Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Siden Norge har noen av Europas høyeste bilpriser og avgifter, har det til nå ikke vært spesielt lønnsomt å kjøpe bil i Norge for å ta dem med ut av landet. Nå har det endret seg.
– Det er mangel på biler i store deler av Europa. Det er forklaringen på det som har skjedd, forteller bruktbilforhandler Donatas Vaitkevicius til Aftenposten.

Oppdatert oversikt: Disse elbilene tar lengst tid å selge
Bakteppet for eksportveksten er krigen i Ukraina, som har ført til bilmangel og høyere bilpriser over store deler av Europa. De ti første månedene i år ble det eksportert nesten 17.000 bruktbiler ut av Norge. Det er fire ganger flere enn i 2018.
Ifølge Vaitkevicius er norske bruktbiler gjennomgående i bedre stand enn europeiske bruktbiler. De har fulgt serviceløpet og kilometerstanden stemmer, i motsetning til hva som ofte er tilfellet med bruktbiler mange andre steder i Europa.
Nesten syv av ti brukte elbiler havner i Polen eller Ukraina.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.