Cupra Tavascan: Tekniske data og lansering

Enyaq og ID.4 får snart en frekk fetter

Tavascan blir den første elektriske SUV-en fra Cupra. Her er alt vi vet så langt.

Cupra Tavascan bygger på samme plattform som blant andre VW ID.4 og Skoda Enyaq, men blir et sprekere alternativ. Video: Cupra Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Volkswagens MEB-plattform er basis for en rekke forskjellige elbilmodeller fra konsernet, og også andre bilprodusenter har begynt å se nytten i å bygge bil på den etter hvert velutprøvde plattformen.

Tidligere denne uka slapp for eksempel Ford flere detaljer sin nye Explorer, en elektrisk SUV som blir en direkte konkurrent til VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq. Felles for alle disse fire, er at de under skallet deler både plattform og de fleste tekniske egenskapene.

Sportslig alternativ fra Cupra

Og snart kommer det enda en til. Denne gangen er det Volkswagen-gruppens eget bilmerke Cupra, som straks er klare med SUV-en Tavascan. Cupra er allerede aktuelle med elbilen Born , som i praksis er en VW ID.3 med en mer spenstig styling både inni og på utsiden.

Hvis du ikke er kjent med Cupra, kan vi fortelle at det er en sportslig avlegger fra Seat. Bilmerket har eksistert i fem år.

- Cupra er for den nye generasjonen som leter etter noe annet enn det foreldrene og besteforeldrene deres pleide å kjøre. Og i begynnelsen var det mange som tvilte på oss, men budskapet vårt er klart, vi er det ukonvensjonelle merket som er kommet for å bli, sier merkevaresjef for Cupra, Wayne Griffiths.

Mye likt, men noe sprekere

Tavascan blir etter alt å dømme neste Cupra-modell ut. Den svarer til ID.4 det meste, og er omtrent like stor, har drift på fire hjul som ID.4 GTX, og samme batteripakke på 77 kWh.

Den skiller seg imidlertid mer fra ID.4 enn Born fra ID.3. Fortsatt er det snakk om et mer sportslig alternativ, men denne gangen har bilen også fått helt egen og sprekere design, både på inn- og utsiden.

Cupra Tavascan. Foto: Cupra

Motorytelsen er noen hestekrefter høyere, i hvert fall i konseptbilen, men ellers er det mye likt:

Cupra Tavascan vs ID.4 GTX Tavascan (foreløpige data) ID.4 GTX
Motor:2 stk, en på hver aksel2 stk, en på hver aksel
Ytelse:306 HK299 HK
Akselerasjon 0-100 km/t:6,5 sek6,2 sek
Batteri:77 kWh77 kWh
Rekkevidde:450 km496 km

Fra konsept til produksjonsutgave

Tavascan ble faktisk vist fram første gang som konsept i 2019, og øverst kan du se den offisielle videoen som ble sluppet den gang.

Det er verdt å huske på at det fortsatt er snakk om en konseptbil, og at detaljer i design og spesifikasjoner kan bli endret når produksjonsutgaven er klar. Det blir neppe lenge til, for bilen skal komme på veiene i 2024.

Vi er lovet mer informasjon i neste måned, og vi kommer tilbake med flere detaljer så snart vi har dem.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.