Offisielle vintertester:

Feilinformasjon fra NAF

Planlagte tester av vinterrekkevidde er ikke skrotet, slik NAF antyder.

ViNTERTEST: De annonserte testene av vinterrekkevidde er ikke skrotet, bare utsatt. Foto: Tekniikan Maailman
ViNTERTEST: De annonserte testene av vinterrekkevidde er ikke skrotet, bare utsatt. Foto: Tekniikan Maailman Vis mer
Publisert

(Elbil24): NAF sendte denne uken ut en pressemelding, som nå har stått omtalt i en rekke medier over det ganske land.

I pressemeldingen forteller NAF at det i 2023 kom en gladmelding om at det fra EU ble jobbet for å få på plass en offisiell test av vinterrekkevidde for elbiler i -7 grader, tilsvarende det som gjennomføres ved 23 varmegrader i dag – bedre kjent som WLTP-testen. NAF forteller videre at denne vintertesten skulle inngå i den nye Euro7-standarden.

I samme pressemelding forteller NAF at EU nå skroter en offisiell vintertest av rekkevidden på elbiler, men dette medfører ikke riktighet.

Elbil24 kunne allerede 22. mars 2022 – et år før NAF - fortelle at det jobbes med slike vintertester, uten at den var bundet opp mot Euro 7.

Og Elbil24 kan nå også fortelle at en vintertest for elbiler heller ikke er skrotet av EU, slik NAF opplyser i sin pressemelding.

Det kan forøvrig legges til at EU heller ikke utfører tester av biler selv.

Reguleringsorgan

Når EU nå innfører Euro 7-krav, så er dette først og fremst utslippskrav, og elbiler har som kjent ikke et direkte utslipp fra bruk.

Det er UNECE, FNs organ for internasjonal harmonisering av regelverk (World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations) som utarbeider disse tingene, og det er her EU henter det aller meste av sine tekniske krav, enten de inngår i Euro 7, eller ikke.

Den omtalte offisielle vintertesten er i utgangspunktet basert på den samme testsyklusen som dagens WLTP, men utført ved -7 grader (eller det som blir vedtatt) i stedet for +23 grader.

HARD VINTER: Denne vinteren har gitt utfordringer på både den ene og andre måten, og er med på å utfordre testprosedyrene.
HARD VINTER: Denne vinteren har gitt utfordringer på både den ene og andre måten, og er med på å utfordre testprosedyrene. Vis mer

Elbil24 har fått bekreftet fra representanter som jobber med kommisjonen og fra Tore Lillemork, som har jobbet med disse temaene i mange år, at vintertesten på ingen måte er skrotet, selv om den ikke lanseres som en del av Euro 7. Den er foreløpig bare ikke høyt prioritert i prosessene av øvrige regelverk som er under utarbeidelse.

Etter hvert som elektrifiseringen vokser har våre kilder stor tro på at en vintertest tvinger seg frem, og etter hvert vil bli en del av typegodkjenningskravene. Det fordrer derimot at elbilparken i EU øker og blir en del større enn den er i dag.

NAF oppgir i pressemeldingen ingen kilde til sine opplysninger om at vintertesten skal skrotes.

På direkte forespørsel fra Elbil24 moderer NAF uttalelsen en smule, til at vintertesten ikke skal innlemmes som en del av Euro 7. Det langt fra det samme som at testen skrotes, slik det slås fast i pressemeldingen. Noen kilde til opplysningene fikk vi heller ikke.

Egen agenda

Utover det ovennevnte, benytter NAF i samme pressemelding to av tre avsnitt til å reklamere for sin egen rekkeviddetest, som snart skal gå av stabelen - en test store deler av den norske bilbransjen ikke anerkjenner.

Sist ut er Toyota og Lexus, som ikke ønsker å stille med biler i testen.

Kommunikasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge forteller at det er nettopp mangelen på gode testprosedyrer og metoder som gjør at de mener testen har utspilt sin rolle, og dermed blir lite relevant.

NAF har de siste vintrene kledd på seg en rolle som offentlig talsorgan for å få implementert tester av vinterrekkevidde for elbiler i typegodkjenningen. På et tidspunkt anbefalte de også bilbransjen å bruke NAFs norske testresultater som en erstatning for offisielle tall i markedsføringen for nye biler.

Elbil24 har som sagt omtalt NAFs test av vinterrekkevidde tidligere, en test der NAF og Motor tar med seg en rekke gjestesjåfører for å få logistikken til å gå opp.

Dersom bilbransjen hadde lyttet til NAFs råd om å bruke deres resultater som offisiell informasjon, ville dette bety at forbruket fra en gjestesjåførs kjøretur fra Oslo og opp mot Dovre - på et helt tilfeldig føre og temperatur - ville stått oppført som forbruk og rekkevidde i en bilprodusents offisielle markedsmateriell.

Per i dag er det ingen bilimportører eller produsenter som har fulgt NAFs råd. Toyota Norge var i år de første som gikk i stikk motsatt retning ved heller å avstå fra å delta i testen. Elbil24 er kjent med at flere importører har vurdert det samme.

Fra forbrukernes perspektiv er det best at EU-kommisjonen så snart som mulig bestemmer seg for å trykke på startknappen for de offisielle testene av vinterrekkevidde.

Da ville forbrukerne fått en troverdig og sammenlignbar informasjon om hva de kan forvente av en elbil i kulda, testet under identiske forhold og prosedyrer, utført av profesjonelle i kontrollerte rammer og like forhold.

Og det er håp, for testene er på ingen måte skrotet.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.