Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): OPPDATERT: -Bilproduksjon og Skottland er ikke to ord som ofte brukes i samme setning, men nå kan det snart bli en virkelig. Oppstartsselskapet Munro Vehicles har nemlig utviklet en kraftig offroad-elbil som nettopp har blitt vist fram i produksjonsklar versjon under et arrangement i Edinburgh.
Bilen skal etter planen serieproduseres, noe som knapt har skjedd i Skottland siden Talbot la ned sin produksjon i landet i 1981.

STOR OVERSIKT: 29 rykende ferske elbilnyheter som kommer i 2023
Arbeidshest for spesielle behov
Modellen har fått navnet MK1 og blir en arbeidshest av et terrengkjøretøy, som virkelig tåler en støyt. Mange vil dra kjensel på designen, som har mange likhetstrekk med en annen annonsert elektrisk arbeidshest, Bollinger B1. Det er neppe tilfeldig, da Munros designsjef Ross Compton tidligere har jobbet som designer for Bollinger Motors.
Målgruppene omfatter blant annet næringer som skogsdrift, landbruk og gruvedrift - men også redningsselskaper som skal hente ut skadde fra vanskelig tilgjengelige områder, nevnes som mulig målgruppe.
Bilprodusenten lover blant annet nyttelast på 1000 kilo og mulighet for å dra henger på inntil 3500 kilo - og eksepsjonelle offroad-egenskaper. Bakkeklaringen er for eksempel nesten en halv meter. Den skal også kunne kjøres gjennom vannmasser på inntil 80 centimeter.
Under panseret sitter en elmotor som yter 375 hestekrefter, med dreiemoment på 700 Nm. 0-100 kilometer i timen skal faktisk være unnagjort på 4,9 sekunder, men vi tviler på om dette blir noe særlig viktig salgsargument. Topphastigheten er for øvrig oppgitt til 137 kilometer i timen.
Batteripakken er på enten 61 eller 82 kWh, og rekkevidden på sistnevnte oppgis til 306 kilometer. Ladehastighet er oppgitt til maks 100 kW, og lading fra 15 til 80 prosent skal ta 36 minutter under optimale forhold.

STOR OVERSIKT: Her er elbilene du får før nyttår
Skotskprodusert
Og ja - bilen skal faktisk produseres i Skottland, men vi snakker om et relativt begrenset volum. Rundt 50 kjøretøy er planlagt bygd i 2023, før et nytt produksjonsanlegg skal stå klart i Glasgow i 2024. Alle de første eksemplarene skal håndbygges.
Planen er at anlegget skal ha 300 ansatte når produksjonen når full kapasitet i 2027. Fra da forventer Munro Vehicles at det skal bygges 2500 biler årlig.
Prisen starter på 49.995 britiske pund eks mva, som tilsvarer 610.000 norske kroner. Om bilen i det hele tatt kommer til Norge, er derimot høyst usikkert.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.