Nye målemetoder

Får vi endelig oppgitt riktig forbruk og rekkevidde?

Er det oppgitte forbruket og rekkevidden på elbiler fleip eller fakta? Nye forbrukstester bidrar kraftig i riktig retning.

NULL UTSLIPP: Selv om elbiler har nullutslipp, er det fortsatt svært aktuelt å måle forbruket. Det gir også utslag i rekkevidden. Foto: Fred Magne Skillebæk
NULL UTSLIPP: Selv om elbiler har nullutslipp, er det fortsatt svært aktuelt å måle forbruket. Det gir også utslag i rekkevidden. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Det pågår store omleggelser i metodene for hvordan forbruk på personbiler måles og oppgis. Helt til i det siste har vi levd med en målemetode kalt NEDC (New European Driving Cycle).

Greia er at denne målemetoden slettes ikke er ny i det hele tatt, for den er ikke engang justert siden slutten av 90-tallet – før hel- eller del-ektrifisering var et særlig tema.

I mellomtiden har bilprodusentene tilpasset biler for denne målemetoden med både fine og ufine metoder, mest for å pynte på resultatene og skape et inntrykk av at bilene bruker mindre drivstoff enn de i realiteten gjør. Ladbare hybrider er et godt eksempel på en teknologi som er brukt i så henseende.

Gapet mellom faktisk forbruk og oppgitt forbruk er over tid blitt så stort at EU-kommisjonen har bestilt og iverksatt ett helt nytt sett målemetoder for personbiler.

Nye målemetode

Nå skal bilene måles både i et laboratorium, og under reell kjøring ute på veien i et bestemt mønster. På denne måten skal man få et mer samstemt forhold mellom oppgitt og faktisk forbruk og utslipp. I Norge er særlig utslippet viktig, ettersom det er med på å danne grunnlag for avgiftsgrunnlaget for den respektive bilen, selv om dette ikke gir utslag på rene elbiler.

NEDC er med andre ord den gamle målenormen, mens WLTP (World harmonized Light vehicles Test Procedures) er den nye.

I tillegg snakkes det mye om den amerikanske standarden, EPA. Denne har fått stor oppmerksomhet, og har i det siste seilet opp med interessante tall, ettersom disse er blitt sett på som langt mer troverdige enn NEDC-tallene. Etter at vi har fått WLTP på plass for det europeiske markedet er EPA blitt mindre interessant, ettersom WLTP og EPA-tallene forteller omtrent det samme.

image: Får vi endelig oppgitt riktig forbruk og rekkevidde?

Så hva da med elbilene?

Elbiler har som kjent ikke et direkte CO2-utslipp i det hele tatt, og det er andre ting som blir ansett som langt viktigere, da spesielt rekkevidde. Ettersom NEDC-testen bestod av et unormalt snilt kjøremønster, med lave gjennomsnittshastigheter, få akselerasjoner, lave topphastigheter, med mer, så var forbrukstallene i NEDC-testene villedende også for elbilene.

WLTP-testene ønskes derfor svært velkommen, også for elbilene, ettersom vi dermed får et langt riktigere oppgitt forbruk - og ikke minst rekkevidde.

I tester ser vi nå at vi i en miks mellom sommerføre og vinterføre ligger omtrent spot-on på oppgitt rekkevidde. Litt over på varmt sommerføre, og litt under på kaldt vinterføre.

Hvordan testes en elbil?

Enhver elbil som testes i en WLTP-test blir først ladet helt opp. Deretter gjøres testene etter gitte normer, før bilen igjen lades helt opp. Under denne siste ladesekvensen blir det målt hvor mye energi som trekkes fra laderen. Det er med andre ord brutto mengde energi som er trukket fra kontakten som legges til grunn for forbruket, ikke netto energi som er overført til batteriet. For her kan det nemlig være et betydelig gap.

BILPRODUSENTENE FORKLARER: ACEA er produsentenes organ. De forklarer overgangen fra NEDC til WLTP på denne måten. Illustrasjon: ACEA
BILPRODUSENTENE FORKLARER: ACEA er produsentenes organ. De forklarer overgangen fra NEDC til WLTP på denne måten. Illustrasjon: ACEA Vis mer

Denne «tapte» energien, differansen mellom det som trekkes fra laderen og det som havner i batteriet, har blant annet gått med til å klargjøre batteriet ved enten å varme eller kjøle det til best mulig ladeforhold, samt energi til andre forbrukere du måtte ha i bruk under lading.

I WLTP-testene er det også tatt høyde for et mer moderne kjøremønster enn det NEDC hadde, og testen går over 50 prosent lenger tid for å gi et bedre grunnlag. I WLTP kjøres bilen over dobbelt så langt som i NEDC, og miksen mellom kjøring i by, landevei og motorvei er endret til et mønster som gir høyere snitthastighet. Testens toppfart er også økt, i tillegg til at det er lagt inn flere sekvenser med start og stopp, hvilket også gir flere akselerasjoner. I NEDC-testene ble testene gjort i temperaturer mellom 20 og 30 grader, mens den delen av WLTP-testene som gjøres i laboratorium er satt til 23 grader Celsius.

Resultatet av endringene så langt er at både vi som tester biler i stort monn, men også normale forbrukere ser ut til å ende opp med et ganske så realistisk resultat, noe som unektelig er positivt og i sterk kontrast til siste del av tiden med NEDC.