Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det vakte sterke reaksjoner da Enova tidligere i år besluttet å stoppe støtteordningen til kjøp av elektrisk varebil etter 31. mai. Ordningen har gjort det mulig å få inntil 50.000 kroner i støtte til innkjøp av varebil som veier mindre enn 4500 kilo.

Fjerner støtten: – Ikke lenger behov
Enova argumenterte blant annet med at nesten 40 prosent av alle varebiler som har blitt registrert så langt i år, er elektriske, og at prisene mot slutten av 2022 i snitt var lavere for elektriske varebiler enn for tilsvarende fossile utgaver.
- Nå er det naturlig at den videre utviklingen drives frem i det kommersielle markedet basert på konkurranse, hjulpet frem av det nye kravet fra 1. januar om nullutslipp for offentlige anskaffelser, sa Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
- Jobben er ikke gjort
Blant dem som var raskt ute og protesterte mot argumentasjonen, var Elbilforeningen, som blant annet mente at Enova opererte med for optimistiske tall.
– Elbilforeningen skjønner ikke hvor Enova henter salgstall for elektriske varebiler fra. Men fortsatt er det slik at et stort flertall ikke velger utslippsfritt. Da er ikke jobben gjort, sa Unni Berge, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
Også OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen uttrykte skepsis mot avviklingen.
– Enova bruker tall som ikke gir et korrekt virkelighetsbilde. Tall som presenteres må være korrekte og settes inn i en helhet som gir mening, sa Solberg Thorsen i en pressemelding.
- Det er for tidlig å fjerne denne støtteordningen nå, dersom vi virkelig ønsker å nå de grønne målene som er satt – også for varebiler, fortsatte han.

Fra 5.000 til 50.000 kroner: Se hva du får i støtte til elektrisk varebil
Kan bli forlenget likevel
Og nå kan det faktisk være en liten mulighet for at støtten likevel ikke blir skrotet, skriver NRK.
Det er Venstres Olav Elvestuen som 16. mai la fram forslaget i Stortinget om at støtten måtte fortsette, på vegne av Venstre og MDG. En av årsakene skal være at prisene på elektriske varebiler har økt kraftig etter nyttår. I mars var gjennomsnittsprisen i underkant av 100.000 kroner mer for en elvarebil enn en som går på fossilt drivstoff, ifølge Enovas egen statistikk.
- Målet er at vi bare skal selge elvarebiler fra 2025. Da er det for tidlig å gi seg allerede nå, sier Elvestuen til NRK.
Tirsdag skal Stortinget ta stilling til om Enova likevel skal fortsette å gi støtte til kjøp av elvarebil.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.