Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Det er under ei uke til Frankfurt motorshow åpner sine dører for verdenspressen.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Som vanlig vil både produksjonsklare biler og konseptversjoner vises fram for de oppmøtte.
En av dem som har en konseptbil klar for visning er Seat, med sin el-SUV Cupra Tavascan Electric Concept.
Spekulasjonene går om dette blir etterfølgeren til deres allerede annonserte El-born, som skal komme på markedet i 2020.
Sportslig
Navnet skal den ha fått fra en den lille spanske landsbyen Tavascan, som befinner seg i Pyrenéene. Den skal være kjent for det vakre landskapet og naturen som omringer den.

3000 nordmenn har betalt 20.000 for å reservere den. Snart får vi vite alt.
Ifølge den spanske bilprodusenten er bilen en kupé-SUV, og skal være designet for å kunne møte markedsbehovet framover.
Den er bygget på VWs MEB plattform, med batteripakken plassert i gulvet.
Det øvrige designet forklarer Seat som en blanding av en firedørs crossover, en SUV og en sporty kupé.
Bilen er den første Cupraen med en helelektrisk drivlinje. Den er utstyrt med en 77 kWh batteripakke, to motorer, plasser på front og bakaksel, som til sammen kan yte 225 kW eller 301 hestekrefter.
Ingen av de tre batteriløsningene tilhørende MEB-plattformen har 77 kWh, så vi tipper dette vil justeres til 82 kWh brutto, innen bilen kommer på gata.
Ifølge Seat skal den kunne gjøre 0–100 kilometer på 6,5 sekunder.

Rekkevidda er foreløpig oppgitt til å være 450 km, målt etter WLTP-metoden.
Aerodynamikk
Utvendig har bilen fått en opplyst Cupra-logo i front. Bakenden har fått lykter som strekker seg fra side til side, i hele bilens bredde. Utover dette har produsenten fokusert på linjer som skal minimere luftmotstand, og samtidig gi bilen et sportslig uttrykk. Navnet Cupra forplikter, tross alt.

Innvendig fortsetter de samme rene linjene, og med sine fire bøtteseter fortsetter det sportslige preget - uten at vi skal forvente denne type seter på produksjonsmodellen.
En 12,3 tommers skjerm foran rattet skal gi fører all nødvendig informasjon, mens en 13 tommers skjerm plassert midt på dashbordet skal gi lett tilgang til infotainment og navigasjon.
Denne skal også kunne endre posisjon og skyves nærmere passasjer hvis ønskelig. Dette oppsettet er forøvrig veldig likt det vi har sett i Skoda Vision iV, og som etter hvert vil bli presentert på ID Crozz konseptet.
Bilen gjør sin verdensdebut under Frankfurt motorshow, men foreløpig foreligger det ingen planer om å sette bilen i produksjon - sier de, da.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.