Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Flere av de store bilprodusentene har de siste årene investert hundrevis av milliarder i forskning på førerløse biler. Volvo hadde planer om å få slike biler på veien i 2020. Det skjedde ikke. Nå har Volvo lagt planene om helt selvkjørende biler på hylla. Også Ford og VW har valgt å sette sin milliard-satsing på selvkjørende biler på pause.
I USA har GM hatt førerløse biler – såkalte robotaxi – rullende på veiene i Phoenix, Huston, Austin, Dallas, Miami, samt i California, ifølge Automotive News.

17 sjeldne elbil-funksjoner vi elsker
Tirsdag i forrige uke kom ordren fra Californias Department of Motor Vehicles om å fjerne alle de førerløse bilene fra veiene. De sa samtidig at «Cruise førerløse biler ikke er trygge for publikum og utgjør en risiko for sikkerheten i det offentlige rom».

Selvkjørende busser i Oslo
Ordren kommer etter at GMs Cruise har vært innblandet i flere ulykker. GM har bestemt seg for å sette hele programmet med førerløse biler på pause.
Samtidig er kollektivselskapet Ruter i Oslo i gang med et større prosjekt med små, selvkjørende «busser» i Groruddalen. Disse skal plukke opp passasjerer på bestilling. Prosjektet lanseres sammen med det israelske selskapet Mobileye. Kjøretøyene blir en spesiell utgave av kinesiske Nio ES8.

Musk: – Selvkjørende biler senere i år
Allerede i år skal de første bilene være på plass, riktignok med en sjåfør som overvåker kjøringen. Ifølge Mobileye er planen at bilene skal kjøre helt førerløse fra sent neste år eller tidlig i 2025 – altså om bare ett år fra nå.
Bestill bussen på app
– Vi planlegger å sette i drift en flåte på opptil femten biler. Disse vil operere innenfor et avgrenset område i Groruddalen, og være en fleksibel bestillingstjeneste. Bestilling av reise vil gjøres via app, forklarer Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Kjøretøyene som skal benyttes i pilotprosjektet vil være på størrelse med vanlige personbiler og holde normale kjørehastigheter på veiene. Innledningsvis vil hvert kjøretøy være bemannet med en person i førersetet, men en målsetning for prosjektet er at denne personen etter en stund skal kunne tas ut.

Trenger ikke lenger holde hendene på rattet
TØI: Umotivert oppførsel
– Tjenesten skal da driftes videre med helt ubemannede kjøretøy. Dette forutsetter naturligvis formelle godkjenninger i henhold til regelverk og sikkerhetskrav, sier Jenssen.
Samtidig har analyser som Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjennomført med Ruters små, førerløse busser i mye trafikkerte kryss i Oslo, avslørt store svakheter i systemene. Bussene reagerte riktig i de fleste tilfeller, men også mange ganger med umotivert oppførsel. I rapporten fra TØI heter det blant annet:

Gjør feil i lyskryss
«Det var situasjoner der bussen reagerte feil, særlig gjaldt det umotivert stans i krysset - samtidig som det ikke var en åpenbar årsak til stansen. Slike situasjoner kan øke risikoen for andre trafikanter.

Da politiet stoppet Tesla-en, satt det ingen i førersetet
Bussenes defensive kjørestil påvirket også oppførselen til noen trafikanter, som i enkelte tilfeller gjorde risikable manøvrer for å plassere seg foran bussen.
Lyssignalendringer nær stopplinjen, særlig fra grønt til rødt, fremprovoserte ofte feil reaksjon hos bussen. Dersom det i tillegg oppsto en uventet situasjon samtidig, for eksempel at en syklist syklet mot kjøreretningen, skjedde feil reaksjon enda oftere».
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.