Elbil-brannene

En rekke elbilbranner i sommer: Dette sier ekspertene

Brenner egentlig elbiler oftere enn vanlige biler?

KONA I BRANN: Brannmannskapene er godt i gang med slukning av brann i en parkert Hyundai Kona i Oslo 23. juni. Foto: Oslo Brann og redningsetat
KONA I BRANN: Brannmannskapene er godt i gang med slukning av brann i en parkert Hyundai Kona i Oslo 23. juni. Foto: Oslo Brann og redningsetat Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24):

23. juni: Hyundai Kona brenner på Sinsen i Oslo
4. juli: Nok en Hyundai Kona brenner i Oslo
5. juli: Brann i tre parkerte elbiler i Oslo
22. juli: Elbil brenner i Sarpsborg
23. juli: Elbil brenner etter kollisjon i Alver i Vestland

31. juli: En parkert Tesla Model X tar fyr på Karmøy

Dette er bare noen av elbil-brannene som er blitt omtalt i media denne sommeren. Bare i perioden 23. juni til 23. juli brant det i 11 elbiler, ifølge NRK. Og i forrige uke kom meldingen om Tesla-brannen på Karmøy.

Antall elbil-branner kan se ut til å være økende. Sakene får dessuten mye oppmerksomhet og deles ofte i sosiale medier. Betyr det at det oppstår brann oftere i elbiler enn i diesel- og bensinbiler?

- En myte

- Det er en myte. Av skadesakene vi får inn, kan vi i hvert fall slå fast at det ikke oppstår branner oftere i elbiler enn i vanlige vanlige biler, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz hos forsikringsselskapet If, til Elbil24.

- Tvert imot er vårt inntrykk at elbilene har noen klare fordeler i forhold til konvensjonelle biler. Blant annet blir det ikke oljesøl i motorrommet, noe som kan være en kilde til brann.

Også brannsjef Terje Surdal i Sarpsborg, der en elbil brant 22. juli, mener at alt fokuset på elbilbranner den siste tiden, ikke gir et rettferdig bilde av virkeligheten.

- Både våre egne erfaringer lokalt og data fra hele landet, tyder på at det ikke brenner oftere i elbiler, sier han til Elbil24.

Uttalelsene viser seg å harmonere bra med virkeligheten. Ifølge Faktisk.no brenner det 4-5 ganger så ofte i bensin- og dieselbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken.

Forskning som er gjort på området, tyder heller ikke på at det større brannfare i en elbil enn i konvensjonelle biler.

- Basert på de begrensede dataene vi har fra brannprøver i full skala, er de generelle brann-karakteristikkene like for elbiler og kjøretøyer av lignende størrelse som bruker fossilt brensel, sier forskningsleder Tian Li hos Rise Fire Research, til Elbil24.

FÅ ELBILBRANNER: Sigmund Clementz hos If sier at forsikringsselskapet får inn få skadesaker som følge av brann i elbil. Foto: If
FÅ ELBILBRANNER: Sigmund Clementz hos If sier at forsikringsselskapet får inn få skadesaker som følge av brann i elbil. Foto: If Vis mer

Svært få batteribranner

Dessuten: Mye av oppmerksomheten rundt elbilbranner rettes mot brann i batteripakka. Slike branner har vist seg svært vriene å få slokket, og fører dessuten til frislipp av farlige gasser. Man får fort inntrykk av at batteriet utgjør en stor brannfare, men heller ikke det viser seg å være tilfelle.

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), er det svært få hendelser der elbilbatteriet er årsaken til brannen. I stedet oppstår brannene ofte helt andre steder, som i interiør og plast - slik som på andre biler.

Normalt oppstår brann i elbilbatterier som følge av ytre skade, først og fremst i kollisjoner, eller i en helt spesiell situasjon der det oppstår svært høy varmeutvikling på utsiden av bilen, ifølge DSB.

Det stemmer godt overens med skadetilfellene som er registrert hos If forsikring.

- Det viser seg at branner i litium-ion-batterier ofte forårsakes av mekanisk skade som følge av ytre påvirkning. Det gjelder ikke bare elbiler, men også andre apparater som bruker slike batterier. Det har for eksempel vært tilfeller av elsparkesykler som har fått skade på batteriet etter å ha slått oppi en fortauskant og lignende, sier Clementz.

Hyundai-tilfellene

Totalt er det så langt registrert 17 batteribranner på verdensbasis i Hyundai Kona. Årsaken til batteribrannen på Kona-en i Oslo er fortsatt ikke klarlagt, får Elbil24 opplyst fra Hyundai Norge.

Tidligere i år ble rundt 6000 Hyundai-er i Norge tilbakekalt på grunn av potensiell brannfare i batteriet, men den aktuelle bilen skal ikke ha tilhørt partiet som ble tilbakekalt. Cellene det skal være funnet feil på er produsert på LGs fabrikk i Nanjing.

Også 4. juli brant en Hyundai Kona, men det var kun i den første brannen at det var batteripakka som brant.

Det er til sammen registrert 13.183 Hyandai Kona i Norge, ifølge elbilstatistikk.no.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.