Citroën ë-C4 i elbiltest:

Et av markedets aller beste kjøp

I sin klasse er den mest bil for pengene, med god margin.

ELEKTRISK CITROËN: En fullutstyrt bil i kompaktklassen til denne prisen er et svært godt alternativ. Foto: Fred Magne Skillebæk
ELEKTRISK CITROËN: En fullutstyrt bil i kompaktklassen til denne prisen er et svært godt alternativ. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Rett over nyåret kommer Citroën med sin sprell nye e-C4. Modellen er på sett og vis det samme for Citroën som Golf er for Volkswagen. De stiller til og med i samme klasse, men når C4 nå blir elektrisk er det mer ID.3 som blir hovedkonkurrenten. ID.3 kommer nok til å gå av med seieren om å kapre flest kunder, men det skulle ikke forundre om 2021 blir året der C4 når sitt høyeste punkt på registreringsstatistikken noensinne.

Den norske importøren har et mål om å omsette 2000 biler i løpet av 2021.

Det er høyst realistisk, for vi kan avsløre med en gang at bilen er riktig pakke, med riktig utstyr, riktig størrelse, og ikke minst – til riktig pris! Da kommer som regel kundene av seg selv.

Byggesett

Citroën e-C4 er satt sammen av de etter hvert godt kjente byggeklossene fra PSA-konsernet. Det er de samme som vi finner i en rekke biler, som Peugeot e-208, e-2008, DS 3 Crossback E-Tenze, Opel Corsa e og den kommende Opel Mokka.

Motoren er på 136 hestekrefter fra 260 Nm dreiemoment, og batteriet har et energilager på 50 kWh.

Dette er nok til å gi bilen en rekkevidde på 350 kilometer etter WLTP-standarden, noe som er mer enn de andre bilene med samme teknologi. Citroën forteller at dette skyldes lavere luftmotstand – og ikke minst – smalere hjul. Smalere hjul påvirker ikke bare rullemotstanden, men i enda større grad luftmotstanden, som en følge av mindre frontflate som må flytte møtende luft.

Vi må legge til at dette er en første prøvekjøring, og således ikke gir grunnlag for en fullverdig test av rekkevidde og forbruk - våre 100-0% og 0-100% tester. Dette kommer vi tilbake til når vi får bilen over en lengre periode.

AVSLØRER: En "e" foran C4 forteller at bilen er den fullelektriske utgaven. Foto: Fred Magne Skillebæk
AVSLØRER: En "e" foran C4 forteller at bilen er den fullelektriske utgaven. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tre utstyrsversjoner

Hovedkomponentene i e-C4 er som sagt felles for hele gjengen av modeller, og treffer blink med tanke på flertallet av kundenes behov. Samtidig ser det ut til at de også treffer godt på pris. Bilene byr på utrolig mye valuta for pengene, men den foreløpig siste modellen ut, nettopp e-C4, er antagelig den best prisede av dem alle.

Alle bilene er bygget på konsernets e-CMP plattform. Mens de andre nevnte bilene er B-segment biler, klasser Citroën e-C4 inn i C-segmentet, som er en bilklasse opp i størrelse. Da er det naturlig å tro at bilen også er en klasse opp i pris, men den gang ei.

Bilen er priset likt eller lavere enn sine søsken, noe som også gjør den til en av de foretrukne blant de fullelektriske PSA-modellene.

Og for å ta prisene først som sist. Citroën har laget tre utstyrsversjoner, med innstegsmodellen Feel til 277.000 kroner, deretter det midterste nivået Feel Pack til 292.00 kroner, før man kommer opp på toppmodellen Shine, til 312.000 kroner.

FREIDIG: Citroën har igjen lagt lyktene bak et digert glassdeksel på hver side. Foto: Fred Magne Skillebæk
FREIDIG: Citroën har igjen lagt lyktene bak et digert glassdeksel på hver side. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Sistnevnte byr på det aller meste man kan tenke seg av utstyr for en bil på dette nivået. Heriblant finner vi adaptiv fartsholder, komfortseter i delskinn, blindsonevarsler, oppvarmet skinnratt, parkeringssensorer foran, ryggekamera, sotede bakruter, head-up display, nøkkelfri dørlås og start/stopp, pluss en hel del mer. Summen av utstyr gjør at du neppe vil savne noe som helst.

