VW ID. SPACE VIZZION:

Endelig en fullelektrisk stasjonsvogn

VW fortsetter å vise nye fullelektriske bilmodeller i høyt tempo. 19. november vises Space Vizzion i Los Angeles.

GOD PLASS: Illustrasjonene vitner om nok plass.
GOD PLASS: Illustrasjonene vitner om nok plass. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): På bilmessen i Geneve i mars i fjor, viste VW frem ID. Vizzion for første gang, en fullelektrisk sedan i en størrelse et knepp over Passat. Jo da, bilen var aktuell nok, men ikke helt blink i et marked som Norge, der stasjonsvogner og SUV virker å være det eneste gjeldende.

Nå er våre bønner hørt, for 19. november skal VW vise ID. Space Vizzion, en stasjonsvognutgave av Vizzion.

Det skjer samme uken som Los Angeles Auto Show finner sted, og i samme by, men VW har et eget arrangement der avdukingen finner sted, på det fullstendig moderniserte Peterson Automotive Museum – en svært interessant attraksjon i seg selv.

Den ukjente slektningen

Mens Vizzion er en av de tidligere omtalte familiemedlemmene i ID-familien, har Space Vizzion til nå vært den ukjente slektningen, og blir den syvende i rekken.

Stasjonsvognen er også basert på MEB-plattformen, i likhet med alle de andre bilene i ID-familien. Foreløpig er det ikke sagt noe om hvilke batterier bilen vil bli utstyrt med, men VW oppgir en rekkevidde på opp til 590 km etter WLTP-standarden.

VW har tidligere sagt at de vil ha et ekstra stort batteri i Vizzion, på rundt 111 kWh kapasitet. Da forventer vi ikke noe annet i Space Vizzion.

Vi blir likevel ikke overrasket om de også tilbyr bilen med eksempelvis det noe mindre batteriet, på 82 kWh brutto.

LAV TAKLINJE: Elbiler får ofte lav taklinje for å minimere luftmotstanden.
LAV TAKLINJE: Elbiler får ofte lav taklinje for å minimere luftmotstanden. Vis mer

Kunstig interiør

Innvendig skal bilen være fulldigitalisert, og foruten et display foran rattet, har den en stor skjerm i bredformat, altså ikke stående, høyt plassert over midtkonsollen. I VW ID.4 og Skoda Vision iV vil skjermen være på 13 tommer, og vi forventer den ikke noe mindre her. Heller større.

Hele interiøret skal være laget av fornybare materialer, inkludert det de kaller AppleSkin, et kunstig skinn som blant annet skal være laget på rester fra produksjonen av eplejuice.

Av bildene vi foreløpig har sett, er bilen utformet som en fireseter. Vi forventer også at den endelige utgaven blir en femseter, men hverken bildene eller øvrig kjent informasjon sier noe om den vil bli å få med syv seter.

TYPISK: Fronten har fått det typiske designet ID-familien er blitt kjent for.
TYPISK: Fronten har fått det typiske designet ID-familien er blitt kjent for. Vis mer

Lang akselavstand

Mens VW ID.3 og ID.4 benytter den ordinære MEB plattformen, som har en akselavstand på 2,76 meter, har Vizzion en akselavstand på 3,1 meter. Foreløig er det ikke sagt noe om Space Vizzion, men det er all grunn til å tro at også denne har akselavstanden på 3,1 meter, og ikke strekker seg helt opp til samme plattform som ID. Buzz, der akselavstanden måler hele 3,3 meter.

Og hvorfor er akselavstanden så viktig? Vel, den definerer på mange måter hvor stort område produsenten har å rutte med til interiør og innvendig plass.

Det som derimot er sagt, er at Vizzion vil få den største drivlinjen i MEB-systemet, med to motorer (dermed også firehjulsdrift) på til sammen 306 hestekrefter. Det ingen grunn til å tro at dette blir noe annerledes for stasjonsvognen, ID. Space Vizzion.

19. november får vi enda flere håndfaste detaljer, men VW har allerede uttalt at det som blir produksjonsutgaven av konseptbilen ID. Space Vizzion, vil komme på markedet i 2021. Altså, i beste fall om litt over et år. Tiden går fort.