Tesla retter seg etter Forbrukerrådet:

Endrer garantivilkårene

Blir dårligere, men bedre.

ENDRER VILKÅRENE: Og Forbrukerrådet er positive. Foto: Tesla
ENDRER VILKÅRENE: Og Forbrukerrådet er positive. Foto: Tesla Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): I flere år har Forbrukerrådet laget garantiguide for elbiler. En viktig del av denne guiden er garantien på batteriene på de respektive merkene og modellene. I disse garantiguidene har Tesla gjort det svært bra, både for garantitid og sin ubegrensede kjørelengde. Likevel har de endt opp på jumboplass.

Tesla har nemlig ikke ønsket å oppgi en nedre grense for hvor mye kapasitet det skal være igjen på batteriet innenfor garantitiden.

I praksis har dette betydd at de kan fraskrive seg garantiansvaret så lenge det finnes et snev av strøm igjen å spore i batteriene, selv om vi er kjent med at Tesla i praksis har håndtert dette på en ryddig måte. Dette har Forbrukerrådet sett alvorlig på.

Nye vilkår

Nå har Tesla endret vilkårene for garantien til både å gjelde innenfor en begrenset kjørelengde, men også minimum gjenværende kapasitet på batteriet innenfor garantitiden. Dette betyr at de også har rettet opp i de vilkårene som har skapt negativ påvirkning i Forbrukerrådets garantitester.

De nye vilkårene for batterigarantien sier:

  • Model S og Model X – 8 år eller 240 000 km, avhengig av hva som kommer først, med minimum 70 % gjenværende batterikapasitet i garantiperioden (med unntak av det opprinnelige 60 kWh-batteriet produsert før 2015, som dekkes i en periode på åtte år eller 240 000 km (avhengig av hva som inntreffer først).
  • Model 3 og Model Y med Standard Range Plus – 8 år eller 160 000 km, avhengig av hva som inntreffer først, med minimum 70 % gjenværende batterikapasitet i garantiperioden
  • Model 3 og Model Y med Long Range eller Performance-batteri – 8 år eller 192 000 km, avhengig av hva som inntreffer først, med minimum 70 % gjenværende batterikapasitet i garantiperioden.

-Disse vilkårene er gjeldende for ordre som er tegnet fra og med 29. januar 2020, forteller kommunikasjonssjef Even Sandvoll Roland i Tesla Norge til Elbil 24. Alle Tesla solgt før dette har garantier etter tidligere gjeldende vilkår. Sandvoll Roland håper også at Forbrukerrådet tar høyde for de nye vilkårene i eventuelt kommende garantitester.

Det skal også legges til at Tesla har gjennomført upopulære valg, som da de strupet batterier gjennom programvaren, for på den måten å ta bedre vare på batteriets helse. Resultatet ble kortere rekkevidde for eierne, og søksmål for Tesla.

NAF, ved Thomas Hauerberg, forklarer hvorfor det kan være smart å ta en garantiutløpstest før garantitiden på bilen utløper - også for elbiler. Vis mer

Positiv

Jogrim Aabakken er testansvarlig i Forbrukerrådet, og er positiv til de nye vilkårene. Det er foreløpig ikke lagt planer for en neste garantitest, men han er glad på forbrukernes vegne, når Tesla nå tallfester etterlyst informasjon.

I utgangspunktet er de nye vilkårene som Tesla oppgir på høyde med, eller bedre enn konkurrentene.

Når de velger å bruke 70 prosent gjenværende kapasitet, er dette tilsvarende de øvrige produsentene. Tesla byr derimot på lik eller lengre kjørelengde, noe som er til fordel for de gjeldene modellene, og setter Tesla i et godt lys.

Med tanke på Forbrukerrådets garantitest skal vi likevel ikke forskuttere noen ting. En eventuell ny test må tale for seg, men Aabakken kan foreløpig ikke si noe om når en slik eventuelt blir ferdigstilt.

I praksis blir det nå større begrensninger i vilkårene, ettersom ordlyden gir en øvre grense på kjørelengde. Samtidig blir den bedre ved at det også settes en nedre grense for hvor mye kapasitet det må være igjen ved garantiutløpet.

Garantien blir dermed dårligere på én måte, men likevel bedre spesifisert, og dermed til forbrukerens fordel.