Skoda Vision iV:

Får verdenspremiere i Norge

Skal vises til norske kunder før resten av verden.

Skoda Vision iV: Produksjonsversjonen av Vision iV kommer til Norge i januar. Foto: Bernt Urlich
Skoda Vision iV: Produksjonsversjonen av Vision iV kommer til Norge i januar. Foto: Bernt Urlich Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Skoda Vision iV er en konseptbil som forteller noe om hvordan Skodas nye fullelektriske SUV skal bli. Bilen kommer på norsk jord i løpet av neste år. I lengre tid har det vært mulig å sette seg på reservasjonsliste for bilen, og interessen har vært formidabel, ifølge Skoda-importøren. Så stor har den vært, at importøren har klart å få produksjonsversjonen til Norge for en før-premiere.

12. januar skal bilen vises for et knippe reservasjonsholdere på Gardermoen, under strengt regulerte former.

Det blir ikke mulig å ta med seg verken kamera, mobiltelefoner eller annet utstyr inn i lokalet, og man blir skannet ved inngangen. Dette er en form for visning vi journalister har vært vant med i årevis. Nå får altså et knippe folk fra kundelistene oppleve det samme.

image: Får verdenspremiere i Norge

To versjoner

Den gule Skoda Vision iV som er vist ved en rekke anledninger er en kupéformet utgave, men denne kommer først som nummer to i rekken. Den første som kommer er SUV-utgaven, og det er denne som skal vises på Gardermoen. Bilen er bygget på VW-konsernets MEB-plattform, og vil komme med alternative batteripakker, og øvrig drivlinje.

Den største får et batteri på 77 kWh, og vil ha 306 hestekrefter fra de to elmotorene som gir bilen firehjulsdrift.

De ytre målene blir 4,665 meter lang, 1,926 meter bred, og 1,613 meter høy. Forskjellen på kupéutgaven og SUV-versjonen er at taklinjen fortsetter bakover i en rettere linje, slik at den får et mer preg av å være en stasjonsvogn enn en kupé. Dette gjør naturligvis også noe med bruksområdet.

Det er allerede bekreftet at bilen blir å få med hengerfeste, og Elbil24 har allerede fått hint om at den skal kunne trekke 1,6 tonn. Som nevnt er også firehjulstrekk på plass, og i motsetning til VW ID.3, som er basert på samme plattform, vil Vision iV også kunne ha taklast i form av skiboks, eller annet.

image: Får verdenspremiere i Norge

Prøvekjørt

Elbil24 har som det eneste norske mediet prøvekjørt bilen i konseptversjon, og da som kupé. Bilen faller nærmest inn midt i smørøyet av den størrelse bil Ola Normann kjøper, og med en rekkevidde på over 50 mil i største utgave, er det mye som tyder på at bilen blir en suksess.

Den kommer derimot ikke alene, for også VW skal på markedet med tilsvarende bil.

Se video fra vår tidlige prøvekjøring:

Det samme med Audi og Seat. De er alle bygget på samme plattform og drivlinje, og det blir interessant å se hvordan de skal klare å differensiere bilene fra hverandre. I tillegg kommer også Tesla Model Y og Lexus UX.

Skoda Vision iV prøvekjørt Vis mer

Det blir med andre ord et godt utvalg modeller i denne klassen, og det gjenstår å se hvilken bil som trekker flest kunder til slutt.

Når det gjelder Vision iV er det bare en ting å si. Har du ikke satt deg på reservasjonslisten, så får du heller ikke anledning til å se den på snarvisitten i januar.

Da blir etter alt å dømme neste mulighet først under Geneve Motor Show, første uken i mars.