Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life og Peugeot e-Rifter

Familie-elbilene som har gått under radaren

Nye Citroën ë-Berlingo, Opel Combo-e Life og Peugeot e-Rifter kan leveres med inntil sju seter og kan frakte objekter som er inntil 3,44 meter lange, ha taklast og dra henger. Trekløveret kan vise seg å bli gunstige familiebiler i Norge, ikke minst prismessig.

FAMILIEBIL: Med doblet rekkevidde og en rekke andre oppdateringer, kan nye ë-Berlingo bli en attraktiv familiebil. Foto: Citroën
FAMILIEBIL: Med doblet rekkevidde og en rekke andre oppdateringer, kan nye ë-Berlingo bli en attraktiv familiebil. Foto: Citroën Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Citroën Berlingo har 25-årsjubileum i år, og har vært en gedigen suksess for franskmennene - ikke minst som vare- og nyttekjøretøy på grønne skilter.

Den eksisterer imidlertid også som familiebil, og med lanseringen av nye ë-Berlingo, kan den leveres med inntil sju seter. Det er det få elbiler som som foreløpig kan.

Berlingo har vært å få i elektrisk utgave også tidligere, men ë-Berlingo representerer en «ny start» for bilen, med blant annet oppdatert design, ny batteripakke med mer enn dobbel rekkevidde, bedre elektriske ytelser og høyere utstyrsnivå.

Men bilen kommer også med to andre merkenavn under PSA-paraplyen. Opel Combo-e Life og Peugeot e-Rifter er i praksis samme bil, med samme mål og ytelser. Utstyrsnivå og priser er også temmelig sammenfallende.

Peugeot e-Rifter. Foto: PSA
Peugeot e-Rifter. Foto: PSA Vis mer
Opel Combo-e Life. Foto: PSA
Opel Combo-e Life. Foto: PSA Vis mer

Meget god plass

Bilene kommer i to lengder, enten 4,40 eller 4,75 meter, og med én eller to skyvedører. De leveres med fem eller sju seter, og man kan velge mellom standard 60/40-delt baksete eller tre individuelle seter.

Alle setene kan uansett legges ned ved behov for transport av lange objekter, inkludert passasjersetet foran. Dermed skal du kunne transportere objekter på inntil 3,44 meter i den lange utgaven, ifølge PSA.

7-SETER: Bilene kommer med enten fem eller sju seter. Her Peugeot e-Rifter. Foto: PSA
7-SETER: Bilene kommer med enten fem eller sju seter. Her Peugeot e-Rifter. Foto: PSA Vis mer

Bilene måler for øvrig 1,84 meter i høyden. Med nedslåtte bakseter er lastevolumet 2693 liter for den lange utgaven og 2126 liter for den korte. I tillegg kan bilene dra henger på inntil 750 kilo, og ha last på taket. Alle setene på andre rad har for øvrig Isofix-feste for barneseter.

Alt dette er egenskaper som burde passe et norsk publikum godt.

Grei rekkevidde - doblet siden sist

Elmotoren yter maks 136 hestekrefter med dreiemoment på 260 Newtonmeter.

Under gulvet sitter et 50 kWh litium-ion-batteri, som skal gi en rekkevidde på inntil 280 kilometer (WLTP). Det er mange biler i markedet nå som byr på lengre rekkevidde enn dette, men med en ladehastighet på inntil 100 kW, og ifølge PSA skal det kunne lades til 80 prosent på respektable 30 minutter.

Rekkevidden er uansett mer enn doblet fra elektriske varianter av bilene som har vært på markedet fram til i fjor.

Oppdatert på utstyrssiden

For øvrig er bilene bra oppdaterte på utstyrssiden, med blant annet head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling, stabilitetsprogram for tilhenger og automatisk nødbrems med fotgjengersensor.

Parkeringssensorer foran og bak sørger for å varsle føreren om hindringer, også i blindsonen.

RYDDIG: Førermiljøet, her på ë-Berlingo. Gir-løsningen kjenner vi igjen fra ë-C4 og Toyota Proace electric som også lages av PSA. Foto: PSA
RYDDIG: Førermiljøet, her på ë-Berlingo. Gir-løsningen kjenner vi igjen fra ë-C4 og Toyota Proace electric som også lages av PSA. Foto: PSA Vis mer

I midtkonsollen sitter en 8-tommers skjerm og et infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto. Avhengig av utstyrsnivå får du også ryggekamera med 180-graders synsvinkel. Bilene kan også leveres med panoramatak.

Kommer til høsten

Salget av trekløveret er ventet å starte i løpet av våren, med levering av de første bilene over sommeren, får vi opplyst fra PSA. Prisene er foreløpig ikke klare, men vi forventer at dette kommer til å bli biler som vil ligge relativt lavt på stigen. Vi blir ikke overrasket om de kommer til å starte et sted mellom 300.000 og 350.000 kroner.

Elbil24 kommer med flere detaljer så snart vi vet noe mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.