Slik kjører du i styrtregn:

- Faren for vann­planing er stor

Nå som «Hans» treffer Norge med full kraft, går Naf ut og advarer bilister mot overvann og dype spor i veibanen: - Feil valg kan koste deg dyrt.

I kraftig regnvær øker faren for vannplaning og andre uhell.Foto: Vidar Ruud / NTB
I kraftig regnvær øker faren for vannplaning og andre uhell.Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): - Avpass farten etter forholdene og la bilen stå dersom det kommer ekstreme nedbørsmengder, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i Naf i en pressemelding.

Medlemsorganisasjonen ber bilister om å være varsomme når «Hans» nå treffer Norge.

Store nedbørsmengder kan føre til overvann og vannplaning, spesielt der det er dype spor i veibanen.

- Skal du ut å kjøre, så sett farten ned, spesielt på steder der det er mye vann i veibanen. Med de nedbørsmengdene som nå er varslet er faren for vannplaning stor, sier Svensdsen.

- Kan bli kostbart

Ved styrtregn kan det samle seg vanndammer i terrenget.

Det skal ikke de store dybdene til før det kan skade bilen å kjøre gjennom, dersom vann trenger inn i styringsenheter og motorer.

- Vi oppfordrer til å være svært forsiktig med å kjøre ned i vannansamlinger uten at du vet hvor dypt det er. De fleste biler er ikke bygget for å vade gjennom dypt vann. Resultatet kan bli svært kostbart dersom man tar sjansen og det viser seg at vannet er dypere enn man først trodde, advarer Svendsen.

Sjekk baklysene, også på dagtid

Tett regn gir også dårligere sikt, og rådet fra Naf er å sjekke at du har riktig innstilling på baklys og kjørelys.

- Mange bilførere er ikke klar over at de kjører rundt med feil innstilte lys. Du må sikre at du både ser og blir sett, sier Svendsen.

  • Har du sett denne løsningen?

Påvirker rekkevidde

Med dårligere vær og føre øker også sannsyligheten for at elbiler får utfordringer med å klare rekkevidden produsentene oppgir.

- Vått føre øker forbruket, og for noen elbiler kan dette gi store utslag på rekkevidden. Pass derfor ekstra godt på hvor mye strøm du har igjen på batteriet om du er på langtur og det er ventet mye regn. Stopp og lad før batteriet går under 10 prosent, råder Svendsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.