(Elbil24):
En ny Kia Soul kommer på markedet i løpet av andre harlvår, og bilen er nå oppgradert på en rekke områder. Mest spennende er det kanskje at den kommer med to alternative batterier på henholdsvis 39,2 kWh og 64 kWh energilager.
Den største batteripakken skal gi inntil 452 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden.

Nytt fulladet batteri på sekunder
Og de gode nyhetene stopper ikke der. Bilen får nemlig lading med CCS-standarden og kan lade med en hastighet på opptil 100 kW på en egnet hurtiglader. Nå regner vi med at det er samme system som sitter i Kia Soul som i Kia e-Niro, og da betyr det på ingen måte at den kan ta imot 100 kW over en lengre periode. Kia forteller likevel at man skal kunne lade 20 – 80 prosent på 42 minutter.
Følger standarden
Også konsernslektningen Hyundai Kona lages med de samme to tekniske løsningene. Der har den minste batteripakken en elmotor på 136 hestekrefter, mens den største pakken har en motor på 204 hester. Med sistnevnte får du en akselerasjon til 100 km/t på 7,6 sekunder.
Kia oppgir et forbruk på 1,57 kWh/mil ved landeveiskjøring, og helt ned på 1,09 kWh/mil ved bykjøring – begge deler etter WLTP-standarden.
Dette er gode tall, og samsvarer relativt godt i forhold til de øvrige modellene med tilsvarende data.

Liten, men stor
Kia Soul er ingen stor bil, men formen gjør at den likevel er svært anvendelig, med sin stasjonsvognform. Noen vil sikkert kalle den SUV også, mens Kia betegner den som en crossover.
Bagasjerommet byr på 315 liter før stol-leken har begynt, og har et volum på 1.339 liter når baksetene er lagt ned.
Den nye e-Soul, som den nå heter, er 55 millimeter lenger enn den utgående modellen.
Endelig

Q4 e-tron skal du hete
Både for Hyundai Kona, Kia e-Niro og til dels også for den utgående Kia Soul, har det vært etterlyst en app for mobiltelefonen, der man i det minste kan gjøre enkle bestillinger opp mot bilen. Nå kommer den.
Gjennom telematikksystemet «UVO Connect» kan du nå koble til både Apple CarPlay og Android Auto. Da får du innhold fra telefonen opp på den 10,2-toms store skjermen.
Men aller viktigst, du kan også få opp kjøredata, sjekke ladestatus, stoppe eller gjenoppta ladingen, aktivere klimaanlegget, og sende rutebeskrivelser til bilen via appen på telefonen.

Plutselig stod elbilen i Oslo, et år før tiden
Dette har vært lenge etterlengtet. Det sies at også Kia e-Niro vil få denne løsningen senere i år. Foruten dette vil bilen bli utstyrt med nye LED hovedlys, LED tåkelys. Og den får en LED lysramme i hekken.
Dessverre har Kia fortsatt satt ladeluken bak et deksel i fronten, men vi får håpe nye Kia soul har fått et bedre system for å holde snø og is ute, noe som har vært et problem frem til nå.

Nivå 2
Et tema som til stadighet dukker opp er selvkjørende biler. Nye e-Soul skal få en Filholder som med hjelp av en radar og et kamera kan holde bilen i riktig fil i hastigheter opp til 130 km/t. Den følger også opp akselerasjon, bremsing og styring, avhengig av annen trafikk.
I tillegg får den det Kia kaller smart fartsholder som virker helt ned til full stopp, og den setter i gang igjen. Dette er et stort skritt i riktig retning.
Kia har foreløpig ikke priset bilen i Norge. -Nye e-Soul vises på bilmessen i Genève 5. Mars. Dagen før, mandag 4. Mars, åpner vi for reservasjon av bilen her i Norge. Vi vil få de første bilene i butikk i løpet av april, forteller Irene Solstad i Kia Norge.
Hun legger til at prisene vil være klare i god tid innen da.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.