Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Porsche offentliggjorde i dag elbilen som antagelig blir importørens bestselger de neste par årene. Jeg snakker naturligvis om Porsche Taycan Cross Turismo – en slags stasjonsvogn basert på den ordinære Taycan.
Med en startpris på 848.000 kroner ligger alt til rette for at bilen blir en suksess.
Spesielt når vi vet at firehjulsdrift, luftfjæring og hysterisk morsomme kjøreegenskaper står oppført på listen over standardutstyr. Det samme gjør det store Performance + batteriet på 93,4 kWh. Dermed er også rekkevidden sikret.
Elbil24 har allerede prøvekjørt bilen, som var på en hemmelig snarvisitt litt tidligere i vinter.

Cross Turismo prøvekjørt
Større og mer fleksibel
Cross Turismo er basert på den eksisterende Taycan, men har fått strukket taklinjen enda lenger bakover, og i tillegg fått en stor bagasjreomsluke som også inkluderer bakruten for større åpning. Vi så Porsche ta de samme grepene den gang de lanserte Panamera Sport Turismo.
I Cross Turismo vil du blant annet få en ekstra takhøyde i baksetet på 47 millimeter, sammenlignet med en standard Taycan.
Om du velger Taycan Cross Turismo 4 eller 4S, får du et bagasjerom på har også mer plass å by på, med et bagasjerom på 446 liter, mot 407 liter i den ordinære Taycan. I tillegg kan du legge ned baksetene, og får med dette et volum på opptil 1212 liter å fylle.
I Cross Turismo Turbo og Turbo S er bagasjerommet noe mindre med respektive 405 og 1171 liter.
Sport eller offroad?
Ettersom bilen per i dag kun leveres med firehjulsdrift, og har fått etternavet Cross Turismo, har Porsche satt inn trekammers luftfjærer som standard. Dette i kombinasjon med PASM, Porsche Active Susepension Management), med blant annet elektronisk demperkontroll.
Bilen ruller i normalposisjon med 20 millimeter høyere bakkeklaring enn en Taycan sedan, og du har i tillegg mulighet for å heve den til 30 millimeter mer enn den Taycan som ruller på veiene i dag.
Dette gjennom kjøreprogrammet Gravel Mode, som også jobber med Porsche Traction Management (PTM), Porsche Torque Vectoring (PTV), og stabilitetssystemet (PSM).
Det er også dette som gjør den til en Cross Turismo, og ikke en Sport Turismo, som med Panamera. Derfor har du også et kjøreprogram kalt Gravel Mode, noe eksempelvis Panamera ikke har.

Mer effektiv
Men mye skjer på kort tid når det gjelder elbiler. Dette resulterer blant annet i at Corss Turismo på noen områder faktisk yter bedre enn Taycan sedan. Den har blant annet bedre akselerasjon, i enkelte konfigurasjoner, og den har mer regenerering.
Mens Taycan kunne regenerere opptil 265 kW, kan Cross Turismo levere hele 290 kW gjennom regenerering, fortalte Mr. Taycan, Stefan Weckbach under lanseringen.
I et webmøte med blant andre Elbil24 kunne han fortelle at det aller meste av teknologien er identisk, men at også sedanutgavene av Taycan vil dra nytte av oppgraderingene.

Nå kommer «billig» Taycan. Vi har testet!
Det han derimot ikke var like villig til å dele var hvorvidt vi vil se flere andre karosseriversjoner av Taycan, eller om det vil komme andre utgaver av de to modellene som til nå er lansert.
Vi ser eksempelvis at Corss Turismo finnes i en ren Taycan Cross Turismo 4, mens sedanutgaven med firehjulsdrift først starter på Taycan 4S. Sedanen har med andre ord ikke versjonen med firehjulsdrift og minste motoreffekt - enda.
Det norske markedet har trykket Taycan til sitt bryst, og forventningene til Cross Turismo er høye. Det er også derfor Porsche regner Norge som et av de fem viktigste markedene.

