(Elbil24):
I dag ble revidert nasjonalbudsjett lagt fram av finansminister Siv Jensen (Frp). Der ble det, blant annet, kjent at regjeringen regner med 3,3 milliarder kroner i lavere skatte- og avgiftsinntekter.
– Det skyldes blant annet økte andel elbiler i nybilsalget, forklarte finansminister Siv Jensen på pressekonferansen.
Det siste halve året har andelen økt til et gjennomsnitt på nærmere 45 prosent av nyregistrerte personbiler, påpeker regjeringen.
Insentivene som følger med elbilkjøpet, som fritak for engangsavgift, og lavere eller ingen bomavgift, har dermed gitt regjeringen mindre inntekter enn de hadde budsjettert med.

– Elbilpolitikken er en villet politikk, og dette viser jo at politikken virker. Det har vært et ønske fra regjeringen om å skifte ut bilparken, og nå ser vi at utslippene fra bilparken går ned og at det stadig selges flere elbiler, sa finansministeren.
Bør kuttes
Men dersom insentivene er noe av grunnen til de lavere inntektene, hvordan ser da framtida ut? Flere har tidligere tatt til ordet for at insentivene må fjernes.
Før jul sa Frp's miljø- og klimapolitiske talsmann, Gisle Meininger Saudland, til Dagbladet at det var på tide å kutte elbilinsentivene.
– Bare i år vil elbilene være subsidiert med hele 5,6 milliarder kroner gjennom momsfritaket. Fjerner vi dette, bør pengene øremerkes veiutbygging og andre tiltak som kommer bilistene til gode, sa Saudland.
– Dette er ikke noe annet enn rettferdig. I praksis har eiere av bensin- og dieselbiler subsidierte elbilistene massivt, så en viss omfordeling er på sin plass, fortsetter han.

Dette er de sikreste sommerdekkene
Støttes av klimarapport
I dag ble også en klimarapport fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio presentert. Den tok til ordet for å kutte insentivene til elbiler og heller øke avgiftene på fossile biler.
– Vi anbefaler at Norge vrir støttetiltakene, ved at de reduserer støtten til elbiler og øker avgiftene på biler som forurenser mer. Hvis målet er å redusere klimautslippene er det mest effektive å rette tiltakene og avgiftene inn mot bilene som bidrar med de største utslippene, sa postdoktor Katinka Holtsmark ved Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo til VG, som først skrev om rapporten.
Dette falt ikke i god jord hos generalsekretæren i Norsk Elbilforening, Christina Bu.

– Innfører man avgift på elbil nå, vil folk tvinges til igjen å investere i gammeldags forurensende teknologi. Norge må ikke risikere å ødelegge sin viktigste klimapolitiske suksess, sa Bu til Elbil24.
Vil ikke endres med det første
På spørsmål om hva som vil skje med insentivene framover, svarte Jensen at regjeringen har forpliktet seg til å beholde elbilfordelen i denne stortingsperioden, altså ut 2021.
Regjeringen har som mål at alle nybilsalg i 2025 skal være utslippsfrie, og Jensen antydet på pressekonferansen tirsdag at også elbilinsentivene vil vare like lenge.
– Men vi har også skrevet i Granavolden-erklæringen at vi skal legge fram et forslag til et mer bærekraftig avgiftsopplegg. Når det kommer er for tidlig å si, men det er snakk om et system som skal trå inn når vi har nådd målene om nullutslippskjøretøy, sa Jensen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.