Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Volkswagens MEB-plattform er basis for en rekke forskjellige elbilmodeller fra konsernet, og også andre bilprodusenter har begynt å se nytten i å bygge bil på den etter hvert velutprøvde plattformen.
Tidligere denne uka slapp for eksempel Ford flere detaljer sin nye Explorer, en elektrisk SUV som blir en direkte konkurrent til VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq. Felles for alle disse fire, er at de under skallet deler både plattform og de fleste tekniske egenskapene.

Explorer kan bli Fords nye storselger
Sportslig alternativ fra Cupra
Og snart kommer det enda en til. Denne gangen er det Volkswagen-gruppens eget bilmerke Cupra, som straks er klare med SUV-en Tavascan. Cupra er allerede aktuelle med elbilen Born , som i praksis er en VW ID.3 med en mer spenstig styling både inni og på utsiden.
Hvis du ikke er kjent med Cupra, kan vi fortelle at det er en sportslig avlegger fra Seat. Bilmerket har eksistert i fem år.
- Cupra er for den nye generasjonen som leter etter noe annet enn det foreldrene og besteforeldrene deres pleide å kjøre. Og i begynnelsen var det mange som tvilte på oss, men budskapet vårt er klart, vi er det ukonvensjonelle merket som er kommet for å bli, sier merkevaresjef for Cupra, Wayne Griffiths.
Mye likt, men noe sprekere
Tavascan blir etter alt å dømme neste Cupra-modell ut. Den svarer til ID.4 det meste, og er omtrent like stor, har drift på fire hjul som ID.4 GTX, og samme batteripakke på 77 kWh.
Den skiller seg imidlertid mer fra ID.4 enn Born fra ID.3. Fortsatt er det snakk om et mer sportslig alternativ, men denne gangen har bilen også fått helt egen og sprekere design, både på inn- og utsiden.
Motorytelsen er noen hestekrefter høyere, i hvert fall i konseptbilen, men ellers er det mye likt:
Cupra Tavascan vs ID.4 GTX | Tavascan (foreløpige data) | ID.4 GTX | |
Motor: | 2 stk, en på hver aksel | 2 stk, en på hver aksel | |
Ytelse: | 306 HK | 299 HK | |
Akselerasjon 0-100 km/t: | 6,5 sek | 6,2 sek | |
Batteri: | 77 kWh | 77 kWh | |
Rekkevidde: | 450 km | 496 km |

TEST: Kan nykommeren utfordre «verdens beste SUV»?
Fra konsept til produksjonsutgave
Tavascan ble faktisk vist fram første gang som konsept i 2019, og øverst kan du se den offisielle videoen som ble sluppet den gang.
Det er verdt å huske på at det fortsatt er snakk om en konseptbil, og at detaljer i design og spesifikasjoner kan bli endret når produksjonsutgaven er klar. Det blir neppe lenge til, for bilen skal komme på veiene i 2024.
Vi er lovet mer informasjon i neste måned, og vi kommer tilbake med flere detaljer så snart vi har dem.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.