Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Salt er gjenstridige saker, og det er vanskelig å fjerne helt med en vanlig bilvask.

Unngå smittebombe: Slik sørger du for å holde bilen ren
–Saltet binder seg til lakken, og for å løse opp den bindingen må det spesialmidler til, hevder Bjørn-Aage Bredal. Han er Produkt- og markedssjef i garasjetid.no. Da må du bruke det som kalles saltfjerner, et middel som kan kjøpes i bilutstyrsbutikker.

Dette elbil-problemet kan koste deg 10.000 kroner ekstra
Kvalitetsforskjeller
Jan Magne Andreassen er Key Account Manager i Enger & Hedlund AS, som er leverandøren til Norsk Antirustforening. Han kan bekrefte at saltfjerner gjør en god jobb når saltet skal fjernes fra bilen.
–Det er ingen tvil om at saltfjerner løser opp bindingene mellom saltet og overflaten, sier Andreassen. Man må bare være oppmerksom på at det finnes kvalitetsforskjeller på disse midlene. De beste midlene inneholder stoffer som begrenser rustdannelesen, i tillegg til å løse opp saltet.
Under bilen
Ikke glem undersiden av bilen, fortsetter Andreassen. Der er det vel så viktig å få bort saltet. Husk bare en ting: Spyl i fartsretningen, altså bakover. På elbiler kan du risikere å få vann inn på viktige komponenter om du spyler bakfra. Og vær forsiktig med bruk av sterk avfetting på understellet om bilen er understellbehandlet.
Har du høytrykksvasker finnes det innretninger du kan koble på for å komme til under bilen. Det kalles underspyler eller strålerør.





Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.