Bilene blir eldre:

Etterlyser ryddesjau: Vil vrake den gamle bilen din

Liker ikke utviklingen på norske veier.

Publisert

Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!

(Elbil24): Den norske personbilparken var allerede en av Europas eldste, og nå viser beregninger fra Opplysningsrådet for veitrafikken at den er blitt enda eldre.

Eldre biler er verken bra for miljøet eller trafikksikkerheten. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix.
Eldre biler er verken bra for miljøet eller trafikksikkerheten. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix. Vis mer

Ved utgangen av 2019 er gjennomsnittsalderen økt fra 10,5 til 10,7 år.

Det er dårlig nytt. Eldre biler betyr større utslipp og flere ulykker. Dermed blir nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken og klimamålene vanskeligere å nå.

- Må tenke nytt

At vi ser denne trenden i Norge, skyldes ifølge NBF en ensidig politikk innrettet kun mot nye biler.

- Alt handler ikke om de nye bilene, vi trenger en politikk for de gamle og. Får vi ikke de eldste bilene av veien, vil vi verken få nedgangen i klimautslipp eller antall ulykker som vi trenger. Det trengs en ryddesjau, sier administrerende direktør Sig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Elbil24 har tidligere skrevet om den svenske bransjeorganisasjonen som foreslår at bileierne skal få 25.000 kroner i vrakpant for bilen, dersom de kjøper seg en nullutslippsbil.

I Norge ønsker Bilimportørenes Landsforbund en tilsvarende økt vrakpant på 15.000 kroner.

Eller 10.000 kroner dersom man velger annen drivlinje, skriver bransjenettstedet Bilnytt.no.

En økt vrakpant i denne strørrelsesorden blir en direkte utgift for myndighetene, samtidig som det bidrar til det overordnede målet om å redusere CO2-utslippet.

Et slikt tiltak kan rett og slett vise seg å være nødvendig for å øke andelen elbiler.

- Bedre på alle måter

Bare de siste 10 årene er gjennomsnittlige utslipp fra nye bensin- og dieselbiler redusert med over 35 prosent.

Målt i årlig utslipp av CO2 gir dette svært store reduksjoner hvis bilparken fornyes. Uansett hvor mange kilometer man kjører per år, bør disse kjøres med en nyest mulig bil.

- Den teknologiske utviklingen innenfor miljø og trafikksikkerhet har vært enorm for personbilene. For hvert år som går, reduseres utslipp av miljøfiendtlige gasser fra bilene betydelig. Og for hvert år som går, reduseres risikoen mye for å bli skadd eller drept.

- Nyere biler er bedre enn gamle biler – på alle måter, sier Nilsen.

Ønsker «skikkelig ryddesjau»

Statens vegvesen har beregnet at risikoen for å bli hardt skadd eller drept i trafikken er over 40 prosent lavere i en 2015-modell i forhold til en 2005-modell.

En foryngelse av personbilparken vil kunne spare mange fra å bli rammet av trafikkulykker. Nå går det i stedet motsatt vei: Personbilparken blir eldre og mindre trafikksikker.

- Nå er tiden inne for en politikk som tilrettelegger for en skikkelig ryddesjau i personbilparken. Det vil også bidra til at samfunnet raskere kommer tilbake etter coronakrisen, gjennom økt aktivitet og sikring av arbeidsplasser i flere deler av næringslivet, fortsetter Nilsen.

Det svenske Trafikverket, tilsvarende Staten vegvesen, har foreslått at alle biler eldre enn 20 år, skal vrakes. Nettopp på grunn av de to nevnte årsakene ovenfor.

Årlig vil 30 liv reddes i Sverige gjennom dette tiltaket, NBF.

De mener gamle biler bør vrakes tidligere og at staten må bidra for å få til dette.

NBF har sammen med Norges Automobilforbund (NAF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL) foreslått at en ny og målrettet kasseringsordning for gamle biler må på plass.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer