Har du riktig bilforsikring?

Feil forsikring kan koste deg dyrt

Kasko er ikke nødvendigvis nok.

Feil forsikring kan føre til at du selv må betale regningen fra bilverkstedet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
Feil forsikring kan føre til at du selv må betale regningen fra bilverkstedet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Mange velger en Kasko-forsikring når de forsikrer ny bil. Men det viser seg at enkelte skader på en essensielt del av elbilen - nemlig batteriet -ikke vil dekkes av en Kaskoforsikring. Ved et uhell er det bileier selv som må dekke utgiftene.

I dag vil en standard Kasko-forsikring dekke skader på batteriet kun i tilfeller hvor batteriet får en tilfeldig, plutselig ytre påvirkning, som kollisjon, hærverk, innbrudd/tyveri, flom/vannskade eller brann.

Skader som oppstår på- eller i forbindelse med batteriet, for eksempel under feil på lader eller liknende, dekkes ikke. Selv om alle er enige i at dette ikke er bileierens skyld.

Opp til forsikringsselskapene

- Batteriforsikring burde være en del av elbilforsikringen, men det er forsikringsselskapenes valg.

Det forteller leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Vi har sjekket nettsidene til 8 av de store forsikringsselskapene i Norge. Disse selskapene er:

  • Tribe
  • If
  • Gjensidige
  • Storebrand
  • Codan
  • Tryg
  • Frende
  • Nemi

Ingen av disse selskapene dekker batteriskader i sin standard Kasko-avtale. For å ha batteripakken dekket må man kjøpe en utvidet forsikring, som i følge flere av nettsidene dekker maskinskade.

Et av disse selskapene er Tryg forsikring. I en forklarende tekst under en hake står det:

«For el- og hybridbil er batteripakke og elektronisk styringsenhet også omfattet. Kan kjøpes som tillegg til dekningene kasko og bil ekstra.»

Iversen forteller at det er opp til forsikringsselskapene å bestemme hvordan deres forsikringsavtaler skal se ut. Men det som imidlertid er et krav, er at forbruker forstår hva man faktisk kjøper.

Fungerende leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet/Njerve
Fungerende leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet/Njerve Vis mer

- Det skal gå tydelig frem i vilkårene hva forsikringen dekker og hva den ikke dekker. De fleste bestiller i dag forsikringer via internett, noe som igjen medfører at forsikringsselskapene må ha gode produktsider. Videre må forsikringsselskapene forklare hva spesialbegreper betyr.

- Ikke et stort problem

Men hvorfor dekkes ikke en så essensiell del av elbilen av en standard kasko-forsikring?

Elbil24 tar en telefon til kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg.

- Det finnes ikke noe godt svar på hvorfor dette ikke er en del av en standardforsikring, men det har til nå vært ansett som en del av maskineriet og har derfor vært en tilleggsforsikring.

Han sier at skader på batteriet som følge av tredjeparts aktører til nå ikke har vært et stort problem.

- Elbil er nyere på markedet enn fossilbiler, og det er de siste 10 årene de for alvor har kommet inn på markedet. Batteriskader har så langt ikke vært et stort problem.

Han sier imidlertid at dersom det viser seg at problemet er økende, så vil de ta en ny vurdering.

Vi følger dette løpende, og dersom det viser seg at dette blir et problem fremover, så vil vi vurdere å legge dette innunder en standard Kaskoforsikring.

Ikke standard på markedet

Heller ikke Storebrand forsikring dekker skader på batteripakken, som følge av for eksempel ladefeil. For å få dekket denne typen feil/skader må det kjøpes en superforsikring, sier Bård Brandsrud, produktsjef for motor i Storebrand Forsikring.

- Hvis skaden skyldes feil i selve batteriet eller tilknyttede enheter vil dette ikke omfattes av kaskoforsikringen, på samme måte som med fossilbiler når det gjelder motor, gir og drivverk. For å få dekket denne typen feil/skader må det kjøpes en superforsikring, sier Bård Brandsrud, produktsjef for motor i Storebrand Forsikring.

Bård Brandsrud, produktsjef for motor i Storebrand Forsikring. Foto: Storebrand
Bård Brandsrud, produktsjef for motor i Storebrand Forsikring. Foto: Storebrand Vis mer

Brandsrud sier at dette foreløpig er standarden i markedet.

- Dette har med både pris, hva kunden ønsker og hva som er standard i markedet å gjøre. De fleste forsikringsselskaper selger dette som en tilleggsdekning slik at kunden selv kan bestemme om de ønsker å betale for dekningen, sier Brandsrud.

Dersom dette problemet viser seg å være økende, kan det tenkes at også Storebrand gjør endringer.

- Vi vurderer fortløpende hva de forskjellige dekningene skal omfatte, men har ikke oppfattet dette som et stort problem foreløpig, sier Brandsrud.

Sjekk vilkår og garanti

Fordi det kan være litt forvirring rundt hva som dekkes av garantien, og hva som bør dekkes av en forsikring, mener Iversen at forbrukere i dag bør sjekke nøye hva som faktisk står i vilkårene.

- Vi ser det som problematisk at elbilmarkedet fortsatt er uoversiktlig. Forbrukerrådet arbeider dedikert med bilmarkedet, med sikte på å redusere konfliktnivået og øke kunnskapsnivået til forbrukerne.

Skulle du få en skade, og er uenig i behandlingen du får, kan du også klage på dette, sier Iversen.

- Klager på elbiler kan mekles av Forbrukerrådet, og klager på forsikringsprodukter behandles av Finansklagenemnda. Hvis skaden skyldes feil ved strømnettet, som strømselskapet kan være ansvarlig for, kan saken bringes inn for Elklagenemnda.