Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Porsche Taycan er elbilen som snudde verden på hodet for Porsche i Norge – igjen. Sist var det SUV’en Cayenne som ga salget av sportsbilmerket en kraftig boost, først og fremst fordi den var anvendelig, den hadde firehjulsdrift, og den var den optimale hytteraceren.
Nå kommer det til å skje igjen, for snart er en ny og spenstigere hytteracer på vei.
For hva skjer om du tar en Porsche Taycan, strekker taklinjen en smule lenger bakover, og gir den en bagasjeromsluke som på en stasjonsvogn? Velkommen skal du være, Taycan Cross Turismo. Allerede til sommeren er de første bilene kommet på norske landeveier.

Prøvekjørt
Men bilen har allerede vært her på et hemmelig besøk, og Elbil24 har kjørt den. Vinterfjellet bød på knallvær, 32 kuldegrader, og knirkende snø. Bilen bød på kjøreopplevelser bare en Porsche kan gi, krefter bare en elbil kan vise til, og for øvrig en pakke som kommer til å bli en slager i det øvre sjiktet blant elbiler.
Bare for å ta utgangspunktet først, så skiller den seg ikke veldig mye fra en Taycan på det tekniske. Bilen blir da også markedsført som en Taycan Cross Turismo, altså en karosseriverjon av Taycan. Derfor er det som å komme inn i en helt ordinær Taycan når vi setter oss bak rattet.
Men ved å bla litt i menyer og innstillinger dukker det opp ting som ikke er å finne i den Taycan vi kjenner i dag. Gravel Mode for eksempel – et nytt program som vitner om at Cross Turismo har noe mer å by på enn bare en strukket kupé og større bakluke. Her har Porsche gitt bilen det lille ekstra som gjør at den passer like fint på dårlige hytteveier som på trackday på Rudskogen.
Og ikke tenk på krefter og rekkevidde. Cross Turismo byr på begge deler.
Full bredde
Cross Turismo vil nemlig bli lansert i nær full modellbredde, tilsvarende utgavene vi kjenner fra dagens Taycan, bortsett fra den bakhjulsdrevne og lite batteri. Det betyr alt fra Performance + batteri på 93,4 kWh. Det betyr også en modellrekke som spenner seg hele veien fra 4S til den råeste Turbo S.
Utgaven vi har kjørt var sistnevnte, og det gikk deretter.
På skikkelige norske vinterveier handler opplevelsen naturligvis om noe helt annet enn bare rå krefter, for her var det veigrep, understell og bilens evne til å til enhver tid holde hjulene til bakken som teller. I det minste før du ber bilen gi deg rettigheter til litt ekstra lek. Det fine med enhver Taycan er at du kan be om å få overført absolutt alle rettigheter, men da må du også stå for det du gjør – spesielt i en Turbo S.

Er det mulig?
Vinterføret vi kjørte på setter begrensninger. Det som likevel overrasker oss mest med tanke på kjøringen er hvordan Porsche har vært i stand til å skape grep. På et føre der en typisk forhjulsgnager så vidt klarer å komme seg opp i fart, skyter Taycan avsted på en måte vi ikke har opplevd med noen annen bil, elektrisk som firehjulsdreven.
Her har de utnyttet den direkte kontakten det er mellom programvare og motor på en utmerket måte, og antispinnsystemet jobber uten at du merker noe til det.

Ti nye bilmerker vil filleriste det norske markedet
Ingen hjulspinn, ingen hakking og føling fra sensorer som prøver å slippe på med litt ekstra. Alt bare flyter avsted i et forrykende tempo, dersom du ber om det. Bare vær klar over at du skal stoppe den over to tonn tunge klumpen igjen, og ingen bilprodusenter kan oppheve fysiske lover.
-Den største utfordringen var å kombinere kravene til de sportslige egenskapene i samme pakke som offroad egenskapene, fortalte Stefan Weckbach, Porsche-mannen vi tidligere har døpt Mr. Taycan.

Praktisk og sportslig
Vi kjenner oss igjen med en gang vi ser den, setter oss inn i den, og tar i den. Først når vi setter oss i baksetet er det store endringer å spore, som langt bedre takhøyde og en bedre plassfølelse. Litt flåsete sagt, men en Cross Turismo passer bedre for deg med større barn. Fotbrønnen i gulvet er der på samme måte her som i den ordinære Taycan. Enda lenger bak - i bagasjerommet - har du enda bedre plass, om vi skal fortsette å sammenligne med dagens Taycan.
Under testen møtte vi Aksel Lund Svindal på hans nye hotell i Hemsedal, en mann som i høyeste grad har sansen for fart og spenning.
-Her kan jeg lett kaste inn både sykkel og ski samtidig, var hans konklusjon.
Vi har ikke prøvd, men ser ingen grunn til at han tar feil. Åpne den store bakluka, lemp ut hattehylla og legg ned bakseteryggene. Da har du plass til det meste hva vinterferien måtte kreve. Skulle du ikke føle for å ha sykkelen inni bilen, har Porsche laget en ny løsning for å få med seg sykler – til og med tunge elsykler – om du skulle trenge det.

Testet: Taycan med tohjulsdrift
Prøvekjørt, ikke testet
Vi skal ikke prøve å gjøre dette til en fullverdig test, ettersom bilen var en preproduksjon, og ikke et ferdig eksemplar. Prøvekjøringen fant nemlig sted da bilen var innom Norge en kort tur i forkant av verdenslanseringen. Den var innom da innom landet et par dager på en slags hemmelig signingsferd gjennom de fem viktigste markedene for bilen. Hva er vel da mer naturlig enn å kalle turen for Crossing Continents?

Vi ble med på vintertest av Porsche Taycan
Første stoppested var i USA, der det etter alt å dømme vil bli solgt flest av den. For ikke å skape mer blest enn nødvendig på et så tidlig tidspunkt, fikk et par journalister kjøre den gjennom ørkenen, antagelig i Nevada, før bilen ble sendt videre til Norge.
Mens rød sand fra den amerikanske ørkenen fortsatt bet seg fast i den folierte bilen, la vi på et godt lag med patina av hvit snø fra den norske fjellheimen.
Etter våre to dager med bilen gikk ferden videre inn i en kontainer, med destinasjon på hemmelig sted i England. Bilder vi har fått oversendt derfra viser at de igjen la et godt lag med gjørme oppå dette igjen, før bilen reiste videre til Nederland og Tyskland.
Se bilder fra hele Crossing Continents-turen:
Til sammen har bilen vært gjennom 1500 timer i vindtunnel, forteller Porsche, og poengterer hvor viktig luftmotstand er for elbiler.
Neste uke har bilen verdenspremiere, og da skal nettopp denne bilen kjøres inn på scenen og vises frem for resten av verden. På forsommeren kan du forvente å se de første bilene på norske veier. Porsche forteller at de kommer til å lansere alle versjoner samtidig i en smekk – ikke spredd utover en lengre periode, slik vi har sett det med dagens Taycan.
Det betyr altså at du kan kjøre en Taycan Cross Turismo på sommerferie allerede i år, om du har lyst.
Et annet interessant poeng er hva herligheten skal koste. Vi kan da minne om at Taycan med Performance batteriet starter på 766.900 kroner. Deretter må vi ta høyde for at alle Cross Turismo vil bli levert med firehjulsdrift, men en Taycan koster snart ikke mer enn en Audi e-tron, og den ble norges mest solgte bil i 2020.
At det derfor kan være et stort marked for en Cross Turismo-utgave av Taycan er vi derfor ikke det minste i tvil om. Dette er bilen mange har ventet på, og snart er den her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.