(Elbil24): Designen var radikal, og materialvalgene - med blant annet fokus på miljø og bærekraft, var langt forut sin tid. Og mer enn ti år etter at den ble vist fram første gang, er den kompakte bybilen fortsatt noe helt for seg selv.
Vi snakker naturligvis om BMW i3, som har vært i produksjon siden 2013 - og som har blitt en av historiens største elbilsuksesser. På verdensbasis var BMW i3 på et tidspunkt verdens nest mest solgte elbil etter Nissan Leaf.

Leveringsstopp for flere nye bilmodeller
- Ubetinget suksess
Totalt har BMW solgt over 250.000 eksemplarer av i3. I Norge er den historiens fjerde mest solgte elbil med mer enn 30.000 nyregistreringer - kun slått av nevnte Leaf, VW e-Golf og Tesla Model 3.
i3 er faktisk BMWs desidert mest solgte bil i Norge de siste ni årene, og har stått for rundt 30 prosent av BMW-salget siden den ble lansert i Norge. I samme periode har den vært Norges sjette mest solgte personbil, om vi inkluderer fossilbiler i statistikken.
- BMW i3 har vært en ubetinget suksess for BMW i Norge. Den har fungert som en døråpner inn i elbilverdenen for både mange av våre kunder og vår organisasjon. Over 80 % av kjøperne er førstegangskjøpere av BMW, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge, til Elbil24.
- Selv har vi kunnet bygge masse erfaring som har kommet godt med i lanseringen av andre elektriske modeller de siste årene, legger han til.
Stopper produksjonen, fokuserer nå på iX1
I vinter kom nyheten om at produksjonen av ikonet nærmet seg slutten, og nå er det definitivt slutt. Nå skal det frigjøres produksjonskapasitet på fabrikken til nye modeller.
- Vi kunne trolig solgt et greit volum med BMW i3 i et par år til, men etter 9 år på markedet er det også naturlig at stafettpinnen går videre. Vi ser også at volumet på elbiler beveger seg mer i retning av kompakt-SUV-er enn det mer klassiske «bybil-segmentet», sier Tegneby.

Noen direkte arvtaker får derfor ikke BMW i3, men den kompakte familie-SUV-en BMW iX1 blir å regne som ny innstegsmodell, og en modell Tegneby har stor tro på kommer til å bli en volummodell for BMW.
- Interessen er svært god. Bare første dagen rant det inn mer enn 600 bestillinger , sier Tegneby til Elbil24.
Bilen plasserer seg størrelsesmessig midt i den kompakte mellomklassen, har drift på alle fire hjul - nesten 500 liter bagasjerom og konkurransedyktig pris.

iX1: Ny, elektrisk BMW til «folkepris»
Større satsning
BMW oppdaterte i3 over tid og har de senere årene økt batterikapasiteten og rekkevidden. I 2018 ble en sportsligere modell - i3S - produsert av BMW.
Utgaven som avslutter det hele for BMW i3 har et batteri på 44,2 kWt – dobbelt så stort som det i3 hadde i starten.
- Når vi om noen år ser tilbake på elbilenes første periode i Norge, vil BMW i3 være et av ikonene; alltid relevant, med sin helt unike tilnærming med produksjon og bruk av ulike materialer, sier Tegneby.
I mange år var modellen BMWs eneste elbil, men nå er merket midt i en større utrulling av spennende elbiler.
Modellene iX og i4 har allerede rukket å bli svært populære modeller. I tillegg er iX3 i markedet, og snart også den store luksus-sedanen i7 og folkemodellen iX1 på veiene.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.