Og enn så lenge er dette til markedets desidert beste pris i dette segmentet.

Bilen måler for øvrig 4,36 meter i lengde, har en akselavstand på 2,67 meter, og en bakkeklaring på 15,6 centimeter. Ikke minst dette siste er bra, for god bakkeklaring gir også rom for lengre fjæringsvei. Dette gir igjen grunnlag for bedre komfort enn det vi eksempelvis opplever i slektningen Peugeot e-208. Også den lengre akselavstanden bidrar til komfort, og Citroën e-C4 er klart den mest komfortable av dette knippet biler.

Når vi først er inne på mål og dimensjoner skal det nevnes at bilen veier 1541 kg, men har som alltid i elbiler et lavt tyngdepunkt. Dette bidrar til at vekten ikke merkes like godt.

MIKS: Er den en coupé, hatchback, eller begge deler? Foto: Fred Magen Skillebæk
MIKS: Er den en coupé, hatchback, eller begge deler? Foto: Fred Magen Skillebæk Vis mer

Et kompromiss

Bak rattet merkes det at bilen ikke utelukkende er en elbil, men også er laget for å fungere med en bensin- eller dieselmotor under panseret. Vi kunne også ønsket et enda ryddigere oppsett, selv om man stort sett finner det man trenger der man forventer at det skal være.

Foran rattet sitter et lite display som gir deg hastighet og annen informasjon av aller viktigste sort. Head-up displayet gjentar noe av denne informasjonen, men med en enda mer ergonomisk plassering. I toppen av midtkonsollen sitter infotainment-skjermen, der alt fra lydanlegg, varmeapparat, navigasjon og bilinformasjon oppgis.

Plassen innvendig er god, og baksetet er prioritert, sammenlignet med de øvrige bilene på plattformen.

Den ekstra plassen i baksetet gjør at bagasjerommet i e-C4 faktisk er noe mindre enn i Peugeot e-2008. Valgets kval, her altså. I bagasjerommet har Citroën laget et dobbelt gulv, slik at man får et naturlig sted å legge ladekabler og annet i nederste trinn. Dette er et greit kompromiss når det ikke er laget en såkalt frunk under panseret, der det er naturlig å lagre kablene.

Ikke fullkommen

Foreløpig er ikke e-C4 satt opp med mulighet for hengerfeste, men Peugeot utreder muligheten for sine modeller. Får de det til, er det antagelig liten vei til hengerfeste også for Citroëns modeller. Derimot er den godkjent for opp til 75 kg taklast, noe som er 75 kg mer enn konkurrenten ID.3.

Når du kjøper en e-C4 har den 7,4 kW ombordlader som standard, men du får en 11 kW lader om du huker av på listen over ekstrautstyr. Ved hurtiglading støtter bilen opptil 100 kW som høyeste effekt.

Selve batteriet er væskekjølt, og bilen har en varmepumpe med en effekt på 5 kW, i tillegg til et standard PTC varmeelement på ytterligere 5 kW. Bilen kan kan naturligvis forvarmes, enten ved forhåndsprogrammering, eller manuell start fra en app - relativt standardfunksjoner på nye elbiler. Dessverre er det ikke mulig å forvarme bilen uten at den er koblet til en strømkilde, dersom batteriprosenten er under 50.

Ute på veien er bilen rett og slett et svært trivelig bekjentskap. Den er lettkjørt, støysvak, og med all den komfort man forventer av en Citroën. Med den pakken bilen har å tilby er den allerede en slager før den er kommet i butikkene. Selv om kundene skulle glimre med sitt fravær, er den fortsatt en suksess.

Det kommer over 40 nye elbiler på markedet i 2021, men til ë-C4 sin fordel er det få biler i dette prissegmentet, for ingen annen elbil på markedet i dag byr på mer elbil for pengene.

Citroën ë-C4:

Tekniske data:
Motor:Elektrisk
Effekt:136 hk
Dreiemoment260 Nm
0-100 km/t:x
Toppfart:150 km/t
Forbruk:x
Rekkevidde:350 km
Ombordlader:7,4 kW / 11 kW
Hurtiglading:100 kW
Lengde:436 cm
Akselavstand:267 cm
Bakkeklaring15,6 cm
Vekt:1.541 kg.
Dekkdimensjon:195/55 R18
Pris fra kr.:277.000
Pris testbil kr.:312.000

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer