Opel Ampera-e tilbakekalles

Får nytt og større batteri

Endelig en gladnyhet til eiere av Opel Ampera-e.

PROBLEMER: Minst sju batteribranner i Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e gjør at General Motors bytter batteripakka i samtlige biler. Foto: Opel
PROBLEMER: Minst sju batteribranner i Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e gjør at General Motors bytter batteripakka i samtlige biler. Foto: Opel Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Selv om det skjer svært sjelden, er batteribranner i elbiler noe som tas på aller størst alvor - ikke minst av bilprodusentene selv. Slike branner er ofte svært vanskelige å slukke, og det kan få katastrofale følger dersom den brennende bilen for eksempel står i et parkeringshus.

Derfor: Hvis det oppstår en håndfull batteribranner i en spesiell bilmodell, hjelper det ikke at det er solgt flere titusener av den. Hvis man ikke finner ut hva som er galt, er siste utvei å skifte ut batteripakka i samtlige biler.

Det er nettopp det som er tilfelle med Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e. Dette er i praksis samme bil, produsert av General Motors, og den aktuelle utgaven ble produsert mellom 2017 og 2019.

Skal bytte alle batteriene

I Norge ruller det rundt 4000 Opel Ampera-e og noen hundre Chevrolet Bolt, og samtlige skal få ny batteripakke, etter at det har oppstått brann i minst sju biler - samtlige i USA, der det er solgt rundt 50.000 eksemplarer av bilen.

Og mens eierne av disse bilene venter på innkalling til verkstedet, har de fått en rekke anbefalinger knyttet til lading. Det anbefales for eksempel aldri å fullade og aldri kjøre batteriet tomt for strøm, aldri lade om natten og uten tilsyn, og alltid parkere utendørs og langt fra husveggen - fram til batteriet er skiftet ut.

Flere mil bedre rekkevidde

Nå kommer imidlertid produsenten med en liten «gladnyhet» til fortvilte eiere av Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt.

- Vi har nettopp fått bekreftet at den nye batteripakka vil ha 8 prosent høyere kapasitet enn originalbatteriet, noe som bør tilsi rundt 64 kilowatt-timer, sier informasjonssjef for Opel hos Bertel O. Steen, Stein Pettersen, til Elbil24.

Videre sier han at det nye batteriet er et annet og nyere batteri enn det bilen ble levert med, som vil gi økt rekkevidde i tråd med gjeldende kjøremønster og temperaturer.

Originalbatteriet gav bilen en WLTP-rekkevidde på 423 kilometer på sommeren, og med 8 prosent økt kapasitet vil den nye rekkevidden sannsynligvis ligge på rundt 456 kilometer - en forbedring på mer enn tre mil.

- I tillegg vil batterigarantien nullstilles og vare i åtte nye år, fra den datoen det er på plass i bilen, eventuelt 160.000 kilometer hvis det kommer først. For bilen for øvrig gjelder nybilgarantien fra den ble registrert første gang, altså fem år eller 100.000 kilometer, sier Pettersen.

Høyeste prioritet

Pettersen kan ennå ikke gi noen dato for når utskiftingen starter, men lover at dette har aller høyeste prioritet hos selskapet. Og eierne vil bli kontaktet når det er deres tur.

- Når er jobben fullført?

- Det er over 4000 biler det er snakk om, så noe tid vil det ta. Vi har sett at noen har spekulert i at det vil ta to år, men det tallet kommer definitivt ikke fra oss. Dette må vi komme tilbake til så snart vi vet mer, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.