Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): The European New Car Assessment Programme, Euro NCAP, har kollisjonstestet Peugeot 208.
Bilen kommer ikke like godt ut som andre nylige testede biler, og får spesielt trekk for dårlig beskyttelse av myke trafikanter.
Sikkerhetstestene
Euro NCAP kollisjonstester alle nye bilmodeller på markedet.
Testmodellen, som i sin tid ble laget for å hjelpe forbrukere å finne en tryggest mulig bil, har nå blitt en sikkerhetsmålestokk for de ulike bilene.

Nyhet: Billig forsikring for elbil
Bilen gjennomgår en rekke forenklede simulerte kollisjonsscenarioer, og blir deretter premiert med stjerner for å angi sikkerhetsnivå.
Det høyeste stjerneantallet er fem.
Testen er ikke et krav fra bransjen, men frivillig for de ulike merkene. Testene er også strengere enn det som kreves av en bil for å bli godkjent for markedet.
God kollisjonssikkerhet
Bilene blir testet i fire ulike kategorier, der dukker med sensorer indikerer eventuelle skader på personer i bilen.
- Sikkerhet for voksne
- Sikkerhet for barn/baksetet
- Sikkerhet for myke trafikanter
- Sikkerhetsassistanse i bilen
Peugeot 208 får fire stjerner av Euro NCAP, som i tekstform oversettes til: – Jevnt over god beskyttelse i kollisjoner.

Full pakke for lav pris
Det er riktignok ikke den batterielektriske versjonen som er testet, men bilene er laget på samme lest, og gjelder dermed uansett drivstoff, eller energilager.
Flere andre elbiler har vært testet i løpet av året, men de aller fleste er biler i SUV-segmentet. De har alle fått den høyeste rangeringen på fem stjerner. Audi e-tron ble også testet av det amerikanske testorganet IIHS, hvor den ble kåret til Top Safety Pick.
Peugeot 208 får altså ikke like mange stjerner som de andre nylige testede bilene, og hovedårsaken ser ut til å være dårligere beskyttelse av myke trafikanter som får et sammenstøt med bilen.
Sikkerhet for voksne og barn
Både barn og voksne er ifølge testen godt beskyttet ved eventuelle kollisjoner i en 208. Både i frontkollisjoner og kollisjoner bakfra skal alle komme fra ulykken med vitale kroppsdeler i god behold.

Elektrisk familie-SUV med kort leveringstid
208 får imidlertid litt trekk for beskyttelsen av brystregionen på voksne under side sidekollisjon, som de beskriver bare som marginal.
De påpeker også at mangelen på hodestøtte i midtre baksete på enkelte versjoner er en risiko for mennesker plassert der under en kollisjon bakfra.
Sikkerhet for myke trafikanter
Det er i denne kategorien at bilen får mest trekk.
Testen viser at mens sikkerheten for myke trafikanter var tilstrekkelig på overflaten av panseret, er de dårlig beskyttet dersom de skulle treffe nedre del av frontrute, eller området der vindusviskere er festet.
Ved en påkjørsel var fotgjengeres bein greit beskyttet, mens beskyttelsen av bekkenet varierte fra god til dårlig, avhengig av treffsted.
Selv om bilen har et automatisk nødbremsesystem, påpeker Euro NCAP at dette er kamerabasert, i stedet for radarbasert, i standardutgaven av bilen. Dette skal medføre en noe dårligere oppdagelse av myke trafikanter i høyere hastighet, som syklister.
Et radarbasert system skal imidlertid være tilgjengelig som tilvalg på andre utstyrsutgaver.

Mercedes EQC fikk topp score i kollisjonstest
Sikkerhetssystemer
Bilens førerassistent, som blant annet hjelper bilen i å holde filen, fungerer ifølge testen godt.
Det blir likevel påpekt at systemet ikke klarer å unngå kollisjonsscenarioer, som enkelte andre biler klarer.
Bilen har, som nevnt, et automatisk nødbremsesystem, men dette bedømmes bare som tilstrekkelig i testen.
Leaf vs. 208
Den mest sammenliknbare bilen som har vært gjennom den samme testen de siste to åra, er Nissans helelektriske Leaf, som ble testet i 2018.
208 scorer om lag likt i poeng med Leaf, sett bort ifra kategorien som omhandler myke trafikanter.
Peugeot 208 | Nissan Leaf | |
Sikkerhet for voksne | 91 % | 93 % |
Sikkerhet for barn | 86 % | 86 % |
Myke trafikanter | 56 % | 71 % |
Sikkerhetssystemer | 71 % | 71 % |
*Av mulige 100 % |
Mens Leaf fikk 71 av 100 prosent i denne kategorien, får 208 bare 56 prosent. Igjen er det bekken- og hodeområdet som fører til den store forskjellen. Mens Leaf har god beskyttelse på disse områdene, har 208 som nevnt fått trekk her.
Leaf'en fikk også noe høyere bedømmelse i sine sikkerhetssystemer, som ifølge testen scorer generelt godt.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.