Ny Fiat 500 Electric:

Endelig det den burde vært hele tiden

En fullblods italiener som fullblods elbil.

NY MINI 500E: Fullblods fullelektrisk italiener, uten å være veldig hissig av den grunn. Foto: Produsenten
NY MINI 500E: Fullblods fullelektrisk italiener, uten å være veldig hissig av den grunn. Foto: Produsenten Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Endelig ser det ut til at Fiat 500 fra nyere tid kommer til sin rett også her til lands. Det er solgt elektriske utgaver av den tidligere, men dette er biler som i større grad er bygget om til elektriske med utstyr fra tredjepartsleverandører.

Nå skal Fiat levere det meste selv, og heldigvis ser det ut til at de har gjort en god jobb så langt.

For selv om det kanskje hadde vært fristende å lage en enkel bil ut av den lille tassen, så ser det ut til at Fiat mener alvor, og ønsker å gjøre bilen attraktiv i tillegg. Det må den også være for at de i det hele tatt skal få den ut i et godt volum.

Også Fiat må klare de nye kravene for 95-grams målet, og den billigste måten å gjøre dette på er å redusere gjennomsnittsutslippet i egen bilpark, fremfor å kjøpe kvoter av andre. FCA-konsernet har som kjent tinget på kvoter fra Tesla for å redusere eget gjennomsnitt. Den elektriske Fiat 500 blir med andre ord en viktig modell i Fiats portefølje fremover.

Det er en splitter ny generasjon Fiat 500 vi nå får se, den tredje i rekken. Som vanlig med en ny generasjon, så har den vokst i alle retninger, og fått bedre plass. Fiat lover likevel at den fortsatt er en Fiat 500.

HALV-CAB: Taket kan dras tilbake som en slags kabriolet. Foto: Produsenten
HALV-CAB: Taket kan dras tilbake som en slags kabriolet. Foto: Produsenten Vis mer

Stor nok?

Den nye generasjonen er som sagt en smule lenger enn sin forgjenger. Den totale lengden er nå 3, 36 meter, opp 6 centimter. Bredden har også økt med 6 centimeter, til 1,69 meter. Høyden har økt med 2 centimeter, til 1,51 meter, mens akselavstanden er økt med 2 centimeter, til 2,32 meter.

Størrelsen innvendig er også bedre, i tillegg til at bilen har fått et helt nytt interiør.

Fiat har plassert alle betjeninger i senter av dashbordet. Der sitter også skjermen, en 10,25-tommer, som styrer det meste av infotainment-systemet. Dette gir nye Fiat 500 et veldig rent og ryddig interiør.

Som biler flest i disse tider, så er også Fiat 500 tenkt å være oppkoblet til enhver tid. Den får også en app-løsning som lar deg programmere lading, finne igjen bilens lokasjon, låse eller åpne den, eller planlegge ladestopp etter ruten du velger. Du vet, de typiske tingene. Den har også varsling til eier dersom noen skulle finne på å stjele den.

Selv om bilen er liten vil den likevel bli godt utstyrt med tekniske funksjoner.

Fiat har blant annet pakket på med et intelligent system for adaptiv fartsholder. Den har sensorer rundt det hele, og kameraer gir deg et bilde av bilen i 360-graders fugleperspektiv, om du ønsker. En elektronisk barnevakt er også med, som minner deg på når det er på tide med en pause fra all kjøringen – ironisk nok. Dette burde strengt tatt ikke være et problem ved en elbil som av natur har begrenset rekkevidde. Da kommer pausene naturlig av seg selv.

TRE VALG: Den første utgaven kommer i 500 eksemplarer, med tre fargevalg. Foto: Produsenten
TRE VALG: Den første utgaven kommer i 500 eksemplarer, med tre fargevalg. Foto: Produsenten Vis mer

God rekkevidde

Fiat opplyser at bilen skal få en rekkevidde på 32 mil, etter WLTP-standarden. Energilageret består av en batterikapasitet på 42 kWh.

Motoren yter derimot beskjedne 116 hestekrefter, men bilen skal likevel klare en toppfart på 150 km/t. Sprinten til 100 km/t tar 9 sekunder.

Den skal også være forberedt for bra ladehastighet, med en 7,4 kW ombordlader, og hurtiglading opp til 85 kW. Det er bra for en bil med denne batterikapasiteten. Under kjøring har du tre forskjellige kjøreprogram å velge mellom. Normal, Range, eller Sherpa.

Sistnevnte kan anses som et Eco-program, som optimaliserer bilen for lengst mulig rekkevidde. Rekkevidden blir redusert til 80 km/t, gassresponsen blir tregere, og klimaanlegget -inkludert setevarmerne – blir koblet ut.

I Normal-modus skal det meste være av en slik karakter at det skal minne mest mulig om å kjøre en bensin- eller dieselbil, mens Range-modus byr på hardere regenerering. Da skal Fiat 500 by på en-fot-kjøring, der brems bestemmes av hvor mye du går av gasspedalen.

RYDDIG: Fiat 500E er ryddig og stilfull innvendig. Og den er alltid påkoblet. Foto: Produsenten
RYDDIG: Fiat 500E er ryddig og stilfull innvendig. Og den er alltid påkoblet. Foto: Produsenten Vis mer

Norske priser

Bilen skal kun selges på det europeiske markedet, og triller ut på veiene i løpet av juni. I Norge kan bilen ha et stort potensial, dersom prisen er riktig. Det vi nå vet er at den først skal komme i en lanseringsversjon, kalt «La Primera». Denne vil bli klar for bestilling fra 16. mars, og er proppet med utstyr. Den vil blant annet kun fås i en av tre fargevalg, ha full LED hovedlys, såkalt eco-skinn interiør, 17-toms hjul, og kromlister rundt om.

En av de morsomme detaljene er at de blir nummerert fra 1 til 500, ettersom denne utgaven kun lages i 500 eksemplarer.

Når du fra 16. mars kan bestille bilen fra Fiat sine nettsider, så må du betale et depositum på 5.000 kroner. Dette trekkes fra den faktiske prisen, som er 336.900 kroner, ferdig levert i Oslo. Men som sagt, det er tre klikk du må utføre for å bli en av de første eierne. Du må først velge farge, deretter registrere deg, og så velge forhandler. Resten går av seg selv.

Skulle du heller ha noe som er enda mer spesielt, så får du bilen i flere spesialversjoner, enten du velger Bvlgari, Giorgio Armani, eller Kartell som utstyrsgrad.

Mer om det senere. I mellomtiden skal du ikke se bort fra at du vil se en og annen reklamefilm for bilen, men da er det ikke bilen i seg selv som har hovedrollen. Den er satt bort til Leonardo di Caprio

Den nye generasjonen Fiat 500 skal bygges i Torino, og blir dermed en ekte fullblods italiener, i motsetning til dagens modell, som bygges i Polen.