Store forskjeller:

Europas elektriske storselgere

Hvilken elbil tror du selger best i Europa? Vi har sammenlignet Norge mot Europa, og finner store forskjeller.

Europas elektriske storselgere
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): I våre tabeller finner du resultatet for hver eneste måned helt tilbake fra og med 2013 i et enkelt og samlet bilde. Der vises utviklingen på en visuell måte, og du kan – om ønskelig – legge musepekeren over hver måned, for på den måten få frem tallet for akkurat den måneden du velger. Men dette er norske tall, så hva med resten av Europa?

Dominerende

Størst er ikke det samme som best, og motsatt. I tillegg er det mange måter å være størst på, for det er nærmest ubegrenset hva man kan måle og hente ut resultater på.

I Norge har vi siden nyttår sett den reneste eksplosjonen for spesielt ett merke, og det er naturligvis Tesla. Etter at de reduserte prisen betraktelig på Model Y, har denne nå tatt av som et skudd. «Alle» skal ha Tesla.

Resultatet av dette er at det til nå er registrert over 15.000 Tesla i Norge bare hittil i år.

Det er mildt sagt imponerende, og for å illustrere hvor imponerende det er så kan vi lett se på den nest mest registrerte modellen her til lands, VW ID.4. Så langt er det registrert 3.801 eksemplarer av denne. 15.415 eksemplarer av Model Y, mot 3.801 ID.4, altså. Men VW ID.4 er bare en av bilene som nå får blø. For Tesla har faktisk registrert flere biler så langt i år, enn de seks neste modellene på listen til sammen. En slik dominans i bilmarkedet har vi knapt aldri sett i Norge.

Hva med Europa?

Så tilbake til spørsmålet. Hvordan ser dette bildet ut for det øvrige Europa? Vel, Jato Dynamics har sett på tallene for mai måned, ettersom juni-tallene ikke var klare. De har i utgangspunktet ikke lagt vekt på hvilket drivstoff bilene går på, men på salget i mai 2023 sammenlignet med mai 2022. Deretter har de kåret det merket og den modellen som har opplevd størst vekst, måned mot måned. Helt på topp er resultatet faktisk det samme for de 28 europeiske landene (EU-28), som det er her hjemme i Norge.

Tesla har nærmest spurtet fra de andre, og er med en vekst på 18 prosent det merket i Europa med den største veksten.

Felipe Gunoz er global analytiker hos Jato, og forklarer årsaken med de samme ordene som brukes her hjemme.

- Tesla bruker insentiver og sin gode markedsposisjon til å utkonkurrere konkurrentene, mens deler av suksessen kan forklares med kontinuerlige priskutt, forteller han.

Europas elektriske storselgere

Dette er de samme faktorene som har gjort Tesla større her hjemme, men ettersom nordmenn er blant dem som kjøper flest elbiler, er effekten enda større i det norske markedet.

Om vi ser på antall registreringer av elbiler isolert, så hadde disse en vekst på hele 65 prosent i mai, sammenlignet med mai året før. Dette resulterte i 169.091 førstegangsregistrerte elbiler innen EU28-landene, og endte opp med en samlet markedsandel på 15 prosent av alle nyregistrerte biler.

Vi skal slettes ikke se bort fra at den endringen vi i Norge har brukt 15 år på, antagelig vil ta under halve tiden i resten av Europa, først og fremst fordi vi nå har utvalget av modeller, men også fordi det fra myndigheters side kommer et stadig økende press – også i de øvrige landene.

Tallenes tale

Om vi ser på listen over de mest registrerte elbilene i mai innen EU28-landene, så er det ingen tvil. Tesla Model Y står for topplasseringen, mens norges nest mest registrerte bil, VW ID.4, tar samme plassering i resten av Euorpa.

En nykommer er å finne på tredjeplass, MG 4, mens Tesla Model 3 faller rett utenfor pallen. Deretter følger Fiat 500, VW ID.3, Volvo XC40, og Skoda Enyaq.

Europas elektriske storselgere

Men la oss for underholdningen sin del glemme elbilene for en stakket stund, og se på totallisten over antall registrerte biler i mai måned. Den listen viser faktisk hvor forskjellig markedet er, for den bilmodellen det ble registrert flest biler av i Europa er ikke engang å finne i Norge. Vinneren er nemlig Dacia Sandero, som med 21.745 biler vant foran Tesla Model Y sine 21.530 eksemplarer. På tredjeplass finner vi Volkswagen T-Roc, og rett utenfor pallen befinner Peugeot 208 og Renault Clio seg.

Det vi derimot kan legge til, er at dersom de tre europeiske landene som ikke er med i EU-28 også hadde vært medregnet, så hadde Tesla Model Y blitt den soleklare vinneren, langt foran Dacia Sandero.

Dette takket være et stort antall biler fra Norge.

Nå er det 1. juli, og vi kan gjøre opp juni-regnskap for Norge sin del. Men jeg kan ikke love at det blir spennende, for til nå er det blitt registrert tre ganger så mange Model Y som den neste bilen på lista, VW ID.4. Fasiten er snart på plass.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.