LA Auto Show 2022:

Elektriske bildrømmer vist i Los Angeles

Den amerikanske drømmen er blitt elektrisk, noe Los Angeles Auto Show er et bevis på.

TOYOTA: En konseptbil fra tidligere dager, men like fullt futuristisk. Foto: Fred Magne Skillebæk
TOYOTA: En konseptbil fra tidligere dager, men like fullt futuristisk. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Los Angeles Auto Show har akkurat gått av stabelen. Elbil24 var naturligvis på plass, og har så vidt satt beina tilbake på norsk jord.

Inntrykkene er mange, men ikke alle er av den gode sorten. For vi ser dessverre den samme trenden i USA som i Europa. De store og tradisjonelle bilutstillingene er ikke lenger hva de var.

Viktige merker uteblir, og hallene inneholder færre og færre nyheter. Har bilutstillinger i sin opprinnelige form utspilt sin rolle?

Før i tiden gikk man på bilutstillinger for å se nyhetene, for det var nettopp her de ble presentert. Gradvis har bilprodusentene begynt å slippe nyhetene i forkant av utstillingene, og som journalister har vi i større og større grad blitt gående rundt og se på biler vi allerede har omtalt. Pandemien ser ut til å bare ha akselerert denne utviklingen, og nå ser vi at flertallet av de store produsentene rett og slett er fraværende.

På bilutstillingen i Los Angeles hadde vi eksempelvis ønsket å se mer av merker som Lucid, Rivian, Tesla, Fisker, i tillegg til de mer tradisjonelle merkene, men nei da. En del merker var likevel på plass, og trenden er den samme i USA – spesielt California – som i Europa.

Elbilene er i høyeste grad på vei inn i markedet, og det er liten tvil om at det er her det settes fokus.

Vi har her satt sammen en kavalkade over de mest spennende elbilene som ble vist frem på messen, og vi må erkjenne at det er noen biler med «vil ha»-faktor også, av både smått og stort.

Toyota bZ Concept

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Denne bilen fikk vi faktisk se bilder av for en måned siden, med løfter om ikke å nevne den. Toyota bZ Concept heter den foreløpig, men med den navnstrukturen Toyota har fortalt oss at de har lagt opp til, er det lett å tenke seg at denne skal hete bZ3X når den kommer på markedet.

Bilen hører til i c-segmentet, klassen under bZ4X, der firetallet indikerer at bilen er i d-segmentet – altså den fjerde bokstaven i alfabetet. Med en c-segment bil er det altså lett å vise til 3-tallet i betegnelsen, etter bZ – som står for beyond Zero», men før X – som forteller at det er en crossover. Derav Toyota bZ3X.

Noen spesifikasjoner har vi foreløpig ikke fått servert, men bilen skal bygges på den samme e-TNGA plattform som storebor, bZ4X, men om batterier og motoriseringer blir det samme er usikkert. Vi vet faktisk ikke om bilen kommer med firehjulsdrift, eller om den blir en ren forhjulsdrevet doning.

Innvendig ser bilen svært ryddig og elegant ut, langt ryddigere enn bZ4X, men det er som konseptbil. Hva vi ender opp med når bilen kommer på gata er det for tidlig å si noe om. Vi tipper de første prøvekjøringene for pressen vil finne sted en gang om et års tid.

Nissan Ariya

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det er ikke noe mer nytt rundt Nissan Ariya enn vi allerede vet, men når amerikanerne får leke seg med både folie og felger kan det i det minste komme noe morsomt ut av det, som her. Bilen kommer etter alt å dømme rett fra SEMA Show i Las Vegas, der det nærmest er kamp om å være mest mulig «freestyle», når bilene skal stilles ut.

Her hintes det til tider der bilene hadde trepaneler i stedet for stålkarosseri, og langt senere da treverket bare var satt på som dekor. Med folie, som her, har utviklingen tatt ytterligere et steg inn i den nye tiden. Bilen har i tillegg fått lukkede stålfelger med forkrommede hjulkapsler som ytterligere dekor. Og hva er vel mer naturlig å slenge på taket i California enn et surfbrett? Men, dessverre til Vazelina Bilopphøggers, for heller ikke dette er laga på sløyden.

Lordstown Endurance

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Denne bilen er en typisk amerikansk pickup i klassen kaller «full-size». Disse er et par knepp større en eksempelvis Toyota Hilux, og de velkjente pickup’ene her hjemme. Bilen stod utstilt fordi den var en av kandidatene til Årets Bil i sin klasse i USA, en kåring som har en rekke klasser. Produksjonen er dessverre blitt utsatt en rekke ganger, i likhet med mange andre bilmodeller, men er nå er den i gang.

Endurance har et batteri på 109 kWh, og har en elmotor i hvert hjul, som veier hele 32 kg. Det er med andre ord ikke en løsning for envher vanlig bil.

Rekkevidden er på 40 mil på det digre beistet av en bil, for den måler hele 5,8 meter i lengde, og har en akselavstand på rett over 3,7 meter.

Selv om den har en rekke deler som er produsert i Europa, er det lite som tyder på at den kommer våre veier med det første.

Hummer HEV

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Du kan velge. Vil du ha en fullelektrisk Hummer som SUV eller som pickup, for begge deler er tilgjengelig. Med tre motorer kan de by på inntil 1000 hestekrefter (Edition1), og levere en rekkevidde på 529 kilometer, målt etter den troverdige EPA-standarden som benyttes i USA. For å klare dette har bilen et batteri på 212,7 kWh anvendelig kapasitet. Dette krever da også at bilen kan ta imot en høy ladeeffekt for å redusere tiden du står ved en hurtiglader. Derfor har GMC gått for 800 volt ladespenning, men en toppeffekt på 350 kW.

