Elektriske varebiler:

Få inntil 50.000 kroner i støtte ved kjøp av elektrisk varebil

I tillegg kan det søkes om 5.000 kroner i støtte til ladeboks, melder Enova.

50.000: Så mye tilbyr Enova i støtte for elektriske varebiler med over 120 hestekrefter. Fotomontasje: Produsentenne/Fred Magne Skillebæk
50.000: Så mye tilbyr Enova i støtte for elektriske varebiler med over 120 hestekrefter. Fotomontasje: Produsentenne/Fred Magne SkillebækVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Med et mål om salg av kun nullutslippsbiler i 2025, har Regjeringen med forskjellige virkemidler satt elbilen i fokus for folk flest. Nær halvparten av nye solgte biler hittil i år er en elbil, og nå skal det satses enda hardere.

Enova har fått i oppdrag av Klima- og miljødepartementet å forvalte et nullutslippsfond for næringstransporten, og de melder at de samlet vil sette av nær 500 millioner til dette formålet, for hvert av årene 2019 og 2020.

Allerede i juni flagget de løsningen om å skulle tilby støtte for innkjøp av batterielektriske varebiler til næringsbruk, og nå følger de opp.

Nå åpner de for en støtte på inntil 50.000 kroner ved kjøp av elektrisk varebil, dersom bilen har en motor over 120 hestekrefter.

For firmaer som trenger flere biler, er det verdt å nevne at støttesummen er per bil.

For biler med under 80 hestekrefter er støttesummen 15.000 kroner, og for biler mellom 80 og 120 hestekrefter er summen 25.000 kroner.

I tillegg kan man søke støtte om 5.000 kroner for ladeboks.

Vi presiserer at ordningen gjelder kjøp av varebil for næringsvirksomhet.

Enkel prosess

– Vi tar sikte på å tilby en veldig enkel og ubyråkratisk løsning hvor bedriften i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens de er hos forhandleren, sa Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova den gang.

Enova har valgt å legge opp til standardiserte støttesatser basert på bilens motorytelse.

Prosessen blir som følger:

  • Du må søke Enova om støtte før du bestiller bilen
  • Det blir så enkelt å søke at du i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens du er hos bilforhandleren
  • Firma som er registrert i norsk foretaksregister kan søke
  • Den som skal stå som eier av kjøretøyet i Kjøretøyregisteret er den som må søke
  • Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen
  • Du vet hva du kan få i støtte før du søker fordi det blir standardiserte støttesatser basert på bilens motorytelse. Vi vil trappe ned støttesatsene over tid

– Vi har hatt god dialog med aktører både på bruker- og leverandørsiden for å utvikle et tilbud som treffer godt, og ønsker også tett kontakt med markedet når det gjelder utvidelse av ordningen til å gjelde nye teknologier, forteller Enova-sjefen.

Dette betyr at det kan bli svært lukrativt å kjøpe elektrisk varebil til næringsvirksomhet. Ikke bare får man de ordinære godene med avgiftsfritak, men med støttetiltak fra Enova vil man få ytterligere incentiv til å kjøpe elektrisk varebil som firmabil.

ENKEL PROSESS: Du skal enkelt få vite hva du får, forteller Nakstad i Enova. Foto: Enova
ENKEL PROSESS: Du skal enkelt få vite hva du får, forteller Nakstad i Enova. Foto: Enova Vis mer

I tillegg trer det nye regelverket rundt bompenger inn fra 1 mars, der elektriske varebiler får fortsatt fritak fra bompenger. Dette fritaket gjelder også private som kjører elektrisk varebil, mens den nye støtteordningen fra Enova kun vil gjelde næringsdrivende.

– Vi skal sørge for at virkemidlene er på plass og tilpasset de ulike løsningene. Samtidig er vi avhengig av at næringslivet er villig til å ta steget og ser nytten av å omstille seg, enten som et konkurransefortrinn eller for å være i forkant av kommende reguleringer. Her har også de som etterspør tjenestene en viktig rolle å spille gjennom å stille krav, sier Nakstad.

I morgen, tirsdag, legger Enova frem detaljene for hvordan søkeprosess og øvrig gjennomføring skal håndteres.

Dagens ordning med avgiftsgfritak er ikke en subsidiering. Når støtteordningen fra Enova trer i kraft, vil de bevege seg over til å bruke subsidiering som virkemiddel i tillegg.

Nullutslippsfondet

Fondet skal stimulere til at klimavennlig teknologi i næringstransporten tas raskere i bruk og i større monn. Enova skal sette av minimum 494 millioner kroner til fondet både i 2019 og 2020.

Enovas satsing på teknologiutvikling og infrastruktur inngår ikke i Nullutslippsfondet, men kommer i tillegg.

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, ivaretar forsyningssikkerheten og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at det utvikles nye energi- og klimateknologier og at de gode løsningene tas i bruk i markedet, medler Enova selv.