Citroën Oli

En helt spesiell elbil

(BALOCCO, ITALIA) Vi har kjørt konseptbilen Citroën Oli der designeren har hatt ett mål for øyet: å få bilen så lett som mulig.

Slik presenterer Citroën konseptbilen Oli. Video: Citroën, Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): – Close carefully the door!

Jeg sitter bak rattet i en konseptbil fra Citroën på Stellantis' store testområde Balocco utenfor Milan med den franske sjefdesigneren Raphael Doukhan i passasjersetet, klar for å ta et par runder på ei sløyfe på 2,4 kilometer midt i det gedigne testanlegget, som strekker seg over nesten seks kvadratkilometer.

For der de fleste konseptbiler som regel bare dyttes ut på et podium, er Citroën Oli faktisk kjørbar.

Men den må håndteres med forsiktighet.

Det finnes tross alt bare én av den.

90 GRADER: Frontvinduet er montert vertikalt på Citroën Oli. Dermed trenger man mindre glass enn når det er skråstilt på tradisjonelt vis. Foto: Pål Joakim Pollen
90 GRADER: Frontvinduet er montert vertikalt på Citroën Oli. Dermed trenger man mindre glass enn når det er skråstilt på tradisjonelt vis. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Det er litt som å kjøre en betaversjon av en bil. Dørene må ikke smelles igjen for hardt. Rattet er montert litt skeivt slik at det skrår når man kjører rett frem. Bilen startes ved at mekanikeren åpner panseret og fikler med noe under, og støynivået er langt høyere enn på elbiler flest.

Om den noen gang vil komme på veien i sin nåværende fasong er heller usannsynlig, men at den franske produsenten vil bruke ideer derfra i en fremtidig bil skal vi slett ikke se bort ifra. Det vil på ingen måte være første gang Citroën gjør et krumspring på bilfronten.

Fronten på Oli er også noe utenom det vanlige. Foto: Pål Joakim Pollen
Fronten på Oli er også noe utenom det vanlige. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Hva er nok?

Bærekraft, vekt og effektivitet er stikkordene som gjelder for Citroëns konseptbil Oli. Her fikk vi både se og prøve en bil ulik noe annet vi har sett før.

Doukhan og hans team har nemlig hatt som mål å gjøre bilen så lett som mulig. Det innebærer at man har vært nødt til å stille seg spørsmålet «Hva er nok?», for deretter å ribbe bilen for alt man har ansett som overflødig.

Resultatet er en bil som klokker inn på en matchvekt på rundt 1000 kilo, og som med et 40 kWh batteri skal klare en rekkevidde på 400 km. Det skulle bety nøyaktig 1 kWh per mil.

3D-printede seter

Det er brukt mye resirkulert materiale i Oli. Setene er 3D-printet og veier svært lite. Foto: Pål Joakim Pollen
Det er brukt mye resirkulert materiale i Oli. Setene er 3D-printet og veier svært lite. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Det er brukt mye resirkulert materiale i Oli. Doukhan kan fortelle oss at et vanlig bilsete består av over 40 ulike deler, men at setene i Oli består av tre deler. Setene er 3D-printet og veier nesten ingenting. Etter å ha kjørt både EQS og EQS SUV den siste uka, skal vi ikke påstå at Oli-setene akkurat matchet på komfort, men det var likevel fascinerende å sitte i 3D-printet «netting» der vi kjørte rundt på Balocco-anlegget.

Frontruta er plassert vinkelrett på resten av karosseriet. Det gjør at man kan bruke mindre glass enn når det er skråstilt, og igjen er noen kilo barbert av. Utsynet forover var allikevel godt, men klart – noen konge i aerodynamikk blir ikke Oli med denne designvrien.

Skjønt er ikke de aerodynamiske egenskapene fullt så viktig på en bil som har en toppfart på 110 km/t, og som nok ikke direkte er ment som noen langtraver på motorvei.

110 kilo på taket var null stress. Foto: Stellantis
110 kilo på taket var null stress. Foto: Stellantis Vis mer

Både panseret og taket er for øvrig laget av strukturmønstret papp som veier lite, men er sterkere enn stål. Citroëns representanter hadde ingen problemer med å la en korpulent Elbil24-journalist klatre opp og stå på taket. Det er til og med håndtak på panseret og taket som gjør det enkelt å klyve opp ved først å sette en fot på hjulet.

