Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): - Nå kan man bestille XC40 og C40 med over 500 kilometer rekkevidde. Med alle de gode egenskapene bilene allerede har, tror vi dette vil gjøre bilene enda mer attraktive for norske kunder, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway i en pressemelding.
Det er 2024-modellene av C40 og XC40 Volvo refererer til. Produksjonsstart er satt til andre kvartal 2023, men Volvo har allerede åpnet for bestilling. Som kjent har Volvo også flaggskipet EX90 på gang.

Kjøpeguide: Kia EV6, VW ID.4 eller Volvo XC40?
Økt rekkevidde
Volvo går nå bort fra forhjulsdrift, og de nye C40/XC40-modellene kan derfor kun fås med bakhjulsdrift eller på alle fire. Motoren på bakakselen skal være kraftigere enn tidligere, og bilene har en ny og mer effektiv inverter.
De nye batteripakkene har brutto kapasitet på henholdsvis 73 og 82 kWh (82 for extended range), eller da 70/78 netto. Du kan velge batteripakke om du går for tohjulsdrift, mens firehjulsdriftsutgaven kun tilbys med den største batteripakken.
Det betyr at rekkevidden økes som følger (WLTP):
- C40: 435 km => 533 km (extended range)
- XC40: 422 km => 515 km (extended range)
Altså nesten 10 mil ekstra på begge modellene. Med firehjulsdrift blir de nye rekkeviddene henholdsvis 507 og 500 km.
Volvo gjør oppmerksom på at dette er preliminære tall som kan bli endret innen bilene ruller inn på kaia, og at rekkevidden også vil variere med valgt ekstrautstyr, hjuldimensjon og så videre. Foreløpige forbrukstall tilsier 17,1 kWh/100 km for XC40 og 16,4 kWh/100 km for C40 – med bakhjulsdrift.

Nye VW ID.3: Nå er prisene klare
Økt ladeeffekt
Også ladeeffekten økes på 2024-modellene. De eksisterende har en maks ladeeffekt på 150 kW, men dette jekkes nå opp til 200 kW.
Som kjent er dette makseffekten og gjelder typisk bare for en liten del av ladesyklusen. Volvo oppgir ikke tidsforbruket fra 10-80 prosent eller lignende foreløpig.
Fra vår egen ladetest av C40 så vi imidlertid at ladeeffekten holdt seg over 100 kW helt til rundt 50 prosent kapasitet.
Priser
Prisene har vi imidlertid tilgjengelig. Merk at disse foreløpig oppgis uten den kommende elbilmomsen og vektavgiften, og at de derfor vil bli høyere innen bilene leveres.
Lenger ned kan du eventuelt bruke Elbil24s kalkulator for å finne ut hva bilene vil koste med de nye avgiftene i 2023.
Fra-priser Volvo C40/XC40 recharge (2024)
Modell | 73 kWh | 82 kWh | 82 kWh (firehjulsdrift) |
XC40 Recharge | 469 900 kr | 504 900 kr | 544 900 kr |
C40 Recharge | 483 900 kr | 518 900 kr | 558 900 kr |
Volvo tilbyr også bilene via en abonnementsordning på bilene med den største batteripakken – fra 8690,- med 36 måneders bindingstid.
Dersom man kjøper bilen er service og vedlikehold inkludert i prisen. For kort tid siden sjekket vi hva inkludert service betyr for ulike bilmodeller, Volvo-modellene inkludert:

«Gratis» service på ny elbil: Så gode er avtalene
Ved abonnement er også service og vedlikehold inkludert, i tillegg til full kaskoforsikring og veihjelp, samt bytte av vindusviskere og øvrige slitasjedeler.
Leveringstiden oppgis i skrivende stund til 7-8 måneder for C40-utgavene med stort batteri, 9-10 måneder for tilsvarende XC40-utgaver og 11-12 måneder for modellene med det minste batteriet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.