Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Kia EV6 har blitt omtalt som en av de mest spennende elbilnyhetene i 2021. De første eksemplarene kommer til Norge i oktober, og nå melder Kia at bilene med det største batteriet på 77,4 kWh og bakhjulstrekk, får bedre rekkevidde enn først anslått.
Da bilen var på snarvisitt i Norge i mai, ble det antydet en WLTP-rekkevidde på 510 kilometer - etter typegodkjenningen er dette økt til 528 kilometer, får vi opplyst fra Kia Norge.
Rekkevidden på EV6 med firehjulstrekk er nå også klar, denne blir på 506 kilometer etter WLTP-standarden.
Samtidig bekrefter Kia at de første eksemplarene er ventet til Norge i oktober, ikke september/oktober som vi meldte den gang.

Kia EV6 i Norge: Nå vet vi langt mer
Flere varianter
Bilen kommer i tre varianter, EV6, EV6 GT Line og EV6 GT. De første bilene som kommer til landet (og som vi foreløpig har fått pris på), leveres med den største batteripakka:
EV6 Exclusive, Long Range bakhjulstrekk: 469.900,-
EV6 GT-Line, Long Range, firehjulstrekk: 529.900,-
EV6 GT: Long Range, firehjulstrekk: 599.900,-
Spesielt EV6 GT blir en skikkelig råtass, som byr på hele 584 hestekrefter og dreiemoment på 740 Nm fordelt på alle fire hjul. Det sørger for en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på anstendige 3,5 sekunder.
Klikk på bildene for å se dem i større utgave. Artikkelen fortsetter under bildekarusellen.
«Norgesvennlige» egenskaper
Bagasjerommet er på romslige 520 liter, og i tillegg 2WD-utgavene en 52 liter «frunk» under panseret, som krymper til 20 liter på utgavene med drift på alle fire hjulene.
Utgavene med det største batteriet skal kunne dra henger på inntil 1600 kilo, men dette krever mer enn 35 prosent igjen av batterikapasiteteten, får vi opplyst fra Kia. Utgavene med standardbatteriet vil kunne dra henger på inntil 750 kilo.
Ellers kan det nevnes at bilen får høy bakkeklaring (17 centimeter), noe sikkert mange med traktorvei til hytta vil sette pris på.

Prøvekjørt: Ny Polestar 2 til folkepris
Spennende plattform
EV6 blir for øvrig den første bilen fra Kia som er bygd på den ferske elbilplattformen E-GMP, som den for øvrig deler med mye omtalte Ioniq 5 fra moderselskapet Hyundai. I likhet med denne blir det en romslig bil som måler 4680 millimeter i lengden, 1880 mm i bredden og 1550 millimeter i høyden.
E-GMP sørger for akselavstand på hele 290 cm og støtte for 800V-lading (inntil 239 kW på ladestasjoner som tilbyr dette). Under optimale forhold skal du kunne klare 10 mil rekkevidde etter bare 4,5 minutter i en 800V-lader. Kia hevder videre at du skal kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent kapasitet på 18 minutter.
Dessuten får den også støtte for V2L-standarden, som betyr at den kan forsyne andre enheter med strøm, med en effekt på inntil 3,6 kW.
Dermed kan den for eksempel lade andre elbiler og elsykler, eller gi strøm til elektriske apparater som kaffetrakter, vaffeljern og reise-TV når du tar deg en rast under norgesferien - eller fungere som «nødaggregat» til hus og hytte når strømmen går.
. | Kia EV6 SR, 2WD | Kia EV6 LR, 2WD | Kia EV6 SR, 4WD | Kia EV6 LR, 4WD | Kia EV6 GT |
Motor: | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk | Elektrisk |
Effekt: | 125 kW / 168 HK | 168 kW / 225 HK | 173 kW / 231 HK | 239 kW / 320 HK | 430 kW / 584 HK |
Maks dreiemoment | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm | 605 Nm | 740 Nm |
Hjuldrift | Bak | Bak | Fire | Fire | Fire |
Toppfart | 185 km/t | 185 km/t | 185 km/t | 185 km/t | 260 km/t |
0-100 km/t | Ukjent | Ukjent | 6,2 sek | 5,2 sek | 3,5 sek |
Batterikapasitet | 58 kWh | 77,4 kWh | 58 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Hurtiglading: | 180 kW | 239 kW | 180 kW | 239 kW | 239 kW |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) | Ukjent | 510 km | 506 km | 460 km | 405 km |
Varmepumpe | standard | standard | standard | standard | standard |
L x B x H (cm): | 468 x 188 x 155 | 468 x 188 x 155 | 468 x 188 x 155 | 468 x 188 x 155 | 469 x 189 x 155 |
Akselavstand (cm): | 290 | 290 | 290 | 290 | 290 |
Bakkeklaring (cm) | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Bagasjeromsvolum | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter | 520 / 1300 liter |
Frunk: | 52 liter | 52 liter | 20 liter | 20 liter | 20 liter |
Hengervekt | 750 kg | 1600 kilo | 750 kg | 1600 kilo | 1600 kilo |
Taklast | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent |
Garanti | 7 år | 7 år | 7 år | 7 år | 7 år |
Batterigaranti | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) | 8 år (antatt) |
Pris fra: | Ukjent pr 21.7.2021 | 469.900 | Ukjent pr 21.7.2021 | 529.900 | 599.900 |
Kommer: | Nyttår 2022 | okt 2021 | Nyttår 2022 | okt 2021 | okt 2021 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.