Bring your own

Oli er i tillegg nærmest strippet for alt som har med stereoanlegg og infotainment å gjøre. Du får opp fart og gjenværende rekkevidde på en svært lavtoppløselig skjerm foran rattet, og ved hver dør er det hulrom til Bluetooth-høyttalere som du kan spille fra når du kjører bil.

Skal du ha lyd i bilen, kan du sette Bluetooth-høyttalere her. Foto: Pål Joakim Pollen
Skal du ha lyd i bilen, kan du sette Bluetooth-høyttalere her. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Vi er rimelig sikre på at det var to Megaboom 3-høyttalere fra Logitech som var plassert i prototypen, som kan pares med hverandre i en stereo-konfigurasjon, men fikk aldri noen demonstrasjon av «anlegget».

Bilen har ei heller noe innebygd navigasjon, så her er tanken at du kan plugge i mobilen og bruke GPS-appen, som dernest kan gi en enkel navigasjonsvisning på dashboard-stripa.

Det minimalistiske dashboardet viser fart og rekkevidde. Det skal også kunne vise navigasjon om en mobiltelefon er koblet til. Foto: Pål Joakim Pollen
Det minimalistiske dashboardet viser fart og rekkevidde. Det skal også kunne vise navigasjon om en mobiltelefon er koblet til. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Enkle knapper lar deg betjene klimaanlegget, og de mange golf-peggene som er plassert bortover lar deg henge ei veske der eller plassere telefonen slik at den ikke faller ned.

Andre detaljer er for eksempel at bilen ikke har håndtak på innsiden – her trekker du i stedet rett i vaieren når du skal ut.

Hvem trenger håndtak når du kan dra direkte i vaieren? Foto: Pål Joakim Pollen
Hvem trenger håndtak når du kan dra direkte i vaieren? Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Parvis likhet

Ikke bare brukes mye resirkulert materiale i Citroën Oli, men også produksjonen av deler kan gjøres enklere ved at flere av dem er parvis like. For eksempel er frontdørene helt like, bare hengslet motsatt vei. Dermed trenger man bare å lage én type dører.

Det samme gjelder for støtfangerne foran og bak, vinduene og hjulbuene. Bilen har heller ingen b-stolpe, så bakdørene er henglset bak.

Bak har for øvrig bilen et lite lasteplan, som en pickup. Du kan legge ned den bakre kanten og stroppe fast det du har med deg, og det finnes også muligheter for å vippe vekk bakruta og legge ned baksetene for å få utvidet plass til bagasje.

Det var imidlertid litt mer omfattende å gjøre på prototypebilen, så vi lot Citroëns representant slippe.

Med et enkelt grep gjør du bagasjerommet om til et lasteplan. Foto: Pål Joakim Pollen
Med et enkelt grep gjør du bagasjerommet om til et lasteplan. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Så er spørsmålet hvor mye av konseptbilen Citroën vil våge å videreføre til en produksjonsmodell. Med såpass spartansk innredning bør det være duket for en ganske hyggelig prislapp, i hvert fall.

Ami Buggy

I tillegg til Oli fikk vi også ta et par runder med den nye buggy-utgaven av Citroën Ami. Ami er en bil vi allerede har prøvd på norske veier og er en mopedbil med toppfart på 45 km/t, som da kan kjøres fra man er 16.

En helt spesiell elbil

Ami og Ami Buggy måler bare 2,4 meter i lengderetningen og har et batteri på 5,5 kWh som skal gi en rekkevidde på rundt 75 kilometer. Og den har plass til to.

I buggy-utgaven er dørene fjernet og erstattet med stålrør som skal hindre deg fra å falle ut. Du kan dessuten kneppe på duker som beskyttelse mot regn. Også soltaket er en duk du kan kneppe av og rulle opp, og setetrekkene kan tas av og vaskes.

Ellers har buggy-utgaven litt andre designdetaljer, som en spoiler bak. Den produseres i et begrenset antall eksemplarer – først ble det produsert 50, men nå skal det lages 1000 til. Prisen ligger på rundt 100.000 kroner, men det ser ikke ut til at det norske markedet er blant de utvalgte.

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.