(Elbil24): Elbil24 har den siste tiden satt fokus på førerkort og overtredelser i trafikken. Innen nyttår må over 79.000 norske bilister fornye førerkortet om de vil beholde førerretten.
Nå er det også mulig å sjekke hvor mange prikker du faktisk har på førerkortet.
I en fersk artikkel viser dessuten Elbil24 til at det er store forskjeller på hvilke kjøretøy du faktisk har lov til å kjøre, avhengig av når du tok lappen. Fikk du klasse B-førerkort før 1. januar 2005, kan du for eksempel være fører av dette tunge kjøretøyet:

Førerkortets skjulte hemmeligheter: Du kan kjøre mer enn bare bil
Dette gir prikker på førerkortet
Uansett hvilket kjøretøy du er fører av i trafikken, må du ta det pent og følge trafikkreglene. Gjør du ikke det, vil du straffes med forelegg og prikker på førerkortet.
Hvor stor bot og hvor mange prikker du får, avhenger av alvorligheten på overtredelsen. Standard i Norge er imidlertid at du får enten to eller tre prikker, som vist her:
Dobbelt antall prikker på førerkortet
Det er imidlertid mange sjåfører i Norge som faktisk får dobbelt så mange prikker på førerkortet for en overtredelse.
Har du hatt førerkort i Klasse B i mindre enn to år sammenhengende, som altså er din prøveperiode, vil du få registrert det dobbelte antallet prikker.
Det betyr altså at dersom du for eksempel blir tatt for å bryte vikeplikten eller mobilforbudet, vil få seks prikker på førerkortet. I Norge mister du førerkortet om du får åtte prikker eller mer i løpet av tre år.
Det betyr med andre ord at du i dette eksempelet ikke har råd til flere feiltrinn.
Unge mest utsatt for ulykker
- Unge og ferske førere er mer ulykkesutsatt enn førere med erfaring. Dobbel prikkbelastning er derfor et målrettet trafikksikkerhetstiltak for å redusere denne risikoen, opplyser Samferdselsdepartementet til Elbil24.
De viser til at ulykkesstatistikken for 2021 viste at det var mange omkomne i aldersgruppen 16-19 år. Både ferske sjåfører og unge passasjerer er utsatt.

DUELL: Ford Mustang Mach-E GT mot Skoda Enyaq Coupé RS iV
- De fire siste årene har 45 prosent av de drepte og hardt skadde i aldersgruppen 18-19 år vært personbilførere, mens 21 prosent har vært passasjerer i personbil. Dobbel prikkbelastning i prøveperioden er derfor fortsatt et hensiktsmessig tiltak for å redusere ulykkesrisikoen for ferske førere, får vi opplyst fra Samferdselsdepartementet.
Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.