698 mm1672 mm1672 mm
Bremser foran:360 x 36 mm360 x 36 mm410 x 38 mm420 x 40 mm
Bremser bak:358 x 28 mm358 x 28 mm365 x 28 mm410 x 32 mm
Dekkdim front:225/55 R19225/55 R19245/45 R20255/40 ZR20
Dekkdim bak:275/45 R19275/45 R19285/40 R20295/35 ZR20
Pris fra kr.:848.0001.02.9001.403.9001.702.900

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer