VW ID.3, prøvekjørt og forklart av Elbil24. Vis mer

VW ID.3

Ettertraktet VW-nyhet blir billigere enn Golf

Snart er den på plass i Norge.

Publisert

(Elbil24): Et knapt år etter at Volkswagen åpnet for forhåndsbestillinger av nye ID.3, er bilen snart å finne på norske veier.

Interessen den gang var enorm – faktisk så stor at nettsidene til VW brøt sammen på grunn av den store pågangen.

Interessen blir neppe mindre nå som VW har lettet ytterligere på pris­sløret.

I uka som var skulle Elbil24 ha et intervju med Thomas Ulbrich, styremedlem i VW. Det ble dessverre utsatt på grunn situasjonen rundt coronaviruset.

I hjemlandet har han likevel avslørt at innstegs-modellen av ID.3 vil koste fra 23.430 euro i Tyskland – ca. 235.000 kroner med en normal eurokurs.

Da er riktignok 60.000 kroner i miljøbonus fra tyske myndigheter trukket fra i prisen.

– Alt er i rute. ID.3 vil som planlagt bli introdusert for markedet i sommer, sier Ulbrich ifølge Autoblog. Et stort antall biler skal allerede være produsert, og står klare for å få oppgradert programvaren, som henger litt etter.

Slår Golf på pris

Alt i alt er dette gode nyheter for nordmenn som har bestilt, eller planlegger å bestille VWs nye kompaktbil.

Eksakt dato for norsk leveranse er ikke kjent, men importøren, Harald A. Møller, holder fast på at ID.3 skal leveres til norske kunder i sommer. Vi blir ikke forundret om dette betyr august.

Thomas Ulbrich i Volkswagen. Foto: VW.
Thomas Ulbrich i Volkswagen. Foto: VW. Vis mer

Prisene Ulbrich opererer med, viser at det kan være gode penger å spare på å gå for ID.3 kontra e-Golf eller Golf med forbrenningsmotor.

Ulbrich forteller at bilen vil bli ca. 25.000 kroner billigere enn nåværende Se-Golf, som er basert på sjuende generasjon av Golf. Den vil samtidig bli rundt 34.000 kroner rimeligere enn nye Golf 8, som ikke kommer som ren elbil.

I tillegg til dette drar naturligvis Ulbrich opp kortet med lavere driftskostnader. Han nevner også lavere forsikringspremie, noe som i Norge ikke har vist seg å stemme helt med virkeligheten.

(Artikkelen fortsetter under videoen!)

Markedssjef i Møller Bil Oslo Vest, Christian Reitan, forklarer infotainmentsystemet og ID.Lights i ID.3. Vis mer

God plass

Nye ID.3 er ikke bare prisgunstig sammenliknet med e-Golf. Den er også romsligere, takket være den lengre akselavstanden. Bagasjerommet er i underkant av 400 liter stort og er med det ca. 10 prosent større enn i Golf.

Redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, fikk som nummer to i verden prøvekjøre prototypen av ID.3 i Wolfsburg i fjor (se video øverst i saken). Han gjorde et poeng av nettopp bilens romslighet.

– Den har en mye større kupé. Når du legger ned baksetet, vil avstanden fra ryggen på forsetene og bakover til bagasjeluka, være mye lenger enn på en Golf, forklarer Skillebæk i videoen.

– ID.3 har dessuten veldig god plassfølelse. Dersom Golf er standarden, vil du ha mer enn nok plass i en ID.3, sier Skillebæk.

Tre alternativ

De eksakte tallene for hvor mange biler som er forhåndsbestilt i Norge, er ikke offentliggjort. Det er imidlertid grunn til å tro at den norske importøren har sikret seg rundt 10.000 biler av 1st Edition.

Denne modellen ble utsolgt i Europa allerede for et halvt år siden, men i Norge er det fremdeles mulig å bestille 1st Edition.

Etter at 1st Edition-bilene er levert til kundene, vil de øvrige ID.3-modellene komme for salg.

De skiller seg fra hverandre med tre alternative batteripakker, som også støtter tre forskjellige ladehastigheter:

  • Pure – 49 kWh batteri – 50 kW lading (mulighet for oppgradering til 100 kW)
  • Range – 62 kWh batteri – 100 kW lading
  • Range S – 82 kWh batteri – 125 kW lading

NB! 1st Edition finnes i tre ferdige utstyrsversjoner, og alle har midterste nivå batteripakke.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.