Cybertruck

Endelig er Teslas store beist lansert

Får langt høyere prislapp enn først antydet – og en egen «beast mode». Alt med denne bilen er helt vanvittig.

LANSERT: Nå kan amerikanerne bestille Cybertruck, der to av utgavene får utlevering i 2024. Foto: Tesla
LANSERT: Nå kan amerikanerne bestille Cybertruck, der to av utgavene får utlevering i 2024. Foto: Tesla Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Allerede i 2019 viste Elon Musk og Tesla frem den futuristiske Cybertruck-bilen, og torsdag kveld norsk tid ble bilen endelig lansert.

Bilen kommer først på markedet i USA og det i tre utgaver. Den billigste av dem, med bakhjulstrekk, koster drøye 60.000 dollar (ca 650.000 norske kroner), men vil ikke se dagens lys før i 2025.

De to andre utgavene skal kundene kunne få allerede i 2024. Det gjelder versjonen med firehjulstrekk og versting-modellen Tesla har døpt «Cyberbeast». Prisene på disse to er henholdsvis 80.000 og 100.000 dollar, eller da 860.000 og 1.075.000 kroner.

Disse prisene er langt over de Elon Musk skisserte da han viste frem bilen for fire år siden.

Med bakkeklaring på opptil 43 centimeter skal Cybertruck klare unna det meste av terreng. Foto: Tesla
Med bakkeklaring på opptil 43 centimeter skal Cybertruck klare unna det meste av terreng. Foto: Tesla Vis mer

Tre tonn egenvekt

Dette er imidlertid ikke en bil du kan kjøre med førerkort klasse B. Cybertruck måler hele 5,68 meter i lengden, og med speil er bilen drøye 2,41 meter bred. Ikke en drømmebil i norske parkeringshus, med andre ord, selv om svingdiameteren skal være bedre enn de fleste sedaner, som Tesla skriver selv.

Egenvekten er oppgitt til 2995 kg på firehjulstrekkeren og 3104 kg for Cyberbeast-modellen. Med nyttelast på 1134 kilo, blir totalt tillatt vekt altså over 4100 kg – langt over de 3500 kiloene som er maks for hvermansen med førerkort klasse B.

Cybertruck har adaptiv luftfjæring med hele 30,5 cm spillerom og en maksimal bakkeklaring på vanvittige 43,2 centimeter. Bilen er 1,79 meter høy.

Det er heller ingen lakk på bilen – chassiset er et såkalt «eksoskjelett» i rustfritt stål, som skal redusere bulker, skader og langsiktig korrosjon. Reparasjoner etter bulkeskader skal også være lett å håndtere. Panserglasset i vinduene skal tåle å bli truffet av en baseball som holder en fart på 112 km/t, eller klasse 4-hagl.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Ekstrem ytelse og rekkevidde

På hengerfestet skal Cybertruck være i stand til å trekke hele 4990 kg, noe som ifølge Tesla tilsvarer en gjennomsnittlig afrikansk elefant. Lasteplanet måler 183x122 cm og kan låses med et lokk oppå. Total bagasjeromsplass blir da 1897 liter. Og det er før du legger ned baksetene, der du eventuelt kan hente 1530 liter til. Og så kommer en rosmlig frunk i tillegg.

All denne bagasjen får plass i bilen …
All denne bagasjen får plass i bilen … Vis mer
… bare se her. Foto: Tesla
… bare se her. Foto: Tesla Vis mer

Firehjulstrekkeren er den som går lengst, med en oppgitt rekkevidde på 547 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden, som er strengere enn WLTP-standarden som brukes her i Europa. I tillegg kan rekkevidden forlenges med en «range extender» – et ekstra batteri som opptar cirka 1/3 av lasteplanet, og som da gir 755 km EPA-rekkevidde.

Cyberbeast-modellen kan der skilte med 515/705 km, men er utstyrt med en motor på 845 hestekrefter og et helt vanvittig dreiemoment på 13,959 Nm. Den akselererer fra 0–100 på 2,7 sekunder (med one foot rollout) og skal da klare å dra fra en Porsche 911 selv om den allerede trekker en Porsche 911 på kroken, som sier litt om hvor vanvittig denne bilen er.

Toppfarten er oppgitt til 210 km/t.

Interiøret er fremdeles minimalistisk, som på øvrige Tesla-modeller, men 18,5 tommers skjerm er det største til nå fra Tesla. Foto: Tesla
Interiøret er fremdeles minimalistisk, som på øvrige Tesla-modeller, men 18,5 tommers skjerm er det største til nå fra Tesla. Foto: Tesla Vis mer

18,5 tommers skjerm

På innsiden sitter en 18,5 tommer stor infotainment-skjerm i tillegg til at baksetepassasjerene har en mindre skjerm tilgjengelig. To telefoner kan lades trådløst foran, og bilen er utstyrt med flere USB-C-kontakter (65 W) og vanlig strømuttak der den kan levere opptil 11,5 kW til andre apparater eller biler.

Lading av bilen skjer med inntil 250 kW effekt, og Tesla lover rekkevidde tilsvarende 206 kilometer på 15 minutter. Bilen er utstyrt med 15 høyttalere og inkludert to subwoofere, og kupeen skal være svært godt skjermet for utvendig støy, blant annet på grunn av panserglasset.

Dette teltet kan fås som ekstrautstyr. Det slår seg opp selv og kan da huse to personer. Foto: Tesla
Dette teltet kan fås som ekstrautstyr. Det slår seg opp selv og kan da huse to personer. Foto: Tesla Vis mer

Som ekstrautstyr kan man blant annet få et telt som slår seg selv opp på noen minutter ($2975), og ekstralys foran som lyser opp veien 480 meter foran deg.

Amerikanere kan nå reservere bilen mot et innskudd på 250 dollar, og de to gjeveste utgavene skal altså leveres ut i 2024. De ti første kundene fikk bilene sine utlevert på seansen torsdag kveld.

For det europeiske markedet har Elon Musk tidligere uttalt at det kan komme en egen mindre og lettere versjon i framtida.