Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Alt skal være stort i USA, og det inkluderer tydeligvis elbiler. Med vanvittige 5,7 meters lengde blir Escalade IQ Cadillacs nye flaggskip, og ikke bare er den lang; bredden er oppgitt til hele 239 cm inklusiv speil (2,17 uten), og bilen er 193 centimeter høy.

Med akselavstand på hele 3,46 meter blir det også tre rader med seter innvendig – og allikevel plass til 670 liter i bagasjerommet. I tillegg er frunken (bagasjerommet under panseret) enorm og kan huse 345 liter, tilsvarende to sett med golfkøller, som det heter seg i markedsføringen.

Returnerer til Europa: - Satser i Norge først
Bilen kan også trekke drøye 3600 kilo om det skulle være behov for enda mer bagasje. Og den har 24-tommers hjul, de største på en Cadillac til nå. Bakkeklaringen er på 18 centimeter.

200 kWh batteri
For å få god rekkevidde har Cadillac utstyrt Escalade IQ med et batteri på hele 200 kWh, det dobbelte av hva mange av de største bilene har i dag. Det skal gi en rekkevidde på 724 kilometer, hevdes det, men det etter Cadillacs estimat, og ikke EPA-standarden som brukes i USA. Forbruket tilsvarer i så fall 2,76 kWh per mil, eller sannsynligvis noe høyere, siden deler av batterikapasiteten nok ikke blir anvendelig. På den elektriske utgaven har Cadillac redusert luftmotstanden med 15 prosent.
Hva gjelder lading oppgis 160 kilometer på «omtrent» 10 minutter, som skulle bety rundt 265 kilowatt snitteffekt på en slik ladeøkt. Vi innbiller oss dog at det kan bli seigt å vente på 80–100 prosent-ladinga på denne bilen.
Kjører du bilen på modusen Velocity max frigjøres 750 hestekrefter og 1064 Nm dreiemoment, som gir en 0–100-spurt på rundt fem sekunder.

To i midten
Ifølge Motortrend vil det ikke tilbys en andre rad med tre seter, så Escalade IQ vil da kun komme i 2+2+3-utgave og da tilbys med kapteinseter på andre rad, med varme, massasje, ventilasjon og mulighet for å legges ned.
Mer luksus er å finne innvendig – på den nevnte seteraden har hver passasjer en egen skjerm, som kan brukes for å surfe på nettet, se på film … ja de har til og med hver sin HDMI-inngang.
Lyden i bilen er levert av AKG, med 40 høyttalere spredt rundt i kabinen, inkludert egne høyttalere i nakkeputene.
Foran troner en 55 tommers buet skjerm som strekker seg fra side til side. Den er delt i to, der passasjer-delen er en 20-tommers skjerm som er polarisert, slik at føreren ikke kan se den under kjøring.

Selvkjøring
Kjøpere av Escalade IQ får også med tre års tilgang til selvkjørende funksjoner, og bilen har også adaptiv cruisekontroll, automatisk filskifte, head-up display, blindsonevarsling, varsling om fotgjengere både foran og bak med nødbrems og mer til.

STOR TEST: Best og dårligst på selvkjøring
Bilen trekker på alle fire, og har også bakhjulsstyring, altså der hjulene bak også kan svinges på. Det gjør at bilen har en oppgitt svingdiamater på 12 meter, som er ganske respektabelt på en så lang og bred bil. Bakhjulene kan også skråstilles i samme vinkel som forhjulene for å komme ut og inn av trange parkeringsplasser.

Neppe på B-sertifikat
Det skal selvsagt bli spennende å se om denne bilen noen gang kommer til Norge, men en utfordring for de fleste av oss, kan i så fall bli vekten på bilen.
En så stor bil med denne batterikapasiteten kan fort lande på en matchvekt på over fire tonn og kan derfor ikke kjøres med førerkort klasse B.
Prisen skal i hvert fall starte på 130.000 dollar i USA, eller da rundt 1.350.000 norske kroner, som vi faktisk må si ikke var helt avskrekkende for dem som har råd til såpass dyr bil. Den 25 centimeter kortere Rolls-Royce Spectre starter for eksempel på 4,4 millioner kroner.
Escalade IQ skal etter planen komme i salg seint i 2024.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.