Audi e-tron:

Får lavere pris og mindre batteri

Audi vil friste enda flere, med prisgunstige modeller.

LILLEBROR: Audi e-tron 50 kommer på markedet i tredje kvartal. Foto: Audi
LILLEBROR: Audi e-tron 50 kommer på markedet i tredje kvartal. Foto: Audi Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

0bHar du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Dagens Audi e-tron 55 Quattro får en lillebror. I løpet av årets siste kvartal kommer nemlig e-tron 50, en modell med mindre batteripakke, og lavere pris.

Bilen får fortsatt firehjulsdrift gjennom to elmotorer, med en samlet effekt på 313 hestekrefter (230 kW), og 540 Nm. dreiemoment.

Dette er nok til en akselerasjon til 100 km/t på 7 sekunder. Rekkevidden reduseres, men skal fortsatt bli godt over 300 km etter WLTP-standarden, melder Audi, i påvente av de endelige WLTP-tallene.

HELT LIK: Karosseriet er det samme. Foto: Audi
HELT LIK: Karosseriet er det samme. Foto: Audi Vis mer

Norges-modeller

Det mindre batteriet får en lagringskapasietet på 71 kW brutto. Dersom Audi følger normen fra storebror e-tron 55, med 8 prosent buffer, så vil dette si et netto anvendelig lager på 65 kWh for bruk. Batteriet består av 27 moduler, der hver modul har fått 12 prismatiske celler, totalt 324 celler.

For å utnytte effekten på best mulig måte er det bakre motor som driver for det meste. Audi forteller også at de har optimalisert effektiviteten og kalibrert drivlinjen til å bli enda mer effektiv.

Prisene er foreløpig ikke kjent, men de sies fra importørens hold å være konkurransedyktige.

Det er naturligvis fristende å sette på et lite smilefjes etter en slik kommentar, men det kan faktisk være at det stemmer. Det skal nemlig lages markedstilpassede modeller spesielt for Norge.

Her har importøren allerede historikken fra e-tron 55 å se tilbake på, og kan således tilpasse den nye 50-modellen etter hva kundene har bestilt på den eksisterende utgaven. Dermed slipper man å betale for utstyr som man ikke nødvendigvis trenger eller ønsker.

Mindre ladefart

Med et batteri på 71 kWh er e-tron 50 av naturlige årsaker ikke satt opp med like høy ladeeffekt som storebror e-tron 55 med 95 kWh batteri.

Mens e-tron 55 støtter en ladeeffekt på 150 kW, kan e-tron 50 lade med en toppfart på 120 kW, det samme som de fleste Tesla som ruller rundt i dag.

At vekten reduseres er blant annet som en naturlig følge av mindre batteri. Hvorvidt bilen faktisk har mindre motorer, eller om de kun tilføres mindre effekt er det ikke sagt noe om.

På e-tron 50 er det maksimalt 11 kW lading på AC, typisk hjemmelading. Det holder faktisk mer enn nok til å lade fullt fra tomt til 100 prosent over natten, selv når kulda slår inn.

KJENT MILJØ: Også innvendig har Audi tatt med seg alt det kjente. Foto: Audi
KJENT MILJØ: Også innvendig har Audi tatt med seg alt det kjente. Foto: Audi Vis mer

Tre modeller

Utover dette er e-tron 50 som storebror på de fleste områder. Luftfjærer blir standard, det samme med varmeseter foran, navigasjon plus, firehjulsdrift, LED hovedlys, fartsholder, elektrisk bakluke, virtuell cockpit, parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri, forteller importøren.

Det skal likevel lages tre markedstilpassede modeller, der utstyr er satt opp i forskjellige nivåer og priser.

De første bilene kommer til landet i fjerde kvartal i år, og de endelige prisene vil antagelig offentliggjøres rett før – eller under – bilmessen i Frankfurt i september.

Importøren lover også at det skal komme et godt antall biler.