Elektrisk sportsbil:

Endelig: Porsche 718 blir elbil - pluss mye mer

Nyhetene ramler ut av Porsche-sjefen, Oliver Blume, i et møte med Elbl24.

Porsche 718 blir elektrisk: Og du kan få den med eller uten tak - som Cayman eller Boxster. Foto: Porsche
Porsche 718 blir elektrisk: Og du kan få den med eller uten tak - som Cayman eller Boxster. Foto: Porsche Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Porsche har oppnådd en gedigen suksess med elbilen Taycan. For selv om Porsche solgte flere eksemplarer av ikonet 911 i 2021 enn noen gang, så holdt den ikke unna for Taycan. For mens det trillet ut 38.464 Porsche 911 fra fabrikkene i 2021, ble det skuffet ut 41.296 Taycan på samme tid.

Torsdag ettermiddag kunne Porsche-sjefen, Oliver Blume, avsløre overfor at de akter å lansere enda en fullelektrisk sportsbil, en beskjed vi rett og slett har ventet på.

- Innen midten av tiåret vil vi også lansere fullelektriske utgaver av Porsche 718, forteller Blume i et Teams-møte med blant andre Elbil24.

Porsche 718 er bilen som mange kjenner som Cayman og Boxster, avhengig av om det er utgaven med eller uten fast tak. Som kjent har 718 en midtplassert forbrenningsmotor i dagens utgaver. Bilen har sin egen fan-skare, og mange mener denne er enda morsommere å ratte enn selveste 911.

Når en elektrisk utgave av 718 først kommer på markedet nærmere 2025, er det også å anta at det er snakk om en helt ny generasjon 718, og ikke dagens modell.

Fra bensin til batterier: Vil vi få midtplasserte batterier i den elektriske utgaven? Foto: Porsche
Fra bensin til batterier: Vil vi få midtplasserte batterier i den elektriske utgaven? Foto: Porsche Vis mer

Tre år frem

Noen spesifikasjoner er det alt for tidlig å si noe om, men Porsche har tidligere annonsert samarbeidet med Cellforce Group om å utvikle det de kaller høy-ytelses batterier. Dette handler i første omgang å lage celler med raskere ut- og oppladingshastigheter, som egner seg godt til å levere mye effekt på kort tid. Hvorvidt det blir slike celler i nye 718 gjenstår å se, selv om Porsche også nå annoserer at slike celler vil være klar for serieproduksjon fra 2024.

-Vi har faktisk ikke tatt en avgjørelse for hvilken bil som først kommer til å få slike celler, forteller Blume på en troverdig måte, og indikerer at de ser på flere muligheter.

Kanskje vi kan ta dette som et hint om en GT3-utgave av Taycan?

Før dette skal Porsche uansett lansere en fullelektrisk Macan, som faktisk er ventet på markedet allerede neste år. Denne er et slags samarbeidsprosjekt med Audi, som får sin utgave av samme bil i Audi Q6 e-tron, og her er det ikke ventet at det verken er behov for batterier med ekstra høy ytelse, eller at Porsche rekker å få battericellene fra Cellforce Group klare i tide.

Den fullelektriske Macan er forøvrig en særdeles viktig bil for Porsche, ettersom Macan er merkets klart mestselgende bil. Når man ser på antallet de klarer å trille ut av Taycan, blir det automatisk store forventninger til en bil som en fullelektrisk Macan. Spesielt i Norge. Men ambisjonene stopper ikke der.

- I 2025 vil halvparten av alle Porsche som selges være elektrifisert, helt eller delvis. I 2030 vil åtte av ti solgte biler være en fullelektrisk bil, forteller Blume til et lydhørt Elbil24.

Kjøreglad: 718 er en bil man kan leke seg skikkelig med, uten at det må gå grisefort. Foto: Porsche
Kjøreglad: 718 er en bil man kan leke seg skikkelig med, uten at det må gå grisefort. Foto: Porsche Vis mer

Ny ladeløsning

Men Porsche har mer på lager, og har faktisk enda en overraskende nyhet. For ettersom Porsche er en del av VW-gruppen, er de også på eiersiden av ladeselskapet Ionity. Det var som kjent Ionity som først introduserte 800 volt ladestandard på markedet for elbiler, og Porsche Taycan var den første bilen som kunne utnytte den høye ladespenningen. De gikk sammen om denne lanseringen, hånd i hånd.

Nå melder de at de skal utvikle ladestasjoner ytterligere i samarbeid med partnere. I tillegg forteller de at de akter å investere i sitt eget ladenettverk.

Bli med til Østerrike med Porsche Taycan Sport Turismo, og det i Turbo S-versjonen. Vis mer

Dette skal være strategisk utplasserte ladere med fire til seks enheter per lokasjon, og i tråd med deres visjon om å være en leverandør av premium opplevelser, har hver av lokasjon en slags lounge, der man kan gå inn å få noe å drikke eller spise mens man lader.

Løsningen ligner mye på det Audi lanserte for et halvår siden. Disse skulle også ta i bruk elbil-batterier i deres andre liv som buffer i ladeprosessen for å oppnå høy ladeeffekt.

Porsche opplyser at hver bil som kobler til disse laderne skal kunne få opp til 350 kW hver, en effekt som tilsvarer det man kan oppnå på Ionitys hurtigladere, vel og merke med 800 volt ladespenning.

Fremtiden er lys

En ting er sikkert. Elbilen er bare i startgropa, og det er bilprodusentene med mest muskler som har midlene til å drive utviklingen videre.

I 2021 hadde Porsche en fortjeneste på svimlende 16 prosent – antagelig mer enn noen annen bilprodusent på markedet.

Da har de både til salt i maten, og til å investere enorme summer i forskning og utvikling. Kanskje det er nettopp derfor VW-gruppen ser på om de skal registrere Porsche som et eget børsnotert selkskap?

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.