Velg riktig lader:

Feil valg av hurtiglader kan bli dyrt

Ikke betal for noe du ikke får, advarer NAF.

VELG RIKTIG: Bilen bestemmer hvor stor ladeeffekt du får på hurtigladere. Foto: Fred Magne Skillebæk
VELG RIKTIG: Bilen bestemmer hvor stor ladeeffekt du får på hurtigladere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

Nå kan du lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader du på feil lader, kan det bli en dyr affære.

Større ladekapasitet

Inntil nylig kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men nå oppgraderer flere av laderoperatørene laderne sine med effekt til både 175 kW og helt opp mot 350 kW.

Både Fortum Charge and Drive, Circle K og Ionity leverer såkalte lynladere.

I februar 2019 åpnet Fortum landets første lynlader, ved Nygaardskrysset i Ski i Akershus.

Denne kan gi en makseffekt på 175 kW. I mars åpnet de også en lynladekorridor mellom Oslo og Helsinki.

Ionity er også godt i rute med sine lynladekorridorer, og den første innlandskorridoren mellom Stavanger og Oslo stod ferdig våren 2019. Her kan laderne gi en makseffekt på 350 kW.

Som den første bensinstasjonskjeden i Norge har Circle K inngått avtale om kjøp av lynladere, også denne våren. Disse skal, i likhet med Ionity sine ladere, gi en maksimal ladekapasitet på 350 kW.

Velg riktig lader

Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.

- Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De aller fleste av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.

Modell: Effekt:
Audi e-tron150 kW
BMW i3 (120 Ah)50 kW
Citroën C Zero45 kW
Hyundai Ioniq70 kW
Hyundai Kona100 kW
Jaguar i-Pace100 kW
Mercedes EQC110 kW
Nissan Leaf 24 kW50 kW
Nissan Leaf 62 kW100 kW
Opel Ampera-e50 kW
Tesla Model S, X og 3Inntil 250 kW
Volkswagen e-Golf40 Kw
Volkswagen e-UP40 Kw

- Betal for det du får

Sødal råder elbilister til å ikke la seg blende av høy annonsert effekt på ladere, men heller se hva bilen din klarer å håndtere av ladeeffekt.

- Vårt råd er at elbilisten gjør seg kjent med hvor høy effekt bilen kan lade med. Det er ikke vits i å betale mer for noe du uansett ikke får.

Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, mens noen av den nye kan lade med 100 kW.

Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW og Tesla som nylig oppgraderte noen av sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.

- Siden lynladerne ofte har en dyrere minuttpris, kan mange brukere ende opp med å betale for et produkt de ikke får, sier Sødal.