0bHar du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Dagens Audi e-tron 55 Quattro får en lillebror. I løpet av årets siste kvartal kommer nemlig e-tron 50, en modell med mindre batteripakke, og lavere pris.
Bilen får fortsatt firehjulsdrift gjennom to elmotorer, med en samlet effekt på 313 hestekrefter (230 kW), og 540 Nm. dreiemoment.
Dette er nok til en akselerasjon til 100 km/t på 7 sekunder. Rekkevidden reduseres, men skal fortsatt bli godt over 300 km etter WLTP-standarden, melder Audi, i påvente av de endelige WLTP-tallene.

Norges-modeller
Det mindre batteriet får en lagringskapasietet på 71 kW brutto. Dersom Audi følger normen fra storebror e-tron 55, med 8 prosent buffer, så vil dette si et netto anvendelig lager på 65 kWh for bruk. Batteriet består av 27 moduler, der hver modul har fått 12 prismatiske celler, totalt 324 celler.
For å utnytte effekten på best mulig måte er det bakre motor som driver for det meste. Audi forteller også at de har optimalisert effektiviteten og kalibrert drivlinjen til å bli enda mer effektiv.

Vintertest av Audi e-tron: Så langt kom vi
Prisene er foreløpig ikke kjent, men de sies fra importørens hold å være konkurransedyktige.
Det er naturligvis fristende å sette på et lite smilefjes etter en slik kommentar, men det kan faktisk være at det stemmer. Det skal nemlig lages markedstilpassede modeller spesielt for Norge.
Her har importøren allerede historikken fra e-tron 55 å se tilbake på, og kan således tilpasse den nye 50-modellen etter hva kundene har bestilt på den eksisterende utgaven. Dermed slipper man å betale for utstyr som man ikke nødvendigvis trenger eller ønsker.
Mindre ladefart
Med et batteri på 71 kWh er e-tron 50 av naturlige årsaker ikke satt opp med like høy ladeeffekt som storebror e-tron 55 med 95 kWh batteri.
Mens e-tron 55 støtter en ladeeffekt på 150 kW, kan e-tron 50 lade med en toppfart på 120 kW, det samme som de fleste Tesla som ruller rundt i dag.

Audis nye sportsbil klar for produksjon
At vekten reduseres er blant annet som en naturlig følge av mindre batteri. Hvorvidt bilen faktisk har mindre motorer, eller om de kun tilføres mindre effekt er det ikke sagt noe om.
På e-tron 50 er det maksimalt 11 kW lading på AC, typisk hjemmelading. Det holder faktisk mer enn nok til å lade fullt fra tomt til 100 prosent over natten, selv når kulda slår inn.

Tre modeller
Utover dette er e-tron 50 som storebror på de fleste områder. Luftfjærer blir standard, det samme med varmeseter foran, navigasjon plus, firehjulsdrift, LED hovedlys, fartsholder, elektrisk bakluke, virtuell cockpit, parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri, forteller importøren.

Ingen lader raskere enn Audi e-tron
Det skal likevel lages tre markedstilpassede modeller, der utstyr er satt opp i forskjellige nivåer og priser.
De første bilene kommer til landet i fjerde kvartal i år, og de endelige prisene vil antagelig offentliggjøres rett før – eller under – bilmessen i Frankfurt i september.
Importøren lover også at det skal komme et godt antall biler.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.