Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nye motorer med høyere ytelse, nye batteripakker, til dels mye bedre rekkevidde og raskere lading. Dette er bare noen av forbedringene produsenten byr på i 2024-utgavene av Polestar 2. Enkelte utgaver kan bestilles fra og med i dag.
På utsiden er det ikke de store endringene, men den får ny front, som følger samme designuttrykk som på Polestar 3, som ble lansert i høst - og som du kan lese mer om her.
- Mer sportslig opplevelse
Bilen kommer fortsatt i fire varianter, to med tohjulsdrift og to med firehjulsdrift. Førstnevnte har så langt hatt drift på forhjulene, dette flyttes nå til bakhjulene.
Utgavene med firehjulsdrift får samtidig en rebalansert drivlinje der bakakselen favoriseres, noe som skal gi en mer sportslig opplevelse.
- Skiftet fra forhjulsdrift til trekk på bakhjulene på Single motor-variantene, og den nykalibrerte dreiemomentfordelingen på Dual motor-variantene med mer bakhjulsdrevet følelse, hever Polestar 2-sportsligheten til nye nivåer, sier Joakim Rydholm, Polestars sjefsingeniør for understell.
Polestar 2 får også mer utstyr som standard fra 2024, inkludert flere sikkerhets- og førerassistansesystmer, 360-graders kamera og trådløs mobillader.
Fire utgaver
For å begynne fra toppen, får den nye Long range Dual motor med Performance-pakke en ny batteripakke på 82 kWh (opp fra 78), maks ladeeffekt på 205 kW (opp fra 150) og rekkevidde på inntil 592 kilometer (WLTP). De to motorene har en samlet effekt på 476 hestekrefter og dreiemoment på 740 Nm. 0-100 km/t er unnagjort på 4,2 sekunder.
Long range Dual motor ligger ikke langt bak, men her yter motorene 421 hestekrefter (opp fra 408), og akselerasjonen fra 0-100 tar 4,5 sekunder, to tideler bedre enn i dag. Dreiemoment, batteri, rekkevidde og lading er identisk med topputgaven.
Long range Single motor får altså drift på bakhjul, og samme batteripakke på 82 kWh og ladehastighet på inntil 205 kW. Den ene motoren yter her 299 hestekrefter, dreiemoment på 490 Nm og 0-100 skal være gjort på 6,2 sekunder. Her er rekkevidden økt til hele 635 kilometer.
Tilsvarende bil i 2023-utgave har til sammenligning en rekkevidde på 540 kilometer.
Innstegsugtaven Standard range Single motor har en mindre batteripakke på 69 kWh (opp fra 64). Maks ladehastighet er her mer moderate 135 kW. Rekkevidden er inntil 518 kilometer (WLTP). Motoren har fått økt ytelse fra 224 til 272 hestekrefter, dreiemoment 490 Nm. 0-100 tar 6,4 sekunder.

Polestar eller Tesla? Disse eierne er klart mest fornøyde
Fra 432.000 kroner
Startprisen på sistnevnte er 432.050 kroner, og da er alle avgifter inkludert. Long range Single motor koster fra 472.863 kroner, mens Long range Dual motor koster fra 519.100 kroner. Topputgaven med Performance-pakken koster fra 586.963 kroner.
Long range-utgavene av Polestar 2 2024 kan bestilles allerede nå, og de første bilene forventes levert i tredje kvartal i år. Standard range Single motor blir tilgjengelig senere dette kvartalet.
Elbil24 kommer naturligvis tilbake med test når de første eksemplarene ankommer landet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.