Salg av elsparkesykler

Enormt salg av elektriske sparkesykler hittil i 2019

Mikromobilitet har kraftig medvind i Norge for tiden.

POPULÆRE: El-sparkesykler har blitt populære i Norge. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix.
POPULÆRE: El-sparkesykler har blitt populære i Norge. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Elsparkesykler har vært et hett tema i Norge de siste månedene. Flere selskaper har etablert seg som utleiere med stor suksess. Særlig i Oslo, hvor det nå er flere tusen elsparkesykler tilgjengelig.

Det er ikke bare utleie som er i vinden. Flere og flere vil også ha sitt eget personlige mikrokjøretøy. Det viser tall fra tidenes første måling i salg av mikromobilitetsprodukter i Norge.

Har solgt 30.000

TROR SALGET VIL ØKE: Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen Jan Røsholm tror salget av mikromobilitetsprodukter vil øke i tiden fremover. Foto: Stian Sønsteng.
TROR SALGET VIL ØKE: Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen Jan Røsholm tror salget av mikromobilitetsprodukter vil øke i tiden fremover. Foto: Stian Sønsteng. Vis mer

På de første 6 månedene av 2019 ble det solgt rundt 30.000 enheter. Det forteller administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransje, Jan Røsholm.

– Da er det snakk om både de enklere produktene som hooverboards og el-skateboards, i tillegg til elsparkesykler, sier han.

Røsholm forteller at noe av årsaken til den store økningen, er at Samferdselsdepartementet i vår forenklet regelverket for små elektriske kjøretøy, slik at det nå er likestilt med sykler.

– Mikromobilitet er virkelig i vinden, og bransjen forventer at salget av disse produktene kommer til å øke kraftig i tiden framover, sier han.

Brukes mye til pendling

BRUKES TIL PENDLING: Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen forteller at elsparkesyklene blir brukt mye til pendling. Foto: Stian Sønsteng.
BRUKES TIL PENDLING: Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen forteller at elsparkesyklene blir brukt mye til pendling. Foto: Stian Sønsteng. Vis mer

Marte Ottemo, som er kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransje, forteller at det er forskjellige aldersgrupper som kjøper de ulike mikromobilitetsproduktene.

– Vi har diskutert trendene med både importører og kjeder, og de sier de yngste i stor grad kjøper de enklere produktene som hoover-boards, men salget av de dyrere elsparkesykler går til folk som bruker disse som en del av pendlerreisen. Da snakker vi mellom 25 og 45 år, sier hun.

KAN BLI ET VANLIG SYN: Disse syklene kan bli et vanlig syn Norge rundt. Foto: Posten.
KAN BLI ET VANLIG SYN: Disse syklene kan bli et vanlig syn Norge rundt. Foto: Posten. Vis mer

Posten bytter ut bilene

Det er ikke bare privatpersoner som har omfavnet de nye transportmidlene. Posten erstatter i disse dager sine tradisjonelle varebiler med elektriske sykler.

Syklene lages av den engelske produsenten EAV, og Posten er det første selskapet som tar i bruk den største modellen med lastekapasitet på opp mot 2,5 kubikkmeter. I første omgang er det kjøpt inn to stykker.

– Disse syklene er en perfekt tilpasning til strengere regulering av biltrafikk i byene. Vi vil teste syklene i nordiske byer for å se hvordan vi best kan bruke dem til nytte for våre kunder, sier pressesjef John Eckhoff i Posten.

– Samtidig er dette viktig for å bidra til godt bymiljø og for å nå vårt mål om alle våre kjøretøy skal være utslippsfrie innen 2025, legger han til.