Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Høstferien nærmer seg og bilister i Norge må være oppmerksomme på både snø og trafikk på fjellovergangene.
Allerede denne helgen melder Meteorologisk Institutt om sesongens første snøfall i nordvestlige fjelltrakter i Sør-Norge. Da er det viktig å være godt forberedt.
- Enkelte ting ser aldri ut til å endre seg. Det blir ofte mange bilskader ved første snøfall. Husk at bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind Forsikring.
Vær på den sikre siden
Med synkende temperaturer i tiden som kommer er det viktig å være forberedt på at været og kjøreforholdene kan skifte kjapt.
En klassiker er å sette kursen mot hytta på fjellet uten å skifte til vinterdekk. Så kommer snøen før man skal hjem igjen.
- Er du på hytta og det har kommet snø, bør du vente til snøen smelter eller få hjelp av noen som kan komme med vinterdekk eller kjetting, sier Hofstad-Nielsen.

Dette er de minst sikre elbilene
Nye dekk? Vær rask!
Før du skifter til vinterdekk, bør du sjekke tilstanden på dekkene dine. Gummien vil nemlig miste sentrale egenskaper som følge av slitasje, alder og hvor langt og hvordan du kjører.
- Etter tre år bør du sjekke mønsterdybde og kvalitet, og når dekkene fyller fem år bør du vurdere nye selv om du kjører lite, anbefaler Hofstad-Nielsen.
Og om det viser seg at du trenger nye vinterdekk, bør du være raskt ute. Elbil24 har nylig skrevet om at flere frykter for mange på vinterdekk i Norge.
Dekk fra Russland dominerer i Norden. Om lag en tredjedel av alle dekk som selges i Norge, kommer derfra. Som følge av invasjonen av Ukraina er det innført en rekke sanksjoner mot Russland.
Det betyr blant annet at dekk produsert i landet ikke lenger kan selges i Norge. Elbil24 vet at det ligger store mengder dekk fra Russland på sentrale lager i Norden, produsert for blant annet norske kunder. Dekkene ble bestilt, betalt og levert til lagrene før invasjonen, men kan likevel ikke omsettes i Norge.
Nå jobber dekkbransjen på spreng for å finne løsninger. Om løsningene ikke er gode nok, kan det bety stor mangel på vinterdekk denne vinteren.
Risikerer anmeldelse
Mangel på vinterdekk vil igjen gå utover bilistene. Om du kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, risikerer du en reaksjon fra politiet i form av en anmeldelse.
- Hovedpoenget er at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre. Ofte blir høstens første snøfall varslet i god tid, sier Hofstad-Nielsen.
I Sør-Norge kan du bruke piggdekk fra 1. november, i Nord-Norge fra 16. oktober. Enten du bruker piggdekk eller piggfrie dekk, er det et krav om en mønsterdybde på 3 millimeter. Vinterdekk har også, til forskjell fra sommerdekk, en annen gummiblanding som gir bedre grep om vinteren.

Tabben som kan gi elbiler dårligere veigrep
Redusert erstatning
Kjører du med dekk uten tilstrekkelig veigrep, kan du få forsikringsselskapet på nakken.
Mener forsikringsselskapet at du har opptrådt grovt uaktsomt, risikerer du redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.
- Du bør ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk eller la bilen stå, avslutter Hofstad-Nielsen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.