(Elbil24): Har vi nok strøm til alle elbilene? Det er spørsmål som ofte kommer opp når det snakkes om regjeringens nullutslippsmål i 2025.
Ja, hvis vi bruker strømmen smart, er svaret i en rapport fra NVE.

Fremtiden handler ikke bare om batterier
Funnet løsningen
For å nå regjeringens nullutslippsmål i 2025 må stadig flere biler bytte fra fossile til elektriske biler.
Men dersom en samlet norsk bilflåte på i underkant av 3 millioner biler skal over på batterielektriske biler, så vil vi få et kapasitetsproblem, sa Øyvind Leistad, markedsdirektør i Enova, i et møte med bilbransjen nylig.
Men Norges Vassdrags og Energidirektorat(NVE) kan ha funnet løsningen.
På oppdrag fra NVE har DNV GL og Pöyry Management Consulting utarbeidet en vurdering av forventet kostnad knyttet til behov for nettinvesteringer i distribusjonsnettet, som følge av elektrifisering av personbiltransporten.

Kampanjetilbud: Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Konklusjonen: Hvis lading av elbiler skjer når strømforbruket er lavt, kan strømnettet håndtere en fullstendig elektrifisert personbilpark uten at det er behov for å investere i ekstra kapasitet.
- Alle elbiler i dag produseres med løsninger for smart lading. Det betyr at du selv kan styre når på døgnet du vil lade bilen. Nå trenger vi virkemidler som motiverer elbileiere til å lade når strømforbruket generelt er lavt, for eksempel om natten, sier vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.
Jobber med insentiver
NVE jobber nå med endringer i hvordan nettleien skal utformes i framtiden.
Formålet med arbeidet er blant annet å innføre insentiver som bidrar til smart lading.

- Staten bør støtte utbygging av hurtigladere
Endring i nettleien skal bidra til at vi blir mer bevisste på egen strømbruk.
- Smart lading som bidrar til å redusere behovet for investeringer i strømnettet, vil bidra til lavere nettleie for strømkundene, sier Lund.
Direktoratet mener måten vi bruker strømnettet på er i ferd med å endres. Strømforbruket blir mer energieffektivt, men også mer effektkrevende ved at vi bruker mer strøm på én gang.
Endringene i strømforbruket gjør at kapasiteten i nettet får større betydning.

Nå kan det bli slutt på betaling per minutt
- Det er betydelige kostnader knyttet til å investere i og drifte strømnett. Det er derfor viktig å utnytte kapasiteten i de eksisterende anleggene så godt som mulig, og å unngå at nettselskapene må investere mer i strømnettet enn nødvendig, skriver NVE på sine nettsider.
- Å utforme nettleien slik at vi får insentiver til å tilpasse forbruket til kapasiteten i strømnettet, vil bidra til at strømnettet blir billigst mulig for strømkundene.
Kan spare milliarder
Rapporten anslår også behovet for investeringer dersom ladingen skjer når kapasiteten i strømnettet allerede er anstrengt.
Anslagene viser at det da vil være behov for investeringer i strømnettet på om lag 11 milliarder.

Nær 9 av 10 opplever kø på ladestasjoner
Anslagene er beregnet for et scenario der all personbiltransport er elektrifisert, og med utgangspunkt i representative nettområder som representerer storby, forstadsstrøk og distriktsområder med blant annet jordbruk og hytter.
Vurderingen NVE har fått utarbeidet gjelder kun behovet for nettkapasitet knyttet til elektrifisering av personbiltransporten.
Investeringer knyttet til andre effektkrevende endringer i strømforbruket, vil komme i tillegg til anslaget på 11 milliarder.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.