Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) VW ID.3 er nettop kommet til landet, og nå starter neste fase for den norske importøren – VW ID.4. Av to eksemplarer i verden, har den ene nå havnet i Norge. Bilen må anses som en preproduksjon, men finishen er god, detaljene mange, og fargen er kul – i hvert fall gul.
Bilen er en ID.4 1st Max, den best utstyrte modellen som kommer på markedet, og den mangler strengt tatt ingen ting.
For anledningen har importøren fått på en skiboks, antagelig mest for å illustrere at de endelig får en elbil de kan sette taklast på. Dette er som kjent ikke mulig på ID.3, som strengt tatt har eksakt samme plattform, samme drivlinje og øvrig teknologi.

Slik blir billig-versjonen av VW ID.3
Norges mest solgte?
-Kan vi være enig om at dette blir landets mest solgte elbil i 2021, spøker administrerende VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak, da Elbil24 dukker opp for å ta en titt på bilen. Jeg parerer med at jeg kan svare dersom han også gir meg antallet. Men fra spøk til alvor.
De aller fleste punktene på lista til VW ID.4 kan hukes av for å kalle VW ID.4 en Norges-bil.
Den kan leveres med firehjulsdrift i løpet av neste år. Den kommer med to alternative batteripakker, så det finnes et tilbud for enhver, og den kommer med en rekkevidde som tilfredsstiller de fleste behov. Plassen er god – både foran, i baksetet og bagasjerommet, og med mulighet for taklast og hengerfeste er mye på plass.
Edvardsen-Eibak er forøvrig overrasket over hvor stor vilje det har vært til å gå for biler med kun bakhjulsdrift. Bilene med firehjulsdrift kommer først til sommeren, men svært mange har altså valgt å gå for tidlig levering, fremfor å vente på bil som trekker på alle fire.
Noen hindre
Ulempen for ID.4 i det norske markedet er at den ikke blir alene, for det kommer et godt knippe med biler i 2021 i samme klasse, som også huker av de fleste punktene på lista. Vi har allerede laget saken om de over 40 elbilene som dukker opp på markedet i Norge det kommende året, og mange av disse går rett inn i samme segment.
Vi trenger ikke gå lenger enn til egen familie, der vi finner Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.
For ikke å snakke om Tesla Model Y, selv om det nå ser ut til at denne kan trekke litt ut i tid. Vi blir faktisk ikke forundret om de første kundebilene først kommer som veldig tidlige 2022-modeller. Men Ford Mustang Mach-E, Xpeng G3, Seres SF5, og flere andre biler skal krige om kundene.

Disse 40 elbilene kommer i 2021
Være eller ikke være
Men VW ligger ikke på latsiden. Nylig uttalte VW-sjef, Herbert Diess, til Bloomberg News at det nå haster. Han trekker paralleller ved at de selskapene som nå ikke får ut fingeren vil ende opp som Nokia.
Han kommer også med en pekefinger ved å si at det ikke lenger er tradisjonell bilproduksjon som er det viktigste, men programvaren.
Diess snakker av erfaring, for selskapet ble faktisk ikke fullt ut ferdig med programvaren før de måtte starte utlevering av ID.3. Der lagde de en klubb de kalte «First Movers», der de som ønsket tidlige leveranser måtte signere på at de fikk en bil som senere må inn for å få oppgradert til alt den skulle hatt i utgangspunktet.
-Dette blir ikke tilfellet på ID.4, forteller Edvardsen-Eibak, og legger til at alle ID.4 får full pakke fra start, inkludert det avanserte AR-displayet som projiserer mye nyttig informasjon i frontruten.
Når vi snakker om at VW ikke ligger på latsiden, så er det basert på antall modeller de skal lansere i tiden som kommer. Vi har tidligere publisert saken om at VW-konsernet skal lansere 74 modeller, og skal selge 29 millioner av dem innen 2029. Dette lar seg gjøre for en produsent som har fasilitetene, har musklene, og erfaringen med bilproduksjon i stor skala.

Lanserer 74 nye elbiler
Den norske importøren lover godt med tilgang på biler, for det er ikke som i tidlige dager, at elbiler var noe man lagde, men helst ikke ville selge. Nå er det full gass.
-Det gjelder også ID.3, forteller Edvardsen-Eibak, som forteller at det nå bare er et par ukers levering på de fleste modeller, dersom du tar en av de ferdigproduserte bilene. Ved skreddersøm fra menylisten blir ventetiden naturlig nok lenger.
I sommer var prototypen på besøk:
Tidlige versjoner
Bilen vi blir vist frem på Frysja i disse dager er en ID.4 1st Max, og er som sagt en av to eksisterende biler. Elbil24 ville i en normal hverdag snart få testet bilen, men reiserestriksjoner og smittevern setter en foreløpig stopper for dette. Bilen som nå er i landet skulle også vært på en norgesturné hos forhandlerne, men pandemien satte en stopper for dette også. I stedet skal importøren gjøre en digital lanseringskampanje som snart blir annonsert.
Bilen vi har sett er den best utstyrte utgaven man kan få med bakhjulsdrift, og den største batteripakken med 77 kWh netto kapasitet. Netto i den forstand at det er den anvendelige effekten.
Denne byr som sagt på full pakke av det du både måtte trenge, og ikke. Prislappen ender da på 509.500 kroner, ferdig levert Oslo. Firehjulsdrift kommer altså i tillegg.
Går du for en ren ID.4 1st, som har en del mindre utstyr, så ender du opp på 426.900 kroner, også ferdig levert Oslo.
Bilene kommer til landet rett over nyttår, og ønsker du firehjulsdrift vil du ha bil før sommeren. I løpet av andre halvår neste år vil bilen også komme i coupé-utgave, da med navnet VW ID.5.


Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.