Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
For en tid tilbake fortalte vi historien om at du kan lage din egen elbil. Nordmenn er glad i pusse opp, bygge om, og bygge opp biler – i større eller mindre grad. På sikt kommer dette til å handle mye om å bygge om til elektriske biler, men noen har allerede tjuvstartet.
I California bygges det nå splitter nye og elektriske versjoner av den klassiske Ford Bronco, også kalt Early Bronco.
Bilene bygges av Zero Labs, men det skal nevnes at selskapet ikke har noen kobling til Ford og de bruker heller ikke navnet Bronco på sine biler, ettersom det er et registrert varemerke fra Ford. De legger likevel ikke skjul på at de bruker Bronco som utgangspunkt, men i andre enden dukker den opp som et produkt fra Zero Labs.

Bulk- og lakkskader: Bruke forsikringen eller betale selv?
Ikke alene
Ford Bronco er blitt et yndet objekt, også i sin originale form. Prisene for en Early Bronco har skutt i været, og spesielt på det amerikanske markedet er det stor rift om bilene. Zero Labs er heller ikke alene om å ha spesialisert seg på dem, for også et selskap som het TLC Icon, senere bare Icon, har opprettet egen avdeling for den klassiske Bronco. De startet i sin tid med å bygge om den klassiske 40-serien av Toyota Land Cruiser
Vi besøkte selskapet for et par år siden, og inngjerdet i bakgården stod da et 20-talls Bronco klar til om- og oppbygging.
Men per i dag er det kun Zero Labs som strekker strikken helt, og gjør dem elektriske. Og du får dem i flere forskjellige versjoner, enten du ønsker den med softtopp som kan tas av, hardtopp som også kan tas av, eller du vil ha mulighet for å påvirke hva drivlinjen skal bestå av.

Ford har våknet
Men heller ikke Ford har kunnet unngå å se populariteten til sin gamle arbeidshest – bondens beste venn – har blusset kraftig opp. Det har resultert i først noen teasere, deretter en konseptbil. Helt siden 2004, da de lanserte Ford Bronco Concept, har de ertet og hintet om at Bronco skal gjennoppstå. Og nå skjer det.
Ford avduket for et par år siden det som ble gjenopplivingen av den klassiske Ford Bronco, en bil vi også gjerne ser som elbil etter hvert.
Vi tviler likevel på at den nye Bronco kommer til Norge, ettersom den ikke kommer i fullelektrisk utgave foreløpig. Men om fristelsen blir for stor, så kan du jo alltids bestille deg en bil fra Zero Labs.

Stor oversikt: Dette er de sikreste og minst sikre elbilene
Zero Labs startet med å bygge om eksisterende Bronco’er, med stive akslinger og det hele. Batterikapasiteten var ikke all verdens stor, og ytelsene var heller ikke avskrekkende. Det var riktig nok «versjon 1.0». Nå har de også lansert versjon 2.0, som er mye mer som en moderne elbil å regne, bare med et klassisk utseende. Det betyr full uavhengig fjæring både foran og bak, to elmotorer, firehjulsdrift naturligvis, og ytelser som er noe i nærheten av en elbil verdig.
0-100? Ja, sier Zero Labs selv. En bil som dette handler ikke om den type ytelser, og på nettsidene har Zero Labs ramset opp en lang rekke med detaljer de ikke er ute etter å konkurrere på.
Deriblant finner vi nettopp akselerasjon, oppkoblinger, selvkjøring og selvfølgelig pris.

Hørte jeg pris?
Som sagt, Zero selger ikke på pris. De selger på håndtverk. De må tydeligvis ha noen designere på plass også, for det er detaljer i en bil fra Zero Labs som bare er til å måpe av.
Zero Labs er på mange måter det samme for Bronco som Singer er for Porsche, om det sier deg noe. Om ikke, sjekk det ut.
Men tilbake til prisen. Per i dag finnes det fire utgaver på deres nettsider. Tre av dem handler mer eller mindre om karosseriversjoner og noen mindre forskjeller. Den fjerde er derimot rosinen i pølsa.
Den byr på et karbonfiber karosseri, uavhengig fjæring med justerbare luftfjærer, pluss en rekke detaljer som nærmest gjør den til en juvel.

Lanserer kraftig Pickup, men er den for dyr?
De tre starter på 185.000 amerikanske dollar, mens toppmodellen koster deg fra 240.000 USD.
Det finnes naturligvis ikke noe å sammenligne en bil som dette med, bortsett fra nettopp de ombygde bilene fra nevnte Icon. Men da ofrer du den elektriske drivlinjen, og det er jo nettopp den bilene fra Zero Labs skiller seg ut med. Bilene fra Icon er heller ikke noe lavkostprodukt, så det er sagt.
En annen kreasjon som sikter litt i samme gata, er bilene fra Bollinger. De er heller ikke rimelige, men må finne seg i å bygge opp sin egen identitet. Den baserer seg ikke på noe som har eksistert, som mange har en fasinasjon for.

Noen detaljer
Den første utgaven av bilen hadde én elmotor på 330 hestekrefter. Denne fordelte kreftene mekanisk til begge akslingene. Nå kan du velge mellom én motor på 300 hestekrefter for den tohjulsdrevne utgaven, eller to motorer med tilsammen 600 hk for den firehjulsdrevne.
Med et samlet dreiemoment på 660 Nm, skulle det være enkelt å ha det morsomt.

Elektrisk folkevognsbuss
Du får Brembo bremser, luftfjæring, CCS hurtiglading, og et batteri på 70 kWh. Men ingen av disse detaljene er vesentlige ved en bil som denne. Her kjøper du deg en ferdig håndbygd utstillingsbil som du antagelig ikke ønsker å ta lenger enn ut av garasjeporten, i fare for å få støv på den. Forøvrig, Zero Labs starter utrulling av de første bilene nå i sommer, og du må faktisk påregne lange ventetider.
Vi går ikke av veien for å kalle dette kanskje verdens vakreste elbil. Hva syns du?
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.