Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Mercedes-Benz planlegger å vise frem konseptet av en ny elbil under München Motor Show i september. Det skriver flere medier, deriblant Autocar.
Modellen det er snakk om skal være en elektrisk CLA - en sedan med fire dører. I Norge - og og i mange andre land - er det Tesla Model 3 som regjerer i dette segmentet. Trolig har Mercedes ambisjon om å ta opp kampen med Tesla med nettopp denne modellen.
- Vi kommer til å fokusere på de modeller som vi tror er mest fremgangsrike i et globalt marked. Senere i år vil vi kanskje gi en forhåndsvisning av hvordan den fremtiden skal kunne se ut, sa Mercedes-sjef Ola Källenius tidligere i år, ifølge Alltomelbil.

BMW i4 M50 møter Mercedes-AMG EQE 43: - Disse bilene fortjener flere eiere
Hva med prisen?
Det er ikke ventet at Mercedes-Benz CLA vil lanseres før i 2025. Dermed er også det store spørsmålet om Mercedes kan hamle opp med Tesla når det kommer til pris.
Tesla har som kjent optimalisert sin masseproduksjon og tjener så mye per produserte modell at de også kan presse prisene ned i de fleste marked.
Samtidig må det nevnes at Mercedes-Benz ser på seg selv som et premium-merke, så selv om nye CLA trolig vil likne Model 3 i størrelse og ytelser, er det ikke gitt at Mercedes-Benz ønsker å konkurrere på pris.
Mercedes-Benz CLA ventes uansett å bli merkets rimeligste elbil.
Ny plattform
Ettersom Mercedes-Benz jobber med å forenkle navngivningen av sine modeller, forventes det at nye Mercedes-Benz CLA vil beholde sitt tradisjonelle navn både som elbil og fossilbil. Dette i stedet for å ta i bruk EQ-undermerket, som altså er standard for dagens elektriske modeller.
Nye CLA blir én av fire nye Entry Luxury-modeller som Mercedes-Benz skal lansere de kommende tre årene som en del av en omfattende restrukturering av kompaktbilserien under sin Electric First-strategi. Modellene skal bygges på en ny plattform kalt MMA - forbeholdt kompakte og mellomstore biler.

Ladekø: Disse påskedagene blir verst
Den nye MMA-plattformen er imidlertid konstruert for å kunne produsere både elbiler og fossilbiler.
- Det er elektrisk først, men det betyr ikke at den bare er elektrisk, forklarer Källenius.
For elbiler er MMA-plattformen basert på en 800-volts arkitektur og skal klare opptil 350 kW hurtiglading. Ifølge Mercedes skal dette gjøre det mulig å lade fra 10-80 prosent på under 30 minutter.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.