Lexus UX 300e

Får enorm forbedring i rekkevidden

Vi var ikke veldig imponert over rekkevidden i vår test, men nå får Lexus UX 300e nytt batteri med hele 40 prosent bedre rekkevidde.

Elbil24 testet Lexus UX 300e første gang allerede i oktober 2020. I videoen over kan du se hvordan det gikk. Nå er det duket for en kraftig oppgradering. Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Toyota er for tiden aktuelle med det de aller fleste tror er deres første elbil i moderne tid, SUV-en bZ4X. Det de fleste glemmer, er at Toyotas premium-merke Lexus, har hatt den kompakte crossoveren UX 300e på norske veier i snart to år.

Gode skussmål

Bilen har imidlertid kun hatt begrenset suksess i Norge, til tross for god pris og gode skussmål i flere tester - blant annet her på Elbil24. Totalt er det blitt registrert i underkant av 1300 eksemplarer på disse to årene, ifølge elbilstatistikk.no.

Da vi kjørte den i duell mot Citroën ë-C4, landet vi på en femmer på terningen, og skrøt blant annet av god premium-følelse, lavt støynivå og gode ytelser. Vi hadde samtidig et par vesentlig ankepunkter, der det viktigste var begrenset rekkevidde.

Nå har imidlertid Lexus besluttet å oppgradere batteripakka i bilen fra 54,3 kWh til 72,8 kWh. Dermed økes samtidig WLTP-rekkevidden fra 315 kilometer til 450 kilometer - noe som bringer UX 300e helt på høyde med noen av de mest populære konkurrentene i klassen, som Mercedes-Benz EQA og BMW iX1.

Bilen skal dessuten få enda bedre støyisolasjon samt flere små forbedringer som skal sørge for oppgradert kjøreopplevelse. Også infotainment- og lydsystem skal oppgraderes.

Fortsatt treg lading

Det som derimot fortsatt kan være et ankepunkt, er at bilen fremdeles vil bruke Chademo ladestandard, der nær sagt alle andre nå bruker CCS. Det begrenser ladeeffekten til maks 50 kW, samtidig som en rekke nye ladestasjoner ikke lenger har støtte for standarden.

For hjemmelading er også hastigheten begrenset til 6,6 kW, der mange nå stopper først på 11 kW (på 400V-anlegg).

De øvrige ytelsene vil også være som før. Det innebærer blant annet en elektrisk motor med drift på forhjul, 204 hestekrefter og dreiemoment på 300 Nm. Topphastigheten er 160 km i timen, og 0-100 er unnagjort på 7,5 sekunder. Se tabellen nederst for flere detaljer.

Kommer til våren

Ifølge Lexus skal oppgradert UX 300e bli tilgjengelig i Norge fra mai. Dagens modell koster fra 379.000 kroner. Foreløpig er ikke prisene klare for de oppgraderte utgavene, men de vil ifølge Toyota ligge noe høyere enn i dag. Elbil24 kommer med flere opplysninger så snart vi vet mer.

Tekniske data

LEXUS UX 300e
Motor:Elektrisk
Effekt:204 hk
Dreiemoment:300 Nm
0-100 km/t:7,5 sek.
Toppfart:160 km/t
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet (brutto):54,3 kWh (økes til 72,8 kWh i 2023)
Batterikapasitet (netto):Ikke opplyst
Forbruk WLTP:1,75 kWh/mil
Rekkevidde WLTP:315 km (økes til 450 km i 2023)
Ombordlader:6,6 kW
Hurtiglading:50 kW
Bagasjerom:367 / 486 liter
LxBxH (mm)4495 x 1840 x 1545
Akselavstand (mm)2640
Bakkeklaring (mm):140
Vekt:1785 - 1840 kg.
Pris fra kr.379.000 (vil økes noe med oppgradert batteripakke. I tillegg kommer muligens vektavgift fra nyttår)

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.