Som Lordstown Endurance, er også Hummer av den digre sorten. Pickup’en måler 5,5 meter, og har en akselavstand på 3,44 meter.

Det positive er at den i SUV-utgave «bare» måler 4,99 meter i lengde, og holder seg under den magiske grensen på fem meter, noe som faktisk gjør den aktuell i Europa og Norge. Som et lite apropos, så måler Hongqi E-HS9 5,2 meter. Det samme gjør den kommende Mercedes-Benz EQS SUV. Men disse har ikke 35 toms hjul som standard, eller firehjulsstyring som tillater bilen å svinge nær 90 grader med alle hjulene og kjøre diagonalt i terrenget. Prisen? Aner ikke.

GM-bilene

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

«-Kommer du fra Norge? Så spennende» forteller William Araujo fra GM da vi besøker standen deres. Grunnen til begeistringen er at GM skal tilbake til Europa, og har i anledningen nylig åpnet et nytt design/forskningssenter i England. GM har som kjent en rekke merker og modeller, men fellesnevneren er at de fleste elbilene blant disse merkene er bygget på den nye Ultium plattformen. En bil som eksempelvis ville vært veldig spennende å få hit vil være den elektriske Blazer. Med opp til 557 hestekrefter, og en rekkevidde nærmere 50 mil, er den godt skodd for det norske markedet, så vel som de øvrige europeiske. Bilen gjør sprinten til 100 km/t på mindre enn 4 sekunder, har naturligvis firehjulsdrift, kan trekke henger, og ser unektelig kul ut, med 22-toms hjul, Brembo bremser, og støtter en ladefart på inntil 190 kW. Når? Det er dessverre usikkert, og som sagt, det er enda ikke avgjort hvilket merke GM-bilene vil bli lansert under i Europa.

Toyota i-Road

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det begynner å bli en mannsalder siden vi første gang stiftet bekjentskap med Toyota i-Road. Den gang i Tokyo, hvor vi fikk prøvekjøre 3-hjulingen, som lener seg inn i svingene, men som likevel er utrolig enkel å kjøre.

Et prøveprosjekt ble satt ut i live i Grenoble, der man skulle teste ut hvordan i-Road kunne fungere på samme måte som sparkesyklene gjør i dag.

Noe sier oss at det ikke gikk som håpet, for siden prosjektet ble satt i sving har vi ikke hørt et pipp mer om i-Road. Doningen er likevel så futuristisk og genial, at den fortsatt tåler tidens tann, om noen blir fristet.

Dodge Charger Daytona SRT Concept EV

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Med en lyd som skal overgå selv en rå V8-maskin, med 129 dB på det værste, skal Dodge lokke til seg entusiaster som ellers bare vil ha bensindrevne doninger. I tillegg skal den tilby flere gir, og har girspak, byr på firehjulsdrift, og skal være den raskeste Charger noensinne laget. Alt dette for ikke å gi nerdene mulighet for å la bilen forbigå i stillhet. Den er synlig, og den høres, men når den kommer – eller hva den vil koste – er foreløpig usikkert.

Meyers Manx

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vi har omtalt bilen tidligere, og nå har vi endelig fått se den. Her tar surferen Bruce Meyers oss tilbake til de første «dune buggies», som i sin tid var basert på VW Beetle, eller Bobla, om du vil. Den første av disse ble lansert i 1964, ble vist på tv av blant annet Steve McQueen og Elvis, i tillegg til at den deltok i Baja 1000.

Den utstilte bilen kan kalles Meyers Manx 2.0, og er den første bilen de lanserer på nær 50 år, og selvfølgelig er den elektrisk. For å få et snev av VW-selskapet inn i bilen har de fått Freeman Thomas, som designet både den nye Beetle og Audi TT til å spre litt tryllestøv over bilen, i form av en rekke designelementer. 202 hestekrefter, bakhjulsdrift og 40 mils rekkevidde er bare noen av de foreløpig kjente spesifikasjonene. Tør vi tippe levering i 2024, femti år etter originalen?

Genesis X Convertible

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Jo renere linjer, jo vakrere blir det. Genesis X Convertible er et svært godt eksempel på dette. Bilen har et foldetak som legges under bagasjerommet når du vil cruise takløs rundt i solfyllte California. Men skulle uværet overraske, så ser den slettes ikke ille ut med taket på heller. Da er dette i sort, som gjør at det nærmest ikke synes, og bilen får fortsatt beholde sitt slanke design. Det er tidligere vist en Coupé av X-familien, men når vi får se disse ute på gata er foreløpig uvisst. Hvorvidt disse er blant modellene som kommer til Europa er enda mer uvisst, for størrelsen passer best på andre siden av dammen.

Hyundai Vision 74

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Med et frekt design, en rekkevidde på over 60 mil, og null utslipp, er Hyundai N Vision74 en bil som vil vekke begjæret hos mange. Men du må tåle å være litt annerledes. Den er nemlig en hydrogen-hybrid, hvilket vil si at den har et batteri og elmotorer som en ordinær elbil, men den har også en brenselcelle som generer energi fra hydrogen, som igjen kan drive bilen, eller lade batteriene. En hydrogen-hybrid, altså, og bilen inngår i serien av biler som Hyundai kaller Rolling Lab, der de har laget en serie prototyper som de kaller rullende laboratorier. På en messe som LA Auto Show er det naturlig at en bil som dette får mye oppmerksomhet.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.