1000 norske elbiler kartlagt: Så lang er rekkevidden i praksis
Se ikke bort fra at det etter hvert også dukker opp noen brukte Taycan sedan på Finn.no, for vi er ikke i tvil om at mange av de som til nå har en sedan heller vil ha en Cross Turismo i garasjen - eller aller helst ute på veien.
Begge valgene er fullt forståelig.
I dag åpent Porsche salget av bilen, og løftene er at de første kundene vil få bilene sine før sommeren. Priser og spesifikasjoner finner du i tabellen under.
Tekniske data og priser:
. | Cross Turismo 4 | Cross Turismo 4S | Cross Turismo Turbo | Cross Turismo Turbo S |
Motor: | 2 x synkron | 2 x synkron | 2 x synkron | 2 x synkron |
Maks effekt: | 380 / 476 hk (m/boost) | 490 / 571 hk (m/boost) | 625 / 680 hk (m/boost) | 625 / 761 hk |
Dreiemoment: | 500 Nm | 650 Nm | 850 Nm | 1050 Nm |
Batteri: | Litium-ion | Litium-ion | Litium-ion | Litium-ion |
Batterikapasitet brutto | 93,4 kWh | 93,4 kWh | 93,4 kWh | 93,4 kWh |
Batterikapasitet netto | 83,7 kWh | 83,7 kWh | 83,7 kWh | 83,7 kWh |
Ombordlading: | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 270 kW (800 volt) | 270 kW (800 volt) | 270 kW (800 volt) | 270 kW (800 volt) |
Systemspenning: | 800 volt | 800 volt | 800 volt | 800 volt |
Hjuldrift: | Fire | Fire | Fire | Fire |
Girkasse: | 2 trinn bak | 2 trinn bak | 2 trinn bak | 2 trinn bak |
0-100 km/t: | 5,1 sek. | 4,1 sek | 3,3 sek | 2,7 sek. |
0-160 km/t: | 10,1 sek | 8,6 sek | 7,0 sek | 2,9 sek. |
0-200 km/t | 15,6 sek | 13 sek | 10,7 sek | 9,7 sek. |
0-400m (1/4 miles): | 13,1 sek | 12,2 sek | 11,1 sek | 10,7 sek. |
Toppfart: | 220 km/t | 240 km/t | 250 km/t | 250 km/t |
Forbruk (WLTP): | 2,64 - 2,24 kWh/mil | 2,64 - 2,26 kWh/mil | 2,59 - 2,26 kWh/mil | 2,64 - 2,44 kWh/mil |
Rekkevidde (WLTP): | 456 - 389 km | 452 - 388 km | 452 - 395 km | 419 - 388 km |
Luftmotstand (Cd): | 0,26 | 0,26 | 0,26 | 0,26 |
Vekt: | 2245 | 2245 kg | 2320 kg | 2320 kg. |
Tillatt taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Bagasjerom foran: | 84 liter | 84 liter | 84 liter | 84 liter |
Bagasjerom bak: | 446 - 1212 liter | 446 - 1212 liter | 405 - 1171 liter | 405 - 1171 liter |
LxBxH (cm.) | 4974x1409x2144 mm | 4974x1409x2144 mm | 4974x1409x2144 mm | 4974x1409x2144 mm |
Akselavstand: | 2904 mm | 2904 mm | 2904 mm | 2904 mm |
Sporvidde front: | 1718 mm | 1718 mm | 1710 mm | 1710 mm |
Sporvidde bak: | 1698 mm | 1698 mm | 1672 mm | 1672 mm |
Bremser foran: | 360 x 36 mm | 360 x 36 mm | 410 x 38 mm | 420 x 40 mm |
Bremser bak: | 358 x 28 mm | 358 x 28 mm | 365 x 28 mm | 410 x 32 mm |
Dekkdim front: | 225/55 R19 | 225/55 R19 | 245/45 R20 | 255/40 ZR20 |
Dekkdim bak: | 275/45 R19 | 275/45 R19 | 285/40 R20 | 295/35 ZR20 |
Pris fra kr.: | 848.000 | 1.02.900 | 1.403.900 | 1.702.900 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.