VW ID.3

Ettertraktet VW-nyhet blir billigere enn Golf

Snart er den på plass i Norge.

VW ID.3, prøvekjørt og forklart av Elbil24. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Et knapt år etter at Volkswagen åpnet for forhåndsbestillinger av nye ID.3, er bilen snart å finne på norske veier.

Interessen den gang var enorm – faktisk så stor at nettsidene til VW brøt sammen på grunn av den store pågangen.

Interessen blir neppe mindre nå som VW har lettet ytterligere på pris­sløret.

I uka som var skulle Elbil24 ha et intervju med Thomas Ulbrich, styremedlem i VW. Det ble dessverre utsatt på grunn situasjonen rundt coronaviruset.

I hjemlandet har han likevel avslørt at innstegs-modellen av ID.3 vil koste fra 23.430 euro i Tyskland – ca. 235.000 kroner med en normal eurokurs.

Da er riktignok 60.000 kroner i miljøbonus fra tyske myndigheter trukket fra i prisen.

– Alt er i rute. ID.3 vil som planlagt bli introdusert for markedet i sommer, sier Ulbrich ifølge Autoblog. Et stort antall biler skal allerede være produsert, og står klare for å få oppgradert programvaren, som henger litt etter.

Slår Golf på pris

Alt i alt er dette gode nyheter for nordmenn som har bestilt, eller planlegger å bestille VWs nye kompaktbil.

Eksakt dato for norsk leveranse er ikke kjent, men importøren, Harald A. Møller, holder fast på at ID.3 skal leveres til norske kunder i sommer. Vi blir ikke forundret om dette betyr august.

Thomas Ulbrich i Volkswagen. Foto: VW.
Thomas Ulbrich i Volkswagen. Foto: VW. Vis mer

Prisene Ulbrich opererer med, viser at det kan være gode penger å spare på å gå for ID.3 kontra e-Golf eller Golf med forbrenningsmotor.

Ulbrich forteller at bilen vil bli ca. 25.000 kroner billigere enn nåværende Se-Golf, som er basert på sjuende generasjon av Golf. Den vil samtidig bli rundt 34.000 kroner rimeligere enn nye Golf 8, som ikke kommer som ren elbil.

I tillegg til dette drar naturligvis Ulbrich opp kortet med lavere driftskostnader. Han nevner også lavere forsikringspremie, noe som i Norge ikke har vist seg å stemme helt med virkeligheten.

(Artikkelen fortsetter under videoen!)

Markedssjef i Møller Bil Oslo Vest, Christian Reitan, forklarer infotainmentsystemet og ID.Lights i ID.3. Vis mer

God plass

Nye ID.3 er ikke bare prisgunstig sammenliknet med e-Golf. Den er også romsligere, takket være den lengre akselavstanden. Bagasjerommet er i underkant av 400 liter stort og er med det ca. 10 prosent større enn i Golf.

Redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, fikk som nummer to i verden prøvekjøre prototypen av ID.3 i Wolfsburg i fjor (se video øverst i saken). Han gjorde et poeng av nettopp bilens romslighet.

– Den har en mye større kupé. Når du legger ned baksetet, vil avstanden fra ryggen på forsetene og bakover til bagasjeluka, være mye lenger enn på en Golf, forklarer Skillebæk i videoen.

– ID.3 har dessuten veldig god plassfølelse. Dersom Golf er standarden, vil du ha mer enn nok plass i en ID.3, sier Skillebæk.

Tre alternativ

De eksakte tallene for hvor mange biler som er forhåndsbestilt i Norge, er ikke offentliggjort. Det er imidlertid grunn til å tro at den norske importøren har sikret seg rundt 10.000 biler av 1st Edition.

Denne modellen ble utsolgt i Europa allerede for et halvt år siden, men i Norge er det fremdeles mulig å bestille 1st Edition.

Etter at 1st Edition-bilene er levert til kundene, vil de øvrige ID.3-modellene komme for salg.

De skiller seg fra hverandre med tre alternative batteripakker, som også støtter tre forskjellige ladehastigheter:

  • Pure – 49 kWh batteri – 50 kW lading (mulighet for oppgradering til 100 kW)
  • Range – 62 kWh batteri – 100 kW lading
  • Range S – 82 kWh batteri – 125 kW lading

NB! 1st Edition finnes i tre ferdige utstyrsversjoner, og alle har midterste nivå batteripakke.