500.000 registrerte elbiler:

En milepæl for elbilene

Det raser på med elbiler, og nå har vi nådd den magiske grensen.

OMVANDLINGEN: I dag er det stort set elbiler som kommer til kai i Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
OMVANDLINGEN: I dag er det stort set elbiler som kommer til kai i Norge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Veksten av elbiler på norske veier skyter fart, og denne uken rundet vi 500.000 registrerte elbiler på norske skilter. Men selv om det gjennom tidene er registrert en halv million elbiler, så må vi trekke fra et naturlig frafall.

- Av disse er 8.233 biler avskiltet, og 3.763 biler vraket, forteller Lasse Edvardsen i Elbilstatistikk.no.

Men veksten fortsetter i høyt tempo, og disse nær 12.000 bilene vil snart være hentet inn igjen.

For bare i fjor – 2021 – var tilfanget av nye elbiler på 111.771 nye elbiler i Norge. Så langt i år er det registrert ca. 11.500 nye elbiler, og de mest optimistiske aktørene i bransjen mener vi i år når oppunder 170.000 nyregistrerte elbiler i Norge.

Mye av denne tilveksten skyldes at det er lange ventelister på allerede bestilte biler, men som ikke er levert enda, som en følge av den pågående chip-mangelen. Denne gir seg utslag i at produksjonen er utsatt for mange modeller, i tillegg til at mange produserte biler også står brakk og venter på de siste bitene før de kan sendes til lengtende kunder.

Den klart mest solgte elbilen i Norge til dags dato er Nissan Leaf. Men så har den også vært i salg siden 2011, i forskjellige utgaver.

Den mest solgte elbilen i 2021 var Tesla Model 3.

MEST SOLGT: Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil gjennom tidene. Foto: Nissan
MEST SOLGT: Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil gjennom tidene. Foto: Nissan Vis mer

Løper løpsk

Sist vi skrev om et rundt tall var 7. juli i 2021. Da ble 400.000-merket brutt, men fremover vil snøballen antagelig rulle så fort at de neste hundre tusen kommer raskere enn de forrige.

Per i dag eksisterer det rundt 2,8 millioner personbiler i Norge, og nå er altså en halv million fullelektriske.

Vi har med andre ord en vei å gå fortsatt, før vi kan påberope «mission completed», for snittalderen på bilbestanden er fortsatt over 10 år. Dersom dette representerer hvor lenge de nylig solgte fossilbilene skal leve fra nå, så må vi slite med dem til langt ut mot midten av 2030-tallet, før de avgår med døden. Vi må med andre ord leve lenge med et CO2-utslipp, om ikke fra nybilsalget, som snart vil være på et nullutslipp.

De fleste bilprodusentene har forøvrig påberopt seg å bare skulle selge nullutslippsbiler fra 2035, selv om noen av dem fortsatt strekker seg ut mot både 2040 og 2050.

Disse har fortsatt god tid på å ombestemme seg.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.