Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
(Elbil24): Elsparkesykler har vært et hett tema i Norge de siste månedene. Flere selskaper har etablert seg som utleiere med stor suksess. Særlig i Oslo, hvor det nå er flere tusen elsparkesykler tilgjengelig.
Det er ikke bare utleie som er i vinden. Flere og flere vil også ha sitt eget personlige mikrokjøretøy. Det viser tall fra tidenes første måling i salg av mikromobilitetsprodukter i Norge.
Har solgt 30.000

På de første 6 månedene av 2019 ble det solgt rundt 30.000 enheter. Det forteller administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransje, Jan Røsholm.
– Da er det snakk om både de enklere produktene som hooverboards og el-skateboards, i tillegg til elsparkesykler, sier han.
Røsholm forteller at noe av årsaken til den store økningen, er at Samferdselsdepartementet i vår forenklet regelverket for små elektriske kjøretøy, slik at det nå er likestilt med sykler.
– Mikromobilitet er virkelig i vinden, og bransjen forventer at salget av disse produktene kommer til å øke kraftig i tiden framover, sier han.
Brukes mye til pendling

Marte Ottemo, som er kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransje, forteller at det er forskjellige aldersgrupper som kjøper de ulike mikromobilitetsproduktene.
– Vi har diskutert trendene med både importører og kjeder, og de sier de yngste i stor grad kjøper de enklere produktene som hoover-boards, men salget av de dyrere elsparkesykler går til folk som bruker disse som en del av pendlerreisen. Da snakker vi mellom 25 og 45 år, sier hun.

Posten bytter ut bilene
Det er ikke bare privatpersoner som har omfavnet de nye transportmidlene. Posten erstatter i disse dager sine tradisjonelle varebiler med elektriske sykler.
Syklene lages av den engelske produsenten EAV, og Posten er det første selskapet som tar i bruk den største modellen med lastekapasitet på opp mot 2,5 kubikkmeter. I første omgang er det kjøpt inn to stykker.

Råtøff urban-racer fra svenske Cake
– Disse syklene er en perfekt tilpasning til strengere regulering av biltrafikk i byene. Vi vil teste syklene i nordiske byer for å se hvordan vi best kan bruke dem til nytte for våre kunder, sier pressesjef John Eckhoff i Posten.
– Samtidig er dette viktig for å bidra til godt bymiljø og for å nå vårt mål om alle våre kjøretøy skal være utslippsfrie innen 2025, legger han